از مداخله ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به یمن حدود یک سال و نیم می‌گذرد. در این مدت به‌طور مکرر شاهد حملات هوایی به مناطق غیرنظامی توسط عربستان بوده‌ایم به‌طوری که بارها گزارش‌های مربوط به آن توسط نهاد‌های حقوق بشری منتشر شده است و مقامات آمریکا و انگلیس به‌عنوان دو کشور تامین‌کننده بزرگ سلاح آل سعود بارها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. بار دیگر در همین رابطه 64 نفر از اعضای کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، ضمن غیرقانونی خواندن اقدامات شقاوت‌آمیز عربستان در یمن، لغو معامله فروش تسلیحات به ریاض را خواستار شدند.
کد خبر: ۹۴۵۴۳۲

براساس گزارش آسیاتایمز، این نامه اعتراض‌آمیز با محوریت تد لیو، نماینده دموکرات‌های کالیفرنیا در مجلس نمایندگان تهیه و توسط نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه امضا شده است.

آمریکا قراردادی به مبلغ 15/1 میلیارد دلار با عربستان امضا کرده و بناست علاوه بر 153 تانک آبرامز، مقادیر چشمگیری مسلسل‌های سنگین و حتی بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای به این کشور بفروشد. در بخشی از نامه این 64 قانونگذار آمریکایی به اوباما آمده است: اقدامات ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن، هم سزاوار سرزنش است و هم غیرقانونی. به نظر می‌رسد حملات مکرر به شهروندان در حکم جنایت جنگی باشد. قانونگذاران به توضیح علل جنایت خوانده شدن اقدام عربستان پرداخته و نوشته‌اند: مدارس، بیمارستان‌ها و جشن‌های عروسی اهداف مشروعی برای حملات نظامی نیستند. اعضای کنگره پس از توضیح جوانب قانونی اقدامات عربستان، درخواست خود را با اوباما با صراحت در میان گذاشته و تاکید کرده اند: ایالات متحده آمریکا نباید هیچ وقت از این اقدامات شقاوت‌بار حمایت کند. این اقدامات نه‌تنها غیراخلاقی، بلکه غیرقانونی است و ضربه‌ای سنگین به امنیت ملی، اعتبار و جایگاه اخلاقی آمریکا در دنیا خواهد زد.

بی‌نتیجه بودن حملات عربستان به یمن و بالا رفتن آمار تلفات غیرنظامیان در این حملات موجب شده در ماه‌های اخیر فشار دیپلماتیک بر عربستان سعودی بشدت افزایش یابد. هم در آمریکا و هم در اروپا گروه‌های حقوق بشر توقف حمایت از این جنگ را خواستار شده‌اند.

در همین مورد به گزارش شبکه خبری المسیره، ائتلاف متجاوز سعودی روز گذشته مدرسه‌ای در استان صعده را منهدم کرد و یک کارخانه لوله‌سازی در صنعا را هدف قرار داد. این کارخانه با شرکت ایتالیایی کبراری برای ساخت دستگاه پمپاژ آب قرارداد بسته بود.

آلبرتو کبراری، مدیر این شرکت گفت: ما بسیار خشمگین هستیم. ما از 20 سال پیش در یمن با شرکایمان همکاری و به آنها در ساخت پمپاژکننده‌های آب کمک می‌کنیم. این حمله موجب ویرانی نصف ساختمان و خسارت‌های میلیونی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها