31 مرداد روز صنعت دفاعی کشور است و این روز را می‌توان نماد اعتماد به نفس و پیشرفت ملت ایران در عرصه اقتدار دفاعی و تحریم‌شکنی دانست و از این‌رو باید به همه مجاهدان این عرصه که باعث پیشرفت صنایع دفاعی کشور شدند، تبریک گفت.
کد خبر: ۹۳۵۳۰۳
روز صنعت دفاعی، عرصه اقتدار و نماد تحریم‌شکنی

در این‌باره یادآوری چند نکته حائزاهمیت است؛ اول این‌که صنایع دفاعی در ایران به عنوان یک نظام دینی و ارزشی براساس آموزه‌های دینی از ارزش ذاتی و قداست برخوردار است. توجه به آیات و روایات مربوط به جهاد، ارزش دفاع را مشخص می‌کند.

دیگر آن‌که سامانه‌های دفاعی و جنگ‌افزارهایی که در بخش صنایع دفاعی تهیه می‌شود نقش مهمی در دفاع از موجودیت نظام دارد. علاوه بر اینها صنعت دفاعی ما باید از قدرت بازدارندگی برخوردار باشد تا دشمنی را که اراده تجاوز به این مرز و بوم دارد، منصرف کند.

در قبل از انقلاب چیزی به اسم صنعت دفاعی نداشتیم و آنچه که از آن به عنوان صنعت یاد می‌شد، در حقیقت صنعت مونتاژ بود و کاملا تحت سیطره آمریکا و متحدان او قرار داشت و ایران در این زمینه استقلال نداشت، اما بعد از پیروزی انقلاب،‌ تحولی اساسی در همه حوزه‌ها از جمله صنعت دفاعی به وجود آمد. تجربه دفاع مقدس باعث پویایی صنعت دفاعی کشور شد و ما را به استقلال واقعی در این حوزه رساند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر ما به لحاظ دانش صنعت دفاعی و جنگ‌افزارها که بومی نیز شده است، جزو پنج یا شش کشور مطرح دنیا هستیم.

امروز در عرصه هوافضا،‌ قدرت موشکی، قدرت دریایی، عرصه زمینی، بالگردها و جنگنده‌های پیشرفته جزو کشورهایی محسوب می‌شویم که روی ما حساب می‌کنند.

همین تولیدات است که جمهوری اسلامی را از قدرت بازدارندگی برخوردار می‌کند و مانع دست‌اندازی به ملت ایران می‌شود.

صنایع دفاعی ما امروز به خوبی نیازهای نیروهای مسلح را برطرف می‌کند و همچنین پاسخگوی نیازهای محور مقاومت است. امروز کشورهای مختلفی هستند که نیازهای خود را در حوزه دفاعی از ایران تامین می‌کنند.

با توجه به پیشرفت‌های صنایع دفاعی در کشور به نظر می‌‌رسد که باید این توانمندی در حوزه صنعتی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

طبعا استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های دفاعی و نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در صنایع دیگر باعت شتاب گرفتن پیشرفت کشور خواهد شد. برای رسیدن به چنین هدفی، هماهنگی و تعامل دولت و سازمان‌های مختلف برای استفاده از این تجربه زمینه‌ساز پیشرفت صنایع دیگر خواهد شد.

البته باید در این زمینه به این نکته هم توجه داشت که نقشه دشمن محدودسازی قدرت دفاعی کشور است و نمونه چنین برنامه و طرحی را در ماجرای محدودسازی هسته‌ای دیدیم بنابراین باید هوشمندانه در برابر نقشه دشمن عمل کرد.

در عین حال این وفاق در کشور وجود دارد که صنایع دفاعی نباید محدود شود و ایران باید نیازهای خود را در حوزه‌هایی که می‌تواند قدرت بازدارندگی را حفظ کند، پیگیری کند و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بازدارندگی قدرت موشکی است.

سردار یدالله جوانی - مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها