تمرکز محققان روی پروتئینی جدید، این امید را به وجود آورده که تومور مغزی برخلاف گذشته قابل درمان باشد. محققان در یک مطالعه علمی امیدوارکننده از پروتئینی خاص رونمایی کرده‌اند که به تومورهای مغزی امکان مخفی شدن در برابر سیستم ایمنی بدن را می‌دهد. به طور کلی تومورهای سرطانی با استفاده از پروتئین‌ها به نوعی خود را آرایش می‌کنند تا با تقلید از رفتار سلول‌های سالم، خود را از حملات سیستم ایمنی بدن مصون نگاه دارند.
کد خبر: ۹۳۵۴۹۸

با استفاده از این سپر حفاظتی که به باور محققان مکانیسمی حیرت‌انگیز محسوب می‌شود، سلول‌های سرطانی مجالی برای ادامه حیات و رشد بیشتر پیدا می‌کنند. در بسیاری از موارد، سلول‌های سرطانی که به این روش رشد و نمو می‌کنند تا مراحل خطرناکی رشد می‌کنند، به طوری که با مرگ بیمار سرانجام این روند نگران‌کننده رقم می‌خورد.

در حال حاضر، بروز تومورهای سرطانی سالانه مرگ 17 هزار تن را در سراسر آمریکا رقم می‌زند. نکته قابل تأمل دیگر این که سالانه بیش از 4600 نمونه ابتلا به این سرطان در میان کودکان شناسایی می‌شود. این آماری است که از سوی انجمن تومور مغزی آمریکا ارائه شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد، تومورهای سرطانی سپرهای دفاعی خود را با هماهنگ‌سازی سیگنال‌های پروتئینی تنظیم و تقویت می‌کنند. این سیگنال‌ها معمولا تحت کنترل پروتئین‌های هماهنگ‌کننده مرکزی به نام serine/threonine kinases قرار دارند. محققان در مقاله‌ای که در نشریه ساینس منتشر کرده‌اند، به پروتئینی موسوم به Cdk5 اشاره می‌کنند که نوعی از پروتئین‌های هماهنگ‌کننده مرکزی محسوب می‌شوند. به باور محققان، این پروتئین نقش حیاتی در رشد سلول‌های عصبی و تومورها ایفا می‌کند. مطالعاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد سطوح بالایی از این پروتئین با پیشرفت تومورهای سرطانی سینه، ریه و پوست در ارتباط است. حالا محققان دست به ابتکار عمل جالبی زده‌اند و با مسدود کردن پروتئین Cdk5 در دل سلول‌های سرطانی و تزریق آنها به موش‌های آزمایشگاهی متوجه شدند، نیمی از آنها از ابتلا به سرطان مصون ماندند. این یافته ارزشمند نشان می‌دهد، پروتئین Cdk5 نقش بسیار مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن در واکنش به تومورهای سرطانی ایفا می‌کند.

این دستاورد علمی ـ پزشکی را گروهی از محققان دانشگاه بیمارستان‌های Babies & Children’s Hospital کلیولند آمریکا ارائه کرده‌اند.

منبع: medicalxpress.com

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها