برداشت میوه در سامان، قطب محصولات باغی چهارمحال و بختیاری در روزهای پایانی فصل تابستان آغاز شده و اکنون جنب و جوش خاصی برای برداشت میوه و فروش آن در این شهرستان ایجاد شده است.
کد خبر: ۹۴۳۵۹۶
آغاز برداشت میوه در بام ایران

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مهم کشور در تولید محصولات باغی به شمار می‌رود که هم‌اکنون یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور برای میوه‌های بادام، گردو، هلو و انگور است.

روزهای پایانی شهریور زمان برداشت میوه در این شهرستان به شمار می‌رود که فعالیت باغداران و خانواده آن‌ها و کارگران در چیدن میوه، جنب‌وجوش خاصی در این منطقه ایجاد می کند. در این ایام تمام اعضای خانواده باغدار دست‌به‌دست هم داده تا میوه‌های درختان را بچینند و هر چه زوتر محصولات وارد بازار فروش شود.

بسیاری از باغداران منطقه سبدهای میوه شامل انگور، هلو، شلیل و... را کنار جاده‌ها گذاشته‌اند و باقیمت مناسب به گردشگران منطقه می‌فروشند.

هم‌اکنون برداشت هلو در این منطقه با دقت بیشتری توسط کارگران و باغداران انجام می‌شود چراکه هلو یک میوه بسیار حساس است و برداشتن کوچک‌ترین خراش، باعث می شود میوه بسیار زود خراب شود.

تمام اعضای خانواده باغداران شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری در شهریورماه و مهرماه به‌صورت تمام‌وقت درزمینهٔ برداشت میوه فعالیت می‌کنندیکی از باغداران منطقه گفت: تمام اعضای خانواده باغداران شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری در شهریورماه و مهرماه به‌صورت تمام‌وقت در زمینهٔ برداشت میوه فعالیت می‌کنند.

امیر غلامی ادامه داد: همه اعضای یک خانواده از کوچک تا سالمند در برداشت میوه فعالیت می‌کنند چراکه برداشت به‌موقع میوه موجب جلوگیری از کاهش ضایعات می‌شود و درآمد باغدار افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: زنان جدا از همیاری در برداشت میوه در خانه نیز مشغول پوست کندن گردو می‌شوند و همچنین در بسته بندی و سایز کردن میوه‌ها نیز در سبدها کمک می‌کنند.

فرماندار شهرستان سامان با اشاره به آغاز برداشت میوه در شهرستان سامان، عنوان کرد: هم‌اکنون اشتغال قابل‌توجهی برای خانواده‌های سامانی در شهرستان سامان ایجادشده است.

حسین صالحی ادامه داد: شهرستان سامان قطب تولید محصولات باغی است و این روزها شاهد جنب‌وجوش خاص در این شهرستان برای برداشت و فروش میوه هستیم.

وی ادامه داد: میوه‌های تولیدی این شهرستان به‌واسطه کیفیت بسیار بالا به استان‌های اصفهان و خوزستان صادر می‌شود.

فرماندار شهرستان سامان بیان کرد: توسعه باغداری در شهرستان سامان به‌واسطه وجود شرایط مناسب ازجمله وجود خاک مناسب و آب و شرایط آب و هوایی مناسب زمینه اشتغال مردم را فراهم کرده است.

شهرستان سامان قابلیت تولید ۶۰ هزار تن انواع محصولات باغی را دارد

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: شهرستان سامان مهم‌ترین منطقه تولید محصولات باغی استان به شمار می‌رود.

ذبیح‌الله غریب بابیان اینکه در شهرستان سامان قابلیت تولید ۶۰ هزار تن انواع محصولات باغی وجود دارد، افزود: محصولات کشاورزی شهرستان سامان شامل بادام با مساحت ۹ هزار هکتار با تولید ۱۴ هزار تن، هلو با مساحت دو هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۳۰ هزار تن، گردو با مساحت یک هزار و ۱۰۰ هکتار و تولید یک هزار و ۷۰۰ تن و سایر محصولات با ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید پنج هزار تن در این شهرستان تولید می شود.

وی تأکید کرد: توسعه ۲۲ هزار هکتاری باغات در اراضی دیم و کشت یک هزار هکتار گیاهان دارویی و ۵۰۰ هکتار کشت گل محمدی از برنامه‌های ششم توسعه در این استان است.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم باید بیش از ۴۰ درصد میزان برداشت آب در این استان کاهش یابد، عنوان کرد: کاهش بارش‌ها، توسعه بخش کشاورزی را با مشکل جدی مواجه می‌کند و این به معنای کم‌آبی مضاعف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها