در حالی که دولت یازدهم در ابتدای فعالیت خود وعده مسکن اجتماعی را برای اقشار کم‌درآمد عنوان کرد، هفته گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد هر وقت مسکن مهر تمام شد، مسکن اجتماعی را شروع می‌کنیم و معلوم نیست مسکن مهر چه زمانی به اتمام می‌رسد.
کد خبر: ۹۳۲۴۲۴
طرحی که برای مردم خانه نشد

به گزارش جام‌جم ، دولت یازدهم مسکن مهر را یک طرح ناکارآمد در اقتصاد ایران می‌داند و با این رویکرد بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد، اما با گذشت سه سال هنوز خبری از اجرای این طرح نیست و کارشناسان مسکن هم از جزئیات آن بی‌خبرند.

سال گذشته نیز چند بار مسئولان ارشد دولتی از اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی سخن گفتند و دو وزارتخانه راه و رفاه برای ساخت مسکن اجتماعی تفاهم‌ هم کردند و حتی وعده تحویل 5000 واحد مسکن اجتماعی را تا پایان سال 94 به گروه هدف (خانوارهای کم‌درآمد تحت‌پوشش نهادهای حمایتی) دادند که البته محقق نشد.

طرح را دادیم، اما هنوز اجرا نشده است

در همین زمینه، دکتر فردین یزدانی، مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن به جام‌جم گفت: برای مسکن اجتماعی هشت برنامه عملیاتی و اجرایی تنظیم شده که به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده‌ایم، اما هنوز این طرح وارد فاز اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: بنده در مقام اجرایی نیستم، اما طبق خبرهایی که به دستم می‌رسد هنوز طرح مسکن اجتماعی اجرا نشده، اما همه سازوکار آن برای اجرا فراهم است.

یزدانی در پاسخ به این‌که آیا این طرح مسکن اجتماعی قرار بود جایگزین مسکن مهر شود، گفت: هر مسکنی که با حمایت دولت برای اقشار کم‌درآمد ساخته شود، مسکن اجتماعی نام دارد. حتی مسکن مهر نیز نوعی مسکن اجتماعی محسوب می‌شود و قرار بود که این طرح جایگزین طرح مسکن مهر شود.

مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن با اشاره به این‌که مسکن اجتماعی مشکل مسکن کشور را حل می‌کند، تصریح کرد: سیاستی که در تدوین طرح مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده، این بود که مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد در کل کشور حل شود. طراح و تدوینگر طرح مسکن اجتماعی ادامه داد: اگر مسکن اجتماعی اجرا شود بسیاری از معضلات بخش مسکن رفع خواهد شد اما هنوز خبری از اجرا در بدنه وزارتخانه نیست.

مسکن اجتماعی در شرایط فعلی توجیه ندارد

از سوی دیگر فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: مسکن اجتماعی سال گذشته تب و تاب بیشتری داشت، اما دولت دیگر حرفی از آن نمی‌زند و به نظر می‌رسد که طرح موضوع مسکن اجتماعی در شرایطی که هنوز مسکن مهر تمام نشده و واحدهای بدون متقاضی وجود دارد، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: مسکن اجتماعی قرار است با نهادهای حمایتی و تسهیلات دولتی برای اقشار کم‌درآمد به دهک‌های یک، دو و سه برسد، اما هنوز خبری از اجرای این طرح نیست و دولت باید به جای ساخت مسکن اجتماعی، برنامه‌ای را تدوین کند که واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر به مردم عرضه شود.

پورحاجت ادامه داد: واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردارند و دولت می‌تواند با ارائه امکانات در این مناطق با یک تیر دو نشان بزند. هم مسکن مهر را تکمیل کند و هم مسکن اجتماعی را اجرا کرده است.

دبیر کانون انبوه‌سازان تصریح کرد: برای رفع مشکل صنعت ساختمان باید یک آسیب‌شناسی کلی در بدنه اقتصادی کشور دیده شود و طرح‌هایی مانند مسکن مهر، مسکن اجتماعی و طرح‌هایی از این قبیل نمی‌تواند مشکل مسکن کل کشور را حل کند.

وی گفت: طبق اطلاعاتی که بنده در اختیار دارم هنوز خبری از اجرای مسکن اجتماعی نیست. اگر مسکن مهر تعیین تکلیف نشود، قطعاً مسکن اجتماعی با شکست روبه‌رو خواهد شد و هزینه‌ای که برای مسکن مهر و واحدهای نیمه‌تمام پرداخت شده در حد هزینه باقی خواهد ماند و بازدهی ندارد.

اولویت باید اتمام مسکن مهر باشد

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز به خبرنگار ما گفت: دولت یازدهم در ابتدای فعالیت خود وعده مسکن اجتماعی را مطرح کرد و قصد داشت مسکن مهر را با رونمایی از این طرح کنار بگذارد، اما فشار نمایندگان مجلس و همچنین تغییر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی باعث شد تا نظر دولت به این موضوع تغییر کند و اولویت خود را به پایان مسکن مهر بگذارد.

وی افزود: سال گذشته دوباره مسکن اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاد، اما هنوز خبری از اجرای این طرح نیست. دولت باید همه توان خود را برای پایان و تکمیل مسکن مهر بگذارد و بعد سراغ طرح‌های دیگر برود.

بدری گفت: مسکن مهر قرار بود تا پایان سال 93 به پایان برسد اما از سوی دولت عنوان شد که این طرح تا پایان سال 94 تمام می‌شود و این وعده دوباره به سال جاری موکول شد و اکنون هم اظهار می‌کنند که سال 1396 به پایان می‌رسد. چنین وعده‌هایی نشان می‌دهد دولت همه توان خود را برای پایان طرح مسکن مهر به کار نگرفته و هنوز با مسائل حاشیه‌ای درگیر است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مجلس حتما این موضوع را از وزیر راه و شهرسازی پیگیری خواهد کرد. اولویت اصلی مجلس، بحث حمل و نقل بود که بعد از به نتیجه رسیدن این موضوع مسکن اجتماعی پیگیری خواهد شد.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
دل ارام
-
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
دولت به چیش عمل كرد كه این دومیش باشه مرد حرف میزنه ....اره !!
همی
-
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
طرح هایی كه برای مردم خانه نشد ، كار نشد ، رونق اقتصاد نشد ، گشایش نشد ، عزت كشور نشد ، هسته ای كه بتن نشد ، حجی كه حقش ادا نشد ، فقط سختی و درد و بیكاری بیشتر و تهمت به كارهای دولت قبل شد.همین
من می ترسم تورم دولت قبل هم به خاطر گره انداختن اعضای این دولت در كشور بود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها