مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با جام‌جم:

400 هزار واحد مسکونی در تهران خالی است

برنامه‌ریزی برای تامین مسکن در هر دولتی با رویکردهای متفاوت انجام شده و در ابتدای فعالیت دولت یازدهم نیز طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی و... مطرح شد اما ظاهرا به فراموشی سپرده شد.
کد خبر: ۹۳۸۱۹۲
400 هزار واحد مسکونی در تهران خالی است

در این زمینه با محمد نادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

مسکن مهر چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

مسکن مهر در سه حوزه مدیریت می‌شود. بخشی در شهرهای جدید که سهم آن بیش از دیگر سازمان‌هاست و بخشی هم مربوط به شهرهای بالای 25 هزار نفر و یک تعداد هم برای شهرهای زیر 25 هزار نفر است که بنیاد مسکن آنها را به عهده دارد. بیشتر افتتاح‌هایی هم که در هفته دولت داشته‌ایم مربوط به پرند و پردیس است. توافق ما برای تکمیل مسکن مهر 102 هزار واحد بوده که نزدیک به 92 هزار واحد به پایان و بهره‌برداری رسیده است.

همه این واحدها تحویل شده یا هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است؟

ما سکونت را متصل به افتتاح نمی‌کنیم و به محض این‌که در خانه بتوان زندگی کرد، آن را تحویل می‌دهیم.

مسکن ویژه یکی از وعده‌های دولت قبل بود. این طرح در دولت فعلی به کجا رسید؟

مسکن ویژه که در تهرانسر در حال انجام است و مراحل پایانی خود را می‌گذراند در پاییز امسال تمام می‌شود. تعداد واحدهای ساخته شده در این بخش 2200 واحد است.

آیا شما اطلاعی از وضعیت اجرای مسکن اجتماعی دارید؟

در خصوص مسکن اجتماعی ابتدا باید به تعریف آن بپردازیم. اکنون یک نگاهی در جامعه وجود دارد و برخی بر این باورند که مسکن اجتماعی فراگیر است اما این‌طور نیست و فقط افرادی که توانایی تأمین مسکن ندارند، در این طرح در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به مسکن مهر که در دولت قبل شروع شده، اگر قرار باشد کار خاصی انجام دهیم باید برای گروه‌هایی باشد که از منظر خانه‌دار شدن دچار مشکلات خاص نشوند. در کشور گروه‌هایی داریم که نمی‌توانند مسکن داشته باشند و برای بخشی از اینها کارهایی در حال انجام است مانند خانوارهای دارای دو معلول. اما مهم‌ترین مطلبی که باعث شده دولت در این زمینه فعالیت گسترده انجام ندهد، این است که مسکن مهر باقیمانده زیاد بوده و توانمندی بخش خصوصی و ظرفیت اعتباری بخش دولتی بسیار محدود است.

چندی پیش بانک مسکن اعلام کرد قرار است سود وام را پایین بیاورد. آیا بانک مسکن قدرت وام‌دهی دارد تا به تقاضایی که ایجاد می‌شود، پاسخ دهد؟

تقاضا با کاهش سود وام بیشتر می‌شود اما به همین میزان سپرده‌گذاری صورت می‌گیرد.

تهران تاثیر زیادی در مسکن کشور دارد. مسکن تهران چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟

همه عقلا و بزرگان کشور پاسخ به این پرسش شما را بااحتیاط می‌دهند. من هم آنچه می‌گویم بااحتیاط است. واقعیت این است که شرایط مسکن بهتر می‌شود اما انتظار اتفاقات گذشته محال است.

یعنی از کالای سرمایه‌ای خارج می‌شود؟

این یک نکته کلیدی است که به آن اشاره کردید. مسکن در کشورهای پیشرفته بعد از استفاده ضرر می‌دهد، اما ما با این جریان فاصله زیادی داریم. قطعاً تأمین مسکن منوط به تقاضا خواهد بود و بر اساس نیاز تولید می‌شود.

آماری از واحدهای خالی هم دارید؟

در تهران بیش از 400 هزار واحد خالی وجود دارد.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مظلوم
-
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
۰
۰
ای كاش در بخش مسكن هم شبیخونی رخ میداد تا شاهد این اتفاق نبودیم ، حال بگویید شبیخون بد است نه استاد خلایق هر چه لایق
اقتصاد برتر
-
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
۰
۰
واقعا حرف جالبی بود بعضی از كالا ها نظیر مسكن، خودرو و غیره در اقتصادهای فرسوده و پكیده مثل كشور ما استفاده میكنی و بعد از یك یا چند دهه مجدد چندین برابر می فروشی.
بطور مثال سند فروش هر خودرو ایرانی در 14 تا 15 سال قبل را نگاه كنید مثلا پراید مدل 81 در آن زمان بوده 4 میلیون و نیم و الان در سال 1395 بعد از اینهمه استفاده خرید و فروش می شود بین 5 تا 8 میلیون اگر بیشتر خریر و فروش نشود البته داغونتر از مدل صفرش و بعضا چپی
م ج
-
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
در اروپا مسكن هر چه از عمرش بگزرد ارزانتر میشود ولی در ایران بر عكس
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها