الیت‌های آمریکایی از افشاگری ترامپ نگرانند

مهر بی‌عدالتی بر پیشانی انتخابات آمریکا

مردم آمریکا و جهان طی یک سال گذشته بارها اظهاراتی جنجالی از زبان دونالد ترامپ جمهوریخواه شنیده‌اند و بیشتر آن را به حساب شخصیت این سرمایه‌دار نیویورکی گذاشته‌اند. اما از چندی پیش ترامپ بر مساله‌ای تاکید و اصرار دارد که حالا شکل و شمایل جدی‌تری به خود گرفته است. او از نگرانی خود در مورد وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری از سوی دموکرات‌ها سخن می‌گوید.
کد خبر: ۹۳۳۳۷۴

در حالی که تصور می‌شد سخنان چند هفته پیش او در این زمینه بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد او بیش از پیش در این موضوع مصمم است.

موید این مطلب سخنانی است که ترامپ اخیرا در ایالت پنسیلوانیا مطرح کرد. او در همایش انتخاباتی جمهوریخواهان در این ایالت گفت: ما نظاره‌گر رای‌گیری در پنسیلوانیا خواهیم بود. باید به دقت برخی از مناطق را بررسی کنیم و مورد مطالعه قرار دهیم و مطمئن شویم که عده‌ای پنج بار رای نمی‌دهند. فکر می‌کنم تنها راهی که ممکن است باعث شکست من در پنسیلوانیا شود، تقلب است و واقعا این مساله را باور دارم.

وی افزود: به دقت ایالت پنسیلوانیا را بررسی خواهم کرد. ما افراد و گاه رهبران بزرگی از حزب جمهوریخواه را در این ایالت داریم و آنها بسیار نگران این مساله هستند و به همین دلیل نباید این ایالت را از دست داد. ما باید از مجریان قانون، پلیس و همگان بخواهیم بر رای‌گیری در این ایالت نظارت داشته باشند.

همین صحبت‌های ترامپ، ستاد انتخاباتی او را نیز به تکاپو انداخته و روسای این ستاد در اقدامی بی‌سابقه صفحه‌ای در وب‌سایت خود قرار داده و در آن از خوانندگان خواسته تا با پر کردن فرمی ناظر داوطلب ترامپ شوند و نگذارند هیلاری کلینتون در انتخابات تقلب کند.

نوستالژی رای‌گیری دستی برای آمریکایی‌ها

اگرچه دموکرات‌ها و نامزد متبوع آنها یعنی هیلاری کلینتون هدف این اظهارات ترامپ را تبلیغاتی می‌دانند، اما طی چند هفته گذشته این مساله بیش از پیش مورد توجه گروه‌ها و رسانه‌ها قرار گرفته است. در همین راستا گروه‌های حقوقی در آمریکا خواستار بازگشت سیستم رای‌گیری دستنویس به‌عنوان یک استاندارد جهانی در انتخابات شدند تا بدین ترتیب شفافیت این فرآیند بیشتر شده و از بی‌دقتی‌ها و نواقص موجود جلوگیری شود.

شیلا نلسون، مدیر گروه «عدالت برای انتخابات در آمریکا» در این زمینه گفت که تجدیدنظر کلی در سیستم انتخاباتی موجود از جمله پایان دادن به استفاده از ماشین‌های رای‌گیری، برای از بین بردن هرگونه شک و شبهه در صحت انتخابات لازم است.

وی افزود: تا زمانی که شیوه‌های نادرست انتخاباتی آمریکا (همچون تقسیم‌بندی غیرمنصفانه منطقه‌ای، پنهان‌کاری از رای‌دهندگان، خصوصی کردن رای‌گیری ماشینی و نبود شفافیت در فرآیند رای‌دهی) اصلاح نشود، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از لحاظ صحت و شفافیت در رتبه قابل قبولی در سطح جهان نخواهد بود.

کلیفورد آرنبیک، فعال حقوقی و رئیس گروه « ائتلاف برای دموکراسی» که از سال 2000 دعاوی حقوقی متعددی در مورد تقلب در انتخابات آمریکا مطرح کرده است، به این موضوع اشاره می‌کند که دستکاری رای‌ها در آمریکا بسیار آسان‌تر از گذشته شده است.

وی در این زمینه می‌گوید: در سال 2004 برگه‌های رای‌گیری کاغذی و برگه‌های اسکن چشمی وجود داشت. در نتیجه برای تغییر آرا می‌بایست برگه‌ها را به محل دیگری برده و آن را دستخوش تغییر قرار داد. اما در سیستم انتخاباتی موجود تنها می‌توان با استفاده از یک برنامه ساده، فهرست‌بندی رای‌ها را تغییر داد.

روپرت کورن‌ویل، تحلیلگر مسائل آمریکا در روزنامه ایندیپندنت نیز در این زمینه گفت: نظام انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا همچون یک جنگل است. در واقع یک انتخابات وجود ندارد، بلکه 51 انتخابات مجزا در 51 ایالت آمریکا برگزار می‌شود. هر ایالت زمان رای‌گیری مخصوص به خود را تعیین کرده و تصمیم می‌گیرد که چه نوع ماشین را‌گیری و برگه رای‌دهی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین هر ایالت خودش تصمیم می‌گیرد که چه کارت شناسایی ای از رای‌دهندگان پیش از رای دادن لازم است.

چرایی مطرح شدن تقلب

این نگرانی‌ها در حالی است که برخی از تحلیلگران به این موضوع اشاره می‌کنند که مطرح شدن موضوع تقلب از سوی ترامپ در واقع استراتژی تبلیغات انتخاباتی اوست تا به این ترتیب این نامزد انتخاباتی را یک نامزد بیرون از حلقه قدرت فاسد در واشنگتن ترسیم کند.

ترامپ در یک سال گذشته خود را نامزد ملت آمریکا برای ستاندن حقوق مردم از حاکمیت معرفی کرده و در این راه تا حدود زیادی نیز موفق بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد نخستین دلیل این‌که ترامپ برای نخستین‌بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادعای تقلب را پیش کشیده، تلاشی دیگر از سوی او برای ترسیم «چهره مردمی و غیرحکومتی» از خود، در این پازل انتخاباتی و تبلیغاتی است.

اما عامل دیگر که به او جرات داده است ادعای تقلب در انتخابات را به میان بکشد، هک شدن «ای‌میل»‌های کمیته ملی حزب دموکرات و افشای این مساله است که اعضای ارشد این کمیته در جریان رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها، با انواع و اقسام ترفندها می‌خواستند جلوی بالا آمدن برنی سندرز، رقیب جدی کلینتون را در گردونه رقابت‌های درون‌حزبی بگیرند.

حال جمهوریخواهان می‌گویند با این اوصاف و شرایط، چه تضمینی وجود دارد که این قبیل اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی دموکرات‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تکرار نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها