آتش ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های بکر منطقه زیبای گوغر در کرمان را در حالی به خاکستر تبدیل کرد که تنها گزینه مردم محلی برای خاموش کردن حریق استفاده از بیل و خاک است.
کد خبر: ۹۳۳۹۳۵
خاموش کردن آتش با بیل و خاک

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مهر، منطقه «گوغر» یکی از روستاهای مقصد گردشگری در استان کرمان و از زیباترین عرصه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود.

هرچند که بنا به تصور اشتباه، استان کرمان عرصه‌ای بیابانی محسوب می‌شود اما بخش قابل‌توجهی از استان کرمان را مناطق کوهستانی جنگل‌های انبوه و مراتع گسترده تشکیل می‌دهد.

جنگل‌های بادام، بنه و گردو و دشت‌های مملو از گل و سبزه در کنار رودخانه‌های متعدد جاری در دشت‌های گوغر یکی از زیباترین عرصه‌های طبیعی کشور است که ده‌ها گونه گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد را در خود جای‌داده است.

آتش ذخیره های جنگلی را تهدید می کند

زیبایی‌های گوغر در استان کرمان به حدی است که مناظر طبیعی این بخش از استان کرمان با استان‌های سرسبز شمال کشور مقایسه می‌شود و حراست و حفاظت از چنین گنجینه‌های طبیعی در استانی که بخش عمده‌ای از آن در شمال استان بیابانی است امری ضروری محسوب می شود.

در چنین استانی که وجود ذخیره‌گاه‌های چون درختان وحشی بادام و بنه و گردو در شهرستان بافت و رابر، بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه جنگل‌های انار شیطان در جیرفت، جنگل‌های کهور در جنوب کرمان و جنگل‌های عمانی در شرق در قلب کویر هرکدام نعمتی طبیعی است وزندگی بسیاری از مردم به آن‌ها وابسته، اگر جنگلی آتش بگیرد یعنی بوم زیست محلی از بین رفته است.

متأسفانه بروز آتش‌سوزی‌های متوالی در استان کرمان طی ماه‌های اخیر در جنگل‌ها واقعیتی تلخ است که منابع طبیعی استان را نشانه رفته و هرروز نیز بر گستره آن افزوده می‌شوداما متأسفانه بروز آتش‌سوزی‌های متوالی در استان کرمان طی ماه‌های اخیر در جنگل‌ها واقعیتی تلخ است که منابع طبیعی استان را نشانه رفته و هرروز نیز بر گستره آن افزوده می‌شود. بطوریکه طبق اعلام منابع رسمی در برخی موارد این آتش‌سوزی‌ها توسط افراد سودجو برای زمین‌خواری و تصرف زمین‌های سوخته توسط زمین‌خواران انجام می‌شود.

اما مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی در کرمان گردشگران و عشایر و دامداران محسوب می‌شود در آتش‌سوزی دو روز گذشته در جنگل گناورکان در بخش گوغر نیز همین امر روی داد و تعدادی گردشگر با روشن کردن آتش و ترک منطقه جنگلی موجب شدند هکتارهای جنگل به خاکستر تبدیل شود.

طبق گفته مردم محلی گوغر تنها امکاناتی که برای اطفاء حریق در این منطقه وجود دارد بیل و کلنگ مردم محلی است.

یکی از اعضای شورای محلی منطقه نیز گفته است که یگان حفاظت نیز در این منطقه تنها یک نیروی مستقر دارد که تنها یک موتور و یک بیل دارد و در صورت بروز آتش‌سوزی بلافاصله به مردم و مسئولان خبر می‌دهد.

افزایش حضور گردشگران غیر مسئول تهدیدی برای محیط زیست

مردم روستاهای گوغر این روزها با توجه به حضور بیشتر گردشگران به این منطقه گوش‌به‌زنگ بلند گوی مساجد هستند که برای خاموش کردن جنگل‌ها از مردم کمک می‌خواهد.

بنا به اعلام شورای منطقه در سال جاری هشت مورد آتش سوری در گوغر روی‌داده است و هر بار هم این مردم بودند که برای خاموشی آتش اقدام کردند اما درنهایت به دلیل نبود امکانات بخش‌های زیادی از جنگل‌های بادام از بین رفته است.

محمد، یکی از اهالی منطقه گوغر است در خصوص آتش‌سوزی دو روز گذشته گفت: معمولاً پس از بروز آتش‌سوزی مردم روستاهای اطراف برای خاموش کردن آتش به منطقه می‌روند و این حوادث عادی شده است.

این پیرمرد روستایی از مسئولان به دلیل عدم وجود امکانات اولیه آتش‌نشانی در دهستان بزرگ گوغر گلایه می‌کند و می‌گوید: اگر آتش به باغ‌ها و خانه‌های ما هم برسد وسیله‌ای برای خاموش کردن آتش نداریم.

تنها وسیله ما برای خاموش کردن آتش بیل است، ابتدا سعی می‌کنیم درخت‌های اطراف محل آتش‌سوزی را برای جلوگیری از گسترش حریق قطع کنیم و بعد با بیل بر روی آتش خاک می‌ریزیمعلی زارعی دیگر روستایی این منطقه می‌گوید: تنها وسیله ما برای خاموش کردن آتش بیل است، ابتدا سعی می‌کنیم درخت‌های اطراف محل آتش‌سوزی را برای جلوگیری از گسترش حریق قطع کنیم و بعد با بیل بر روی آتش خاک می‌ریزیم.

وی افزود: از حضور گردشگران استقبال می‌کنیم اما این صحیح نیست که فردی برای یک‌لحظه تفریح وارد منطقه شود و بعد آتش را به جان جنگل‌ها بیندازد و گاه حتی کشاورزی و باغ‌ها را نیز تهدید کنند.

زراعی هم خواستار تجهیز دهستان گوغر به امکانات آتش‌نشانی شد و افزود: امسال برای چندمین بار است که بخش‌های زیادی از درختان بادام وحشی آتش‌گرفته‌اند و وقتی این حادثه رخ می‌دهد سال‌ها در محل آتش‌سوزی هیچ گیاهی نمی‌روید.

مسئول یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بافت نیز در جمع خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی از روند آتش‌سوزی‌هایی که در عرصه‌های جنگلی روی می‌دهد خواستار تجهیز یگان حفاظت در این منطقه شد و افزود: گوغر از مهم‌ترین منابع جنگلی و بکر منطقه است.

لزوم تجهیز گوغر به وسایل اطفاء حریق

سلمان شیخ پور افزود: آتش‌سوزی که اخیراً در منطقه روی‌داده است به دلیل عدم وجود تجهیزات آتش‌نشانی گسترده شده است اما خوشبختانه با حضور به‌موقع مردم محلی و نیروی‌های امداد منابع طبیعی درنهایت خاموش شده است.

وی گفت: میزان خسارت‌های هنوز مشخص نشده است و صدها اصله درخت از بین رفته است.

وی این منطقه را زیستگاه‌های گونه‌های جانوری منحصربه‌فردی دانست که در معرض انقراض است که نباید محیط زندگی آن‌ها از بین برود.

شیخ پور ادامه داد: برای تجهیز منطقه برای اطفا حریق های احتمالی به اعتبار نیاز داریم اما مهم‌ترین عامل در جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها گردشگرانی هستند که در عرصه‌های جنگلی آتش روشن می‌کنند.

وی خواستار فرهنگ‌سازی بین گردشگران شد و افزود: باید به مردم یادآوری شود که این جنگل‌ها مهم‌ترین گنجینه‌های گیاهی استان کرمان هستند و از بین رفتن آن‌ها چرخه زندگی همه را به خطر می‌اندازد.

استان کرمان در سال جاری به دلیل گرمای هوا در استان‌های مجاور مکانی برای حضور هزاران گردشگر شده‌است و این در حالیست که زیرساخت‌های لازم در شهرستان های کرمان وجود نداردمحمد کساری، فعال محیط‌زیست اظهار داشت: هرسال با آغاز فصل تابستان نگرانی‌های ما در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان کرمان آغاز می‌شود.

وی افزود: استان کرمان به دلیل گرمای هوا در استان‌های مجاور به‌خصوص در سال جاری، مکانی برای حضور هزاران گردشگر از استان‌های مجاور گرمسیر شده‌ است و این در حالی است که زیرساخت‌های لازم در استان وجود ندارد.

کساری ادامه داد: این افراد اکثراً در جاده‌ها در جنگل‌های اطراف اتراق و اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند درصورتی‌که حتی یک تابلوی عدم روشن کردن آتش در منطقه وجود ندارد.

این فعال محیط‌ زیست گفت: صعب‌العبور بودن این مناطق و دوری از امکانات اطفا حریق سبب می‌شود با هر آتش‌سوزی شاخه‌های خشک درختان پس از سال‌ها خشک‌سالی و گرمای هوا مانند بمبم آتش‌زا شوند و درنهایت هکتارها جنگل به خاکستر تبدیل می شود.

وی خواستار اختصاص اعتبار به منابع طبیعی در راستای تجهیز به دستگاه‌های اطفای حریق و استقرار در مناطق دورافتاده شد و گفت: در غیر این صورت و باوجود گردشگرانی که در قبال طبیعت مسئول نیستند روند آتش‌سوزی‌های ادامه خواهد داشت.

طی ماه‌های اخیر و با حضور گردشگران غیربومی از شهرهای مختلف شاهد افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها و صدمه به داشته‌های طبیعی استان هستیم که به دلیل عدم برنامه‌ریزی و نظارت برای این بخش از گردشگران متأسفانه گردشگری غیرمسئولانه نیز افزایش‌یافته است که یکی از نمادهای این پدیده افزایش تعداد آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها