وزیر امور خارجه ترکیه ضمن حمایت از اقدامات آنکارا بعد از کودتای نافرجام و با تاکید بر اینکه خطر کودتای جدید همچنان وجود دارد این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد کرد "اتحادیه اروپا به جای کمک ما را تحقیر می‌کند.
کد خبر: ۹۳۳۰۵۸
اتحادیه اروپا به جای کمک ما را تحقیر می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، مولود چاوش اغلو در گفتگو با نشریه بیلد، خشم و عصبانیت خود را نسبت به اروپا ابراز کرده و گفت: ما به ندرت مانند یک کشور دیگر این گونه خود را به زحمت انداخته ایم تا همه شرایط برای عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده کنیم. اما آنچه که ما حالا از بخش هایی از اروپا می بینیم تنها تهدید توهین و تحریم کامل است.

وی افزود: سوال من این است که ما چه جرم و جنایتی را مرتکب شده ایم؟ چرا این دشمنی با ترکیه وجود دارد؟

چاوش اغلو بخصوص این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد کرد که ترکیه را بعد از کودتای نظامی نافرجام به اندازه کافی حمایت نکرده است. اتحادیه اروپا به جای اینکه به ترکیه کمک کند این کشور را تحقیر می کند.

وی درباره بحث ها درباره آزادی ویزا برای شهروندان ترک با توجه به توافق پناهندگان به قرارداد منعقد شده در این باره اشاره کرده و گفت: و وقتی که من به قرارداد ها در این باره اشاره می کنم ناگهان خیلی ها عصبانی می شوند. اما این طور نمی تواند باشد که همه آنچه برای اتحادیه اروپا خوب است از طرف ما اجرا شود اما ترکیه در ازای آن هیچ چیزی دریافت نکند.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از این گفتگو از بازداشت های گسترده طرفداران جنبش فتح الله گولن در کشورش به عنوان مغزهای متفکر کودتای نافرجام در ترکیه حمایت کرده و گفت: سازمان تروریستی گولن خطرناک است و حدود چهل سال است که در دادگستری، پلیس و ارتش نفوذ کرده است. خطر یک کودتای جدید وجود دارد.

به دلیل تحولات سیاست داخلی در ترکیه بسیاری از سیاستمداران اروپایی درخواست کرده اند که طرح آزادی ویزا برای شهروندان ترک فعلا اجرایی نشود. دولت ترکیه از زمان کودتای نافرجام با سختگیری بالایی علیه مظنونین کودتا اقدام می کند. بازداشت ها و اخراج های گسترده ای در این کشور وجود دارد.

اخیرا ترکیه تهدید کرده است که اگر شرط آزادی ویزا برای شهروندان ترک تا ماه اکتبر اجرایی نشود دیگر توافق پناهندگان با اروپا را به رسمیت نمی شناسد. به این ترتیب دوباره پناهندگان زیادی به یونان هجوم می آورند.

وزیر خارجه ترکیه در این باره در گفتگو با نشریه بیلد گفت: یا ما همه قراردادها را همزمان اجرایی می کنیم و با همه آن ها را کنار می گذاریم.

وی همچنین خواستار پرداخت سه میلیارد یوروی توافق شده به کشورش از طرف اتحادیه اروپا شده و گفت: این پول البته برای ما نیست بلکه مال پناهندگان است. ترکیه بار اصلی همه کشورها را در این راستا بر دوش می کشد.

وی همچنین مطبوعات و رسانه های آلمانی را متهم به دروغ گویی و تحریف اخبار کرده و گفت: گزارش ها در آلمان در مسیری جهت دهی می شود که هیچ ربطی به واقعیات در ترکیه ندارد. این نمی تواند تصادفی باشد که رسانه ها با رویکردهای مخالف سیاسی درباره ترکیه کلمات و شعارهای برابری را انتخاب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها