سازندگان خودروهای مسابقه‌ای از گرافین در طراحی این خودروها بهره می‌برند

جادوی قرن 21 در خودروهای فرمول سرعت

سبک‌سازی و در عین حال حفظ استحکام خودروهای سرعتی نظیر آنچه در رقابت‌های فرمول یک استفاده می‌شود، در دستور کار بسیاری از محققان صنعت خودرو قرار دارد. آنها با بهره‌گیری از به‌روزترین پیشرفت‌های صورت گرفته در دانش خودرو و علم مواد از ترکیباتی در بخش‌های مختلف بدنه و سیستم موتوری خودروها استفاده می‌کنند که در افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت آنها نقش اساسی ایفا می‌کند. آنچه از سوی محققان شرکت BAC انگلیس صورت گرفته، نمایش هیجان‌انگیزی از این ماجراست.
کد خبر: ۹۳۴۰۵۹

این شرکت از طراحی و ساخت خودروی خاصی خبر داده که در بخش‌های مختلف آن از صفحات بسیار سبکی استفاده شده که ترکیبات گرافینی مهم ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد. هر جا از گرافین صحبت می‌شود، به یاد استحکام و سبکی چشمگیر آن می‌افتیم. حتی بسیاری از دانشمندان از گرافین به عنوان جادوی قرن بیست و یکم یاد می‌کنند. حالا از این معجون جادویی در خودروی اسپرت سرعتی استفاده شده که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است.

طراحان این خودرو که BAC Mono نام دارد، در بخش‌های مختلف آن ـ ازجمله صفحات پشتی ـ از این ماده استفاده کرده‌اند. BAC Mono یک خودروی تک‌سرنشینه در رده فرمول سرعت است که در ساخت بخش‌های مختلف آن از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیای سرعت استفاده شده است. تمام این ابتکار عمل‌ها موجب شده این خودرو، نخستین ابرخودروی تک سرنشین در جهان لقب بگیرد که مجوز تردد در جاده‌ها را کسب کرده و از این رو باید منتظر ماند تا بزودی شماری از آنها را در جاده‌های سراسر جهان مشاهده کنیم.

کار روی این خودرو از سال 2011 آغاز شده و حالا ضمن آن که نواقص فنی و ساختاری آن برطرف شده، به عنوان محصولی متفاوت و جذاب در دنیای خودرو شناخته می‌شود.

اما چرا استفاده از گرافین در این خودرو تا این حد مهم و خبرساز شده است؟

گرافین متشکل از لایه‌های کربن به ضخامت تنها یک اتم است. آزمایش‌های بی شماری روی این ماده صورت گرفته و مشخص شده در قیاس با فیبر کربنی استاندارد به طرز چشمگیری سبک‌تر و مقاوم‌تر است. ارزیابی‌های صورت گرفته از طرف محققان این شرکت نشان می‌دهد با استفاده از گرافین، وزن نهایی چنین خودروهایی تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین نباید از یاد برد که گرافین تا 200 بار مستحکم‌تر از فولاد است.

به باور محققان، گرافین آزمایش خود را در بهبود عملکرد خودرو بویژه عملکرد حرارتی آن پس داده و حالا نوبت آن رسیده که با انجام آزمایش‌های بیشتر، مقدمات استفاده هر چه گسترده‌تر از این ماده در صنایع خودروسازی فراهم شود.

منبع: compositesmanufacturingmagazine

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها