هم ترش است و هم شیرین؛ نرسیده آن ترش است و مناسب ترشی‌خورها و رسیده آن هم شیرین و قرمز و خوشمزه و مخصوص آنها که طبعشان شیرین‌پسند است و تحمل خوردن خوراکی‌های ترش را ندارند.
کد خبر: ۹۳۹۶۲۷

به آن زغال‌اخته می‌گویند و به همان اندازه که نامش غیرمتعارف است، خواص متعددش ناشناخته. اما هر چه هست، کلی طرفدار دارد و خواهان بویژه در بین نسل جوان و امروزی. یعنی محال است اسم زغال‌اخته بیاید و آب دهانتان کش نرود و دلتان نخواهد. از آن خوراکی‌هاست که چند سالی است مد شده و فصلش که برسد دست هر دختر و پسر جوانی بویژه دخترها یک پلاستیک کوچک از آن را می‌شود دید. اصلا قیمت گرانش اجازه نمی‌دهد که بیشتر از یک مشت از آن را خریداری کرد.

حالا فکر کنید به جای یک مشت و دو مشت، یکهو با دریایی از زغال‌اخته روبه‌رو شوید؛ با یک دنیا حس ترش و شیرین رویایی که قابل توصیف نیست؛ درست مثل یک خواب وقتی که خود را در سرزمین عجایب، در سرزمین زغال‌اخته‌ها می‌بینید و در لابه‌لای بی‌شمار درختی که هر کدام با هزاران گوی سرخ درخشان زینت داده شده‌اند. البته این خواب و رویا می‌تواند حقیقت هم داشته باشد، یعنی امروز در یک گوشه از این سرزمین تعبیر می‌شود و شما اگر می‌خواهید این حس و حال زیبای دوست‌داشتنی و خوشمزه را تجربه کنید، کافی است همین امروز بار و بندیل ببندید و راهی استان قزوین؛ یکی از تاریخی‌ترین و باقدمت‌ترین مناطق استان‌های کشور شوید. قزوین اولین تولیدکننده زغال‌اخته در کشور است و از 710 هکتار سطح زیرکشت آن چیزی حدود 2485 تن زغال‌اخته به دست می‌آید. فصل برداشت زغال‌اخته همین حالا یعنی شهریور ماه است و از چند روز پیش آغاز شده و تا شروع فصل پاییز هم ادامه می‌یابد.

روستای هیر در منطقه الموت قزوین و روستای یوزباش چای در دهستان کوهگیر طارم سفلی در شهرستان قزوین مهم‌ترین تولیدکنندگان زغال‌اخته در استان قزوین هستند و هر سال جشنی محلی به نام جشن برداشت زغال‌اخته در این مناطق تشکیل می‌شود که امسال این جشن محلی با همت باغداران و همکاری سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، بخشداری و سایر نهادهای مربوط به جشنواره‌ای بزرگ و دیدنی تبدیل شده که قرار است همین امروز یعنی 11 شهریور در بخش الموت روستای «هیر» برگزار شود.

راستی اگر شرکت در این جشنواره در برنامه‌تان قرار گرفت، اولا یادتان باشد که راه رسیدن به الموت و روستای هیر کمی سخت و صعب‌العبور است و ثانیا تا حد امکان از سفر انفرادی پرهیز کرده و با تور راهی منطقه شوید تا هم راحت‌تر به مقصد برسید و هم محیط‌زیست بکر هیر لطمه و آسیبی نبیند.

فاطمه مرادزاده/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها