یک کارشناس کشتی در گفتگو با جام جم آنلاین/

می دانستیم سوریان ته خط است / عبدولی باید دیسکالیفه می شد!

دو امید طلای ایران روز گذشته در رقابت های کشتی فرنگی بر روی تشک رفتند. سوریان با هفت مدال طلای جهانی و المپیک باخت و حذف شد و عبدولی هم برنز گرفت.
کد خبر: ۹۳۳۰۲۳
می دانستیم سوریان ته خط است / عبدولی باید دیسکالیفه می شد!

به گزارش جام جم آنلاین ، به فاصله کمتر از یک روز از ناکامی بزرگ سوریان لایه ای ضخیم از احساسات همیشگی دور این نتایج را فراگرفته است. اکنون کشتی گیران ، پیشکسوتان و مربیان کشتی بیشتر از آنکه این اتفاقات را مورد نقد فنی قرار بدهند و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مجدد این اتفاقات ابراز کنند از روی احساسات حرف می زنند و مدام خاطره سازی می کنند. این جماعت حالا پای هفت مدال جهانی و المپیک سوریان را پیش می کشند و اصلا هم به این نکته توجه نمی کنند که خاطره سازی قرار نیست برای کاروان ورزشی ایران مدال بیاورد یا یک عملکرد فنی عجیب و ضعیف را توجیه کند.

اصلا هم به این اشاره نمی کنند که سوریان با چه شرایطی راهی المپیک شد، شکست در چهار گزینشی و در نهایت به دست آوردن سهمیه در گام آخر و البته پشت خط ماندن کشتی گیرانی که شاید خیلی از او جوان تر باشند اما احتمالا مانند او دو کشتی پشت سر هم را در المپیک نمی باختند.

فعلا روند قهرمان سازی ادامه دارد. سوریان با ثبت نتیجه ای ضعیف از دور رقابت های المپیک کنار می رود و در پی این اتفاق بسیاری در تلاشند تا نظریه نخ نمای "چیزی از ارزش هایش کم نشده" را اثبات کنند و مدام پای هفت مدال جهانی و المپیکی او را وسط بکشند.

سعید عبدولی هر چند یکی از امیدهای کاروان ورزشی ایران برای کسب مدال طلا بود اما اکنون با یک برنز تبرئه است.

به هر حال پایان اسطوره کشتی ایران خوش نبود. اتفاقی که پیش از این در مورد ورزشکاران ممتاز و شاخص دیگر رشته های دیگر هم دیده بودیم. انگار قرار نیست اسطوره های ورزشی ایران پایان خوشی داشته باشند. همه باید یا با ناکامی مطلق کنار بروند یا مصدومیت و دلخوری.

کارشناس کشتی: عبدولی باید دیسکالیفه می شد!

در شرایطی که اکثر کارشناسان و حتی عامه مردم در رابطه با نتایج کسب شده کشتی بر اساس احساسات و همذات پنداری با چهره ای شکست خورده چون سوریان صحبت می کنند کسانی هستند که سعی می کنند حداقل به نکات فنی ناکامی سوریان و عبدولی هم بپردازند.

احمد دباغ کارشناس کشتی در رابطه با نتایجی که کشتی گیران فرنگی کار ایرانی در رقابت های المپیک گرفتند گفت: ابتدا درباره عبدولی صحبت کنیم. او کشتی گیر خیلی خوبی است اما هیچ وقت دنبال فن زدن نمی رود و در رقابت هایش همیشه به دنبال کتف حریف است. سعید بیشتر به دنبال این است که قوس کند و فن "فیتو" بگیرد. حریف دانمارکی عبدولی قد بلند بود و به همین دلیل سعید نتوانست فن های مورد نظرش را روی او اجرا کند و یا کتفش را به خوبی بگیرد.

این کارشناس کشتی افزود: او کشتی گیر کم کاری نیست اما باخت. وقتی کشتی گیر دانمارکی به اخطار رسید باید تلاش می کرد که خودش هم اخطار نگیرد.

وی با اشاره به اعتراض های عبدولی به داور گفت: جای هیچ اعتراضی نبود. حتی بنا هم به عبدولی اعتراض کرد که چرا با داوران صحبت می کند. البته اعتراض های عبدولی طبیعی است. در چند سال اخیر آنقدر حق او را خورده اند که همیشه فکر می کند داوران علیه او هستند. به هر حال داوران خیلی با او راه آمدند. با توجه به اعتراض های او داوران می توانستند عبدولی را دیسکالیفه کنند.

می دانستیم سوریان ته خط است

دباغ در ادامه درباره نتیجه ضعیف حمید سوریان هم در المپیک اظهار داشت: در رقابت های گزینشی قزاقستان به این نتیجه رسیدم سوریان به ته خط رسیده است. متاسفانه او بابت این اظهار نظر از من ناراحت شد. به هر حال آنجا یک کشتی گیر ژاپنی خیلی راحت سوریان را برد. در گزینشی مغولستان هم سوریان بسیار بد ظاهر شد و در یک دقیقه 10 پوئن از دست داد.

وی یادآور شد: سوریان نابغه کشتی ماست و نباید به هر کسی ببازد. او باید در اوج خداحافظی می کرد، کاری که انجام نداد. این کشتی گیر قهرمان ملی ما بود اما دیدید که چگونه سه دقیقه اول کشتی خود با حریف ژاپنی پوئن گرفت اما بقیه مسابقه را "وا" داد. اهالی ورزش ایران سوریان را دوست دارند اما این یک واقعیت است که باید زودتر از اینها کنار می رفت.

دباغ تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل ناکامی سوریان این است که مدام تغییر وزن می دهد. او 12 سال است که مدام وزن کم می کند و با این رویه طبیعی است که بدن دیگر جواب ندهد. سن بالایش (31 سال) هم مزید بر علت است. البته باید نکته ای را یادآور شوم. سوریان می تواند یک محمد بنای دیگر باشد و نقش او را در کشتی ایفا کند.

وی در پایان گفت: به نظر من کادر فنی در راه آماده سازی کشتی گیران کم کاری نکرد. اگه کم و کسری وجود دارد از سوی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک است که حداقل از نظر روحی به این کشتی گیران کمکی نکردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
یوسف
-
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
۰
۰
همیشه باید در اوج از مردم خداحافظی كرد تا خاطره شاهكارهای پیشینت از خاطر ها نرود وهمیشه زنده بماند.
دادا
-
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
مگر با یك باخت تمام افتخارات یك ورزشكار باید فراموش شود . اگر ملت حمید سوریان را دوست دارند كافی است دست از سرش بردارند و نیاز به دلسوزی و نقد ندارد . مگر آنوقت كه طلای المپیك لندن و 6 طلای جهانی را گرفت چه گلی به سرش زدید كه الان طلبكارید . فقط شما كسی را كه از حمید بهتر هست معرفی كنید تا در المپیك بعدی طلا كسب كند .
سرو سبز خواهد ماند چه بهار باشد یا زمستان
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها