توزیع انواع و اقسام اقلام دارویی فقط به باشگاه‌های ورزشی ختم نمی‌شود. این روزها در برخی آرایشگاه‌های زنانه هم اقلام دارویی توزیع می‌شود که هیچ سنخیتی با نوع فعالیت آرایشگاه‌ها ندارد. فروش انواع و اقسام داروهای لاغری و داروهای جوان‌کننده پوست، رایج ترین اقلام دارویی است که در برخی آرایشگاه‌های متخلف توزیع می‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۸۲۷

حتی در برخی آرایشگاه‌ها نیز برخی اعمال جراحی سبک همچون لیزر درمانی یا عمل کاشت ابرو انجام می‌شود، در حالی که متولیان نظام سلامت بارها اعلام کرده‌اند انجام این کارها در آرایشگاه‌های زنانه تخلف محسوب می‌شود. انجام این گونه اعمال در آرایشگاه‌های زنانه، مصداق بارز مداخله غیرقانونی در حوزه درمان است که می‌تواند جان شهروندان را به خطر بیندازد.

تصور کنید وقتی لیزر درمانی در محیطی غیربهداشتی و از سوی افرادی انجام می‌شود که هیچ تخصصی در حوزه سلامت ندارند، این کار به طور مستقیم، تهدید سلامت جامعه است که می‌تواند انواع و اقسام امراض پوستی و عفونی را به دنبال داشته باشد.

چند ماه قبل، علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در اظهارنظری قابل تامل به رسانه‌ها اعلام کرد 20 هزار آرایشگاه زنانه بدون ‌مجوز و 1034 آرایشگاه دارای مجوز وجود دارد که مواد تقلبی و قاچاق فراوانی در این اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته جمشیدی، متاسفانه درهای این واحدها به روی مراجع نظارتی و رسیدگی بسته است و هیچ کس هم حق ورود به آن را ندارد و تخلفات زیادی حتی خارج از حوزه وظایف تعزیرات حکومتی در آن رخ می‌دهد.

فقر نظارت‌ها بر فعالیت آرایشگاه‌های زنانه باعث شده در این اماکن هرگونه تخلف بهداشتی و درمانی اتفاق بیفتد، در حالی که باید اصناف و سازمان‌های متولی و ناظر، بر محتوای فعالیت این مراکز نظارت داشته باشند و اجازه ندهند سلامت زنان در آرایشگاه‌های غیرمجاز و غیرقانونی قربانی شود.

رایج‌ترین تخلفات آرایشگاه‌های غیرمجاز

در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تعزیرات حکومتی بصراحت قید شده انجام کارهای غیرصنفی (تداخل صنفی) نظیر انجام تاتو، بوتاکس، پیلینگ پوست و... توسط افراد غیرمتخصص، گرانفروشی (دریافت وجوه گزاف خارج از تعرفه)، استفاده از لوازم آرایشی قاچاق، غیربهداشتی و تقلبی که موجب بیماری و آسیب‌های پوستی بانوان شده ازجمله مهم‌ترین شکایات مردمی علیه این صنف بوده است.

تخلفات برخی آرایشگاه‌های زنانه، موضوعی نیست که مسئولان وزارت بهداشت هم آن را تکذیب کنند. چند ماه قبل، اکبر عبداللهی اصل، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو نیز به روشنی اعلام کرد: فرآورده‌های مکمل در آرایشگاه زنانه و بدنسازی بسیار وحشتناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. گروهی از استفاده‌کنندگان از فرآورده‌های مکمل با برخی عوارض بیماری‌ها روبه‌رو می‌شوند، اما بعضی مکمل‌ها همچون پودر کراتین و هورمون و داروهایی که به عنوان ماده دوپینگ استفاده می‌شود، ممکن است استروئیدی یا جنسی و اشتهاآور باشد و خیلی از آنها موارد اسفناکی برای بدن به وجود می‌آورند.

اگرچه سازمان غذا و دارو، پلیس اماکن، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و سایر نهادهای زیرمجموعه قوه قضاییه، گاه و بیگاه بر فعالیت آرایشگاه‌های زنانه نظارت دارند، اما مساله اینجاست که نمی‌توان در مقابل هر آرایشگاه زنانه چند مامور و ناظر گمارد.

در صورتی که خود مردم به این آرایشگاه‌های غیرمجاز مراجعه نکرده و حداقل از انجام برخی امور درمانی در آرایشگاه‌ها اجتناب کنند، بساط این فعالیت‌های غیرقانونی هم برچیده می‌شود، اما تا وقتی تقاضا برای این گونه فعالیت‌های خارج از وظیفه شغلی در آرایشگاه‌های زنانه متقاضی داشته باشد، به همان نسبت هم عرضه وجود خواهد داشت.

درواقع، این خود مردم هستند که می‌توانند به عنوان مهم‌ترین ناظران جامعه، اجازه ندهند فعالیت‌های غیربهداشتی و مضر سلامت جامعه در برخی آرایشگاه‌های زنانه رونق پیدا کند. وگرنه حتی با تشدید برخوردهای قهری نمی‌توان این معضل را از چهره آرایشگاه‌های زنانه زدود.

فرض کنید وقتی خانمی برای انجام لیزر به آرایشگاهی مراجعه می‌کند و به این کار اصرار دارد، آن گاه پلمب کردن آن آرایشگاه هم نمی‌تواند مساله را حل کند و آن خانم را نسبت به انجام این کار خطرناک بازدارد، چون همان آرایشگاه می‌تواند در محلی دیگر و با مجوز فردی دیگر، همان کارهای غیرقانونی قبلی را انجام دهد و اتفاقا مشتریان سابقش را هم داشته باشد.

به همین دلایل نقش رسانه‌ها و نهادهای فرهنگساز در این حوزه بسیار حیاتی است. در صورتی که آموزش و اطلاع رسانی درستی به خانواده‌ها ارائه شود و خانم‌های مراجعه‌کننده به آرایشگاه‌ها از خطرات متعدد مراجعه به آرایشگاه‌های غیرمجاز آگاه باشند، آن وقت می‌توان به کساد شدن بازار آرایشگاه‌های غیرمجاز امیدوار بود.

فرض کنید اگر خانمی که با مراجعه به آرایشگاه‌های غیرمجاز، عمل لیزر انجام می‌دهد یا قرص لاغری می‌خرد، به طور دقیق از خطرات این کار آگاه شود، در آن شرایط بسیار بعید است به خاطر پرداخت هزینه پایین‌تر، آرایشگاه‌های زنانه غیرمجاز را انتخاب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها