دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با کارهایی که طی 3 سال اخیر انجام شده‌ است، سطح دریاچه ارومیه 48 سانتی‌متر بالا آمده، شوری آب کم شده و می‌توان گفت به حالت تثبیت رسیده‌ است.
کد خبر: ۹۳۳۰۸۰
خبرهای خوش از احیای دریاچه ارومیه/ دریاچه ۴۸ سانتی متر از مرگ فاصله گرفت

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ مسعود تجریشی در نشست خبری که در خانه کشاورز برگزار شد، به آخرین فعالیت‌‌های انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته جلسات زیادی را در کارگروه‌های هیات دولت برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل دادیم و درنهایت در آذر ماه سال 93 نخستین منابع مالی برای پروژه‌های اجرایی دریاچه ارومیه اختصاص یافت.

وی گفت: طی برنامه زمان‌بندی قرار شد در سه سال اول تثبیت دریاچه را در دستور کار قرار دهیم چرا که طی 20 سال 40 سانتی‌متر از سطح آب دریاچه کاسته شده بود و ترس آن وجود داشت که این دریاچه کانون تولید غبار شود.

تجریشی با بیان اینکه در سال گذشته با بارش‌های خوبی مواجه بوده‌ایم گفتن: اما این مساله در سال قبل از آن هم تکرار شده بود و مهمتر از آن اتصال دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود به دریاچه ارومیه بود که به دلیل انباشته شدن رسوبات این دو دریاچه در جنوب شرق شیب منفی ایجاد شده و آب آن در عرصه پخش می‌شد در حالی که 45 درصد آب دریاچه از این محل تامین می‌شود که از جیره دریاچه خارج شده بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین لایروبی سطح رودخانه‌های اطراف دریاچه را که به علت رسوب‌گذاری بالا آمده بود را از دیگر اقدامات بعدی برای تثبیت آب دریاچه ارومیه عنوان کرد: بستن سر دهنه‌ها از دیگر مواردی بود که سبب شد تا آبی که توسط کشاورزان به مزارع هدایت می‌شد جریان داشته و به دریاچه برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: با کارهای انجام شده 48 سانتی‌متر سطح آب دریاچه نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، مضاف بر‌ آنکه با حل شدن نمک کف دریاچه به نوعی عمق دریاچه 15 سانتی‌متر بیشتر شده است.

تجریشی تاکید کرد: که شوری آب دریاچه ارومیه از 490 گرم در لیتر در سال گذشته به 350 گرم در لیتر رسیده که سبب شده آرتمیا بتواند به حیات خود ادامه دهد و رنگ قرمزی در این دریاچه نشانگر آن است که حیات به داخل این دریاچه بازگشته است و در عین حال سطح آب به حدی رسیده که شاهد گرد و غبار کمتری خواهیم بود.

وی یکی از شاه‌بیت‌های اقدامات این ستاد را کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب عنوان کرد و افزود: طی یک برنامه 5 ساله باید بتوانیم این امر را محقق کنیم و اکنون کار ما سخت‌تر شده است چرا که توجیه این مساله که به کشاورز بگوییم، اکنون 45 درصد بیشتر از نیاز گیاه آب مصرف می‌کند کار آسانی نیست و در همین راستا در نظر داریم آب را از طریق لوله و تاسیساتی که کمتر تلفات دارد به بخش کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه برسانیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین کاهش 8 واحد درصد در سال از مصرف آب ساکنان اطراف دریاچه ارومیه را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که اکنون شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد آب ورودی به دریاچه ارومیه از جنوب این دریاچه تامین می‌شود افزود: مطالعات در حوزه غرب دریاچه ارومیه را به دانشگاه ارومیه و شرق این دریاچه را به دانشگاه تبریز سپرده‌ایم.

تجریشی اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه خننگن هلند که دانشگاه اول کشاورزی در دنیا به حساب می‌‌آید منعقد کرده‌ایم تا میزان راهکارهای کاهش مصرف آب کشاورزی،‌ بهبود معیشت کشاورزان و افزایش بهره‌وری را به ما ارائه کنند.

به گفته دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خانه کشاورز با سفیر ژاپن تفاهم‌نامه ‌ای را امضا کرده که دولت ژاپن 3 میلیون 680 هزار دلار برای احیای دریاچه ارومیه منابع اختصاص دهد که معادل همین رقم را دولت اختصاص خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ریزگردها که ممکن است از دریاچه ارومیه منتقل شود اشاره کرد و افزود: طبق تجربیات دنیا سه دریاچه در غرب آمریکا پس از خشک شدن به کانون گرد و غبار تبدیل شده بودند و در همین راستا از سال 93 با کاشت گیاهان بومی، گسترش گیاه گز که سعی کردیم، جلوی این پدیده را بگیریم.

تجریشی ادامه داد: منطقه‌ای با نام جبل در غرب دریاچه یکی از کانون‌های گرد و غبار است که تپه‌های ماسه‌ای روزانه به صورت متری حرکت می‌کردند و در حال حرکت به سمت جاده سلماس - ارومیه بودند که اگر جلوی آن گرفته نمی‌شد 57 هزار هکتار زیر کشت را تحت تاثیر قرار می‌دادند.

به گفته تجریشی امسال با کمک وزارت نیرو در فصل غیر زراعی و شروع فصل آبی 250 میلیون مترمکعب آب پشت سدها را به صورت سیلابی به سمت دریاچه ارومیه رها خواهیم کرد تا هم آب تبخیر نشود و هم سطح آب دریاچه افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
درود بر افرادی كه باعث احیای دریاچه شدند،ولی توروخدا رسانه ها یه فكری برای تالاب هامون هم بكنند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها