دبیر شورایعالی امنیت ملی: جایگاه مستقل ایران و هند به عنوان دو قدرت منطقه ای، زمینه های قابل ملاحظه ای را برای همکاری مشترک به منظور پایان بخشی به منازعات و بحران های منطقه ای فراهم کرده است.
کد خبر: ۹۳۷۵۳۹
برخی کشورهای منطقه به کارخانه داعش سازی تبدیل شده اند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما از دهلی نو، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای دیدار با مقامات هندی وارد دهلی نو شد عصر امروز با نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

علی شمخانی در دیدار با «ناریندرا مودی» ضمن قدردانی از مواضع ثابت هند در دفاع از حقوق هسته ای صلح آمیز کشورمان در طول سالهای گذشته گفت: رویکردهای سازنده و جایگاه مستقل جمهوری اسلامی ایران و هند به عنوان دو قدرت منطقه ای ، زمینه های قابل ملاحظه ای را برای همکاری مشترک به منظور پایان بخشی به منازعات و بحران های منطقه ای و همچنین مبارزه با جریان تروریسم تکفیری برای دو کشور فراهم کرده است.

وی با ابراز خرسندی از امضای توافقنامه چابهار درسفرنخست وزیر هند به ایران و ضرورت افزایش تحرک دو کشور برای جبران عقب ماندگی چند ساله در این طرح بزرگ افزود: فعال سازی کریدور شمال-جنوب و نقش محوری بندر چابهار در اجرای این طرح موجب شکوفایی پروژه های ترانزیتی وشکل گیری منافع اقتصادی قابل توجه برای کشورهای فعال در این کریدور خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید برضرورت احیای سند همکاری های راهبردی که در سال 1998 میلادی به امضای سران دو کشور رسیده بود اظهار داشت: در فضای پس ازبرجام مجموعه موانع و محدودیت هایی که اجرای این سند را متوقف کرده بود برطرف شده و لازم است دو کشور برای بهره گیری از ظرفیت های گسترده این سندگامهای جدیدی بردارند.

شمخانی فعال سازی همکاری های امنیتی، فضایی، دفاعی و سایبری را به عنوان حوزه های مکمل در مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور، بستر ساز افزایش سطح روابط همه جانبه میان ایران وهند عنوان کرد و افزود: موقعیت برجسته دو کشور در علوم نو شامل نانو، بیو تکنولوژی، سلولهای بنیادی و علوم شناختی از جمله ظرفیت های اختصاصی در همکاری های دو جانبه تهران ودهلی نو است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین با بیان اینکه روابط ایران و هند تحت تاثیر فشار طرف های ثالث قرار نخواهدگرفت، افزود: مناسبات تاریخی و سازنده دو کشور هیچ گاه تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و رویکردی جز افزایش ثبات، امنیت و توسعه منطقه ای را دنبال نکرده است.

وی تصریح کرد: جامعه بزرگ مسلمانان هند و روابط تاریخی و اشتراکات تمدنی و فرهنگی میان دو کشور بستری مناسب برای تبادل دیدگاهها و جهت دهی ظرفیت های فرهنگی ، به عنوان بخش مهمی از روابط ایران و هند محسوب می شود.

علی شمخانی با تقبیح اقدامات برخی کشورهای منطقه که با حمایت از تفکرات تکفیری عملا به کارخانه داعش سازی تبدیل شده اند گفت: همکاری های فرهنگی ایران و هند می تواند زمینه نفوذ و فعالیت گروههای تکفیری در جامعه مسلمانان هند را از میان ببرد.

«ناریندرا مودی» نخست وزیر هند هم در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور کشورمان گفت: این سفر گامی بسیار مهم و نشان دهنده اراده دو کشور برای سرعت دادن به اجرای توافقات مشترک است.

وی رویکرد ایران و هند را محافظت و حمایت از انسانیت عنوان کرد و افزود : امروز مهمترین خطری که انسانیت را تهدید می کند تروریسم و افراطی گری است.

نخست وزیر هند اسلام را دین عطوفت و رحمت عنوان کرد و اظهار داشت: از 1400 سال قبل تاکنون هیچ رخدادی نتوانسته بود به اندازه رفتار تروریست های تکفیری که هیچ نسبتی با اسلام ندارند به این دین لطمه وارد کند.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله همه جانبه و مؤثر با ریشه های اعتقادی تروریسم تکفیری گفت: درکنار توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی لازم است همکاری مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم نیزدر دستورکار نهادهای مربوط در دو کشور ایران وهند قرارگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها