برای معرفی این چهره محبوب و بامعرفت فقط همین را باید گفت: «علی پروین». او همان اندازه که قدر مهر مادرانه مامان نصرت را دانست و عزیزش داشت، مهر مردمش را در دل داشته و دارد. او سال‌هاست که دیگر مربیگری نمی‌کند؛ اما از همه کسانی که الان در این فوتبال توپ می‌زنند، مشهورتر و محبوب‌تر است. رمز و راز محبوبیت او بخشی از این مصاحبه خواندنی است.
کد خبر: ۹۳۶۷۸۰
پرسپولیس قهرمان می‌شود/ آخرین اخبار از ترکیب تیم ستارگان ایران +عکس

آنجا که او به همه اهالی فوتبال توصیه می‌کند حالا که با این مردم مشهور شده‌اند، هوای دل این مردم را داشته باشند.

نام علی پروین همیشه بهانه‌ای بزرگ برای یک مصاحبه بلند و خواندنی است. او امروز تیم ستارگان فوتبال ایران را در دستگردی تمرین می‌دهد تا این تیم فردا در آزادی در برابر ستارگان بزرگ لالیگا بازی کند.

اسطوره پرسپولیس و بزرگمرد فوتبال ایران دیروز در کنار همکارمان رضا ریاضتی مهمان روزنامه جام‌جم بود. با بردباری به پرسش‌های ما پاسخ گفت و با مردمداری کنار تک‌تک همکارانمان ایستاد تا عکسی به یادگار از بزرگ این فوتبال داشته باشند.

تیم ستارگان فوتبال ایران قرار است فردا با نام «تیم علی پروین» در برابر ستارگان بزرگ لالیگا بازی کند. لیستی که اعلام شده چقدر با نظر شما تنظیم شده؟

100 درصد. من در طول دوران مربیگری اجازه ندادم بازیکنی را به من تحمیل کنند. لیست این تیم را هم خودم دادم که البته چند بازیکن نتوانستند خودشان را برسانند.

درست است که علی کریمی در لیست نیست؟

بله

در تیمی که سال قبل مقابل ستارگان دنیا بازی کرد، علی کریمی حضور داشت و در این تیم احتمالا علی دایی بازی می‌کند.

من این را قبول ندارم. گفتم که من با همه فوتبالی‌ها رفیقم. علی کریمی با داماد من (حسام)، بیزینس می‌کند. او به دامادم گفت من پایم خراب است و نمی‌توانم بازی کنم. من هم گفتم حتی اگر بازی نمی‌کند، به آزادی بیاید در کنار تیم باشد.

این بازی قرار بود بازی خداحافظی جواد نکونام باشد.

جواد خیلی تصمیم خوبی گرفت. گفت در یک فرصت مناسب و با برنامه‌ای دقیق و فوتبالی، از فوتبال خداحافظی می‌کند. تصمیمش به نظر من درست بود.

اصل ماجرای این بازی چه بود؟ این بازی تا روز شنبه تا مرز لغو شدن پیش رفت.

ببینید. یک سری حرف و حدیث‌هایی به وجود آمد که خوب نبود. من حتی گفتم روز سه‌شنبه میروم شمال و تا یک هفته برنمی‌گردم. من به دوستانی که این بازی را برگزار کردند بخصوص آقای حسین یاریار گفتم وقتی کسی زحمت می‌کشد 8 ماه وقت می‌گذارد برای برنامه‌ریزی تا یک تیمی با یک دوجین ستاره به ایران بیایند، به هر حال حقش هست که هزینه دوندگی و برنامه‌ریزی‌اش را بگیرد. کجای این کار ایراد دارد. من به ایشان هم گفتم که قاطی مسائل مالی نمی‌شوم و به من هیچ ارتباطی پیدا نمی‌کند؛ اما خوب است همه گزارش‌ها شفاف به مردم داده شود که چه اتفاقاتی افتاده. من در جلسه‌ای که در دفتر محمد پسرم برگزار شد، به دوستان همه اینها را گفتم.

و در آخر همه این بحث‌ها قرار شد بازی فردا بازی خداحافظی جواد نکونام نباشد.

بله. گفتم که به نظرم تصمیم درستی گرفت.

چرا؟ بازی با ستارگان دنیا فرصت خوبی بود.

به نظرم جواد باید در مسابقه‌ای که فدراسیون فوتبال ترتیب می‌دهد خداحافظی کند. فدراسیون یک تیم خوب اروپایی بیاورد و جواد در آن بازی به طور رسمی خداحافظی کند. زمان ما پولی در فوتبال نبود. اما حالا اسپانسرها خیلی خوب پول خرج می‌کنند و به نظرم پول این بازی از خود بازی درمی‌آید. جواد برای تیم ملی زحمت کشیده. 150 بازی ملی دارد. فدراسیون باید یک بازی آبرومند برای او برگزار کند. شان این بچه همین است.

این مسابقه‌ای که شما می‌گویید ایده‌آل است؛ اما مگر فدراسیون فوتبال این بازی را برای تجلیل چند ورزشکار برگزار کرده؟

هیچ‌کدام. با همه بد برخورد کردند. همه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. از زمان ما تا علی دایی، خداداد عزیزی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا. برای هیچ‌یک از این بازیکنان بزرگ بازی خداحافظی برگزار نشد. من حرفم این است که خیلی راحت می‌شود برنامه بازی را ترتیب داد و دل بازیکنان را به دست آورد. وقتی باشگاه هنرمندان می‌تواند، قطعا فدراسیون هم می‌تواند.

اینها آیا به جایگاه پیشکسوتان در فوتبال هم ارتباطی دارد؟

بله. فکر می‌کنم. همه جای دنیا پیشکسوتان را روی چشمشان می‌گذارند و در این فوتبال، به آنها بی‌احترامی می‌کنند. البته اینها به خاطر این است که ما پیشکسوتان، همدست و متحد و یکدل نیستیم. اگر با هم بودیم و اتجادیه تشکیل می‌دادیم، می‌توانستیم حرفمان را با قدرت بیشتری بزنیم.

الان خیلی از بازیکنان فوتبال، در کار مربی دخالت و حتی ترکیب تیم را تعیین می‌کنند. شما در زمان بازی چنین کاری می‌کردید؟

به هیچ وجه.

به هر حال علی پروین اسم بزرگی بود و حق داشت در کار سرمربی دخالت کند.

اصلا در کار سرمربی دخالت نمی‌کردم. فقط در زمان حضور در تیم ملی خود حشمت خان (مهاجرانی) با من در مورد بعضی مسائل مشورت می‌کرد. یعنی من در کار ایشان دخالتی نداشتم. هر کسی باید در حوزه خودش فعالیت کند. من حتی آن زمان که در حوزه فنی در کنار پرسپولیس بودم به حمید استیلی می‌گفتم همه تصمیم‌ها را خودت بگیر و اجازه دخالت به کسی نده چون خودت باید جواب بدهی. تنهای تنها.

زمانی می‌گفتید مدیر فنی یعنی کشک. هنوز هم اعتقاد دارید مدیر فنی یعنی کشک؟

از کشک هم آن طرف‌تر! بهتاش فریبا هم الان حرف من را می‌زند و می‌گوید نمی‌خواهم مدیر فنی باشم چون مدیر فنی یعنی کشک!

نظرتان درباره رقابت دو تیم پرسپولیس و استقلال چیست؟

ببینید خیلی‌ها آمدند گفتند فوتبال را از دوقطبی خارج می‌کنیم. آخرش چه شد؟ چکار کردند؟ آنها الان کجا هستند؟ من یک حقیقت بزرگ این فوتبال را به شما می‌گویم. تاریخ این فوتبال می‌گوید هر وقتی این دو تیم بزرگ، پرقدرت و قوی بودند، تیم ملی و فوتبال ایران قوی بود. آنها که می‌خواستند این دو تیم را زمین بزنند، می‌خواستند فوتبال نباشد. این دو تیم نباید ضعیف شوند.

تیم ملی چند روز دیگر دو بازی در برابر قطر و چین دارد. نظرتان درباره این دو بازی؟

من می‌گویم باید این دو بازی را راحت ببرد. بخصوص بازی با قطر که در تهران برگزار می‌شود.

همه می‌گویند مربیان درجه یک باید به ایران بیایند. به نظر شما کاپلو و گواردیولا و مورینیو به فوتبال ما وارد می‌شوند؟

آنها هم اگر بخواهند بیایند یک سال طول می‌کشد راه و چاه این فوتبال را بشناسند. من هم معتقدم اگر می‌خواهیم مربی خارجی وارد این فوتبال کنیم باید درجه یک باشد. کی‌روش هم درجه یک است؛ اما مرخصی‌هایش زیاد است که امیدوارم فدراسیون جدید فکری برای این موضوع بکند.

علی پروین به عنوان بزرگ این فوتبال و یکی از مشهورترین افراد در فوتبال، آیا از شهرت فراوانش اذیت شده؟

در کوچه و خیابان مردم خیلی به ما لطف دارند. شاید اذیت شده باشم؛ اما من با این مردم عشق می‌کنم. لذت می‌برم در میان مردم هستم. من به همه بازیکنان و دوستان فوتبالی می‌گویم این مردم و رسانه‌ها هستند که ما را مشهور می‌کنند. در جامعه قدم که برمی‌دارید باید مراقب باشید دلی را نشکنید.

هنوز بازی‌های مقدماتی جام جهانی 1994 رمزگشایی نشده. هنوز هم هستند افرادی که تمام تقصیر را گردن بهزاد غلامپور می‌اندازند.

خیلی حرف‌ها درباره آن بازی‌ها زده شد. حتی گفتند بهزاد پول گرفته بود که تیم ما را زمین بزند که اصلا این حرف‌ها صحت ندارد. حقیقت این بود؛ تیم ما آماده نبود و اگر هم نتوانستیم در قطر موفق شویم و به جام جهانی برسیم، تقصیر من بود. با قاطعیت می‌گویم هرچه بود، گردن می‌گیرم. هیچ‌کس در این بین مقصر نیست.

بهترین بازیکنی که در طول تاریخ این فوتبال دیدید چه کسی بود؟

پرویز قلیچ‌خانی، همایون بهزادی، ناصر حجازی، حسن روشن و غلامحسین مظلومی. بعد از انقلاب هم ناصر محمدخانی، احمدرضا عابدزاده و حمید درخشان. این فوتبال بازیکن خوب زیاد داشته. علی دایی و علی کریمی و خیلی‌های دیگر. نمی‌شود همه را اسم برد.

برای فوت همایون بهزادی خیلی ناراحت شدید.

اسم همایون که می‌آید جگرم کباب می‌شود. خیلی مظلوم از دنیا رفت. خیلی مظلوم.

خیلی از بازیکنان فوتبال مظلوم از دنیا می‌روند.

این غم بزرگ دل من است. تا موقعی که بزرگان این فوتبال هستند، کسی آنها را نمی‌بیند. وقتی هم که می‌روند همه می‌آیند امجدیه یک دوری با تابوت می‌زنند و می‌روند پی کارشان. حتی بهشت زهرا‌(س) هم نمی‌آیند.

خداکند منصوریان استقلال را جمع کند

تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال وقتی بد شروع می‌کنند، کار برای همه سخت می‌شود. هم مربی تحت فشار قرار می‌گیرد و هم بازیکن. این ذات دو تیم است چون خیلی توی چشم هستند. ببرند می‌روند روی دور برد و ببازند غرق در حاشیه می‌شوند.

آن‌وقت کار برای همه می‌شود عذاب. از مربی تا بازیکن. خیلی سخت می‌شود. الان کار علی (منصوریان) فقط باید روحی روانی باشد. البته آنها اگر یک برد بیاورند روی غلطک می‌افتند؛ اما مهم همان یک برد است. اگر علی بتواند تیمش را جمع کند تیم خوبی میشود. خدا کند بتواند موفق شود. من علی را خیلی دوست دارم. آرزو می‌کنم بتواند از پس این کار بر بیاید و تیم را جمع کند.

پرسپولیس برانکو قهرمان می‌شود

پرسپولیس را خیلی خوب بسته‌اند. اسپانسر هم این طور که پیداست دارد خوب پول را تزریق می‌کند. در فوتبال امروزه اگر پول نباشد، دو قدم نمی‌توانی برداری. خدا را شکر پرسپولیس امسال از حاشیه هم دور شده و دارد کارش را می‌کند.

اگر همه چیز خوب پیش برود پرسپولیس قهرمان این فصل می‌شود. امیدوارم برانکو بتواند همین طور با تیم کار کند و تیم سرپا و جاندار بازی کند. البته اگر تعطیلی‌ها اجازه بدهد. تعطیلی‌های لیگ کمی طولانی است و این به تیم ضربه می‌زند. تیم تا جا‌می‌افتد می‌رود به تعطیلی و این ضربه می‌زند. البته این برای همه است. با این تعطیلی‌ها روی فرم نگه داشتن بازیکنان سخت می‌شود.

منتظر دیدار همه اهالی فوتبال هستم

من با هیچ کسی در این فوتبال کوچک‌ترین مشکلی ندارم. با همه دوست هستم و حرمت همه را رعایت کرده‌ام. از همه عزیزانی که در فوتبال ایران هستند می‌خواهم در بازی فردا با ستارگان لالیگا کنار تیم باشند.

امروز راس ساعت 18 در تمرین تیم در دستگردی و فردا در همین ساعت در بازی تیم در آزادی افتخار بدهند و کنار تیم باشند. دوست دارم عزیزانم را در تمرین تیم ستارگان ایران در ورزشگاه شهید دستگردی ببینم.

فردا ساعت 18 هم بازی ما برگزار می‌شود که همه این عزیزان در جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی مستقر خواهند شد و کنار مردم عزیزی خواهند بود که به طور قطع در آزادی حضور خواهند شد.

آقایان حسن حبیبی، حشمت مهاجرانی، حمید جاسمیان، فرامرز ظلی، بهرام افشارزاده، حسین کلانی، جعفر کاشانی، علی جباری، رضا وطنخواه، ناصر ابراهیمی، مهدی مناجاتی، منصور پورحیدری، حسن روشن، اکبر کارگر جم، بیژن ذوالفقارنسب، محمد مایلی‌کهن، محمد دادکان، ایرج دانایی‌فر، امیر حاج‌رضایی، نادر لطیفی، ابراهیم آشتیانی، فریدون معینی، محمد رویانیان، ضیا‌عربشاهی، ناصر محمدخانی، مرتضی فروزانی، بهروز سلطانی، بهتاش فریبا، مهدی حاج محمد، علیرضا حاج‌قاسم، هادی نراقی، منصور رشیدی، محمد پنجعلی، پرویز مظلومی، غفور جهانی، گودرز حبیبی، مجتبی محرمی، شاهرخ بیانی، شاهین بیانی، حمید درخشان، عباس کارگر، مرتضی فنونی‌زاده، رحیم یوسفی، علیرضا اسدی، حبیب کاشانی، نصرالله عبداللهی، حمید استیلی، مجید نامجومطلق، جواد زرینچه، حسین فرکی، حسین کازرانی، عباس انصاری‌فرد، محمدحسن انصاری‌فرد، حسین فرزامی، سعید مراغه‌چیان، اصغر حاجیلو، رضا نعلچگر، وحید قلیچ، محمدحسین انصاری فرد، علی کریمی، احمدرضا عابدزاده، رضا شاهرودی، مهرداد میناوند، مرتضی کرمانی مقدم، مهدی فنونی‌زاده، صادق درودگر، علی فتح‌الله‌زاده، برانکو ایوانکوویچ، علی اشراقی، مهندس سعید فائقی، دکتر غفوری‌فرد، مهندس هاشمی‌طبا، محمود گودرزی، نصرالله سجادی، امیر عابدینی، اکبر نوجوان، حسین طلا، پایان رافت، اسماعیل حلالی، بیژن طاهری، فیروز کریمی، مجید جلالی، صمد مرفاوی، علی انصاری، حسین هدایتی، فرهاد کاظمی، امیر قلعه‌نویی، عبدالله ویسی، نعیم سعداوی، ابراهیم احمدی، خسرو جابریان، جواد کامل، حبیب فروزان‌نیا، دکتر محمد کمالی، مجید نایینی، شهاب جهانیان، حسن منفرد و همه دوستانی که شاید نام آنها را فراموش کرده باشم و از همین جا از آنها عذرخواهی می‌کنم و دوست دارم فردا در ورزشگاه آزادی همه آنها را ببینم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
بهنام یاس
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
من یه پرسپولیسیم ولی از ایشون متنفرم چه كرده اند كه باید همه كاره فوتبال باشن در همه موارد اظهار فضل میكنند متاسفم برای تیمی كه ایشون اسطوره اش باشه ، بیسواد پر مدعا...
درسته
-
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
احسن كاملا موافقم
آق كریم
-
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
از گل پسرت چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام
-
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
ببخشید این اقا همونه كه پسرش بابت برنج رهنی ۲۵ میلیارد تومن به دولت بدهكاره وگفته مثل كوه پشتش هستم.
غلام
-
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
۰
۰
بابا برو دیگه بسه تو چی ازجون این فوتبال میخوای یكمم به جوانها میدان بدین
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها