جشنواره موسیقی بارانا در محوطه کاخ نیاوران برگزار می‌شود

بازگشت موسیقی به زیر آسمان شهر

نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی بارانا دوشنبه شب در محوطه کاخ نیاوران برگزار شد تا چهره‌های موسیقی درباره اجرایشان در این جشنواره توضیحاتی ارائه کنند. این جشنواره از 21 مرداد فعالیت خود را آغاز کرده و تا اواخر مرداد هر شب میزبان اجرای گروه‌های موفق موسیقی از نسل‌های مختلف است. در این نشست البته اخبار خوبی هم درباره آینده جشنواره مطرح شد و آن‌طور که کاوه گرایلی، مشاور هنری این جشنواره موسیقی اعلام کرد، بارانا در گام بعدی خود قصد دارد گروه‌های موسیقی را برای اجرا به بیستون ببرد. به گفته گرایلی بخشی از عواید این جشنواره هم به موسسه خیریه محک برای کمک به کودکان سرطانی اعطا خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۰۶۵۴

اولین شب با کامکارها

نخستین گروهی که در جشنواره روی صحنه می‌رود، کامکارها هستند. هوشنگ کامکار، آهنگساز و سرپرست این گروه درباره اجرایشان گفت: بخش نخست کنسرت ما در این جشنواره به اجرای آثاری از ساخته‌های من، ارسلان و پشنگ اختصاص دارد. گروه کامکارها در بخش دوم این اجرا به آثار کردی می‌پردازد و تکنوازی‌هایی از اردوان، ارسلان و اردشیر خواهیم داشت.

دومین شب با پورناظری‌ها

دومین شب این جشنواره به اجرای کیخسرو پورناظری و گروه تنبورنوازان شمس اختصاص دارد. او درباره اجرایشان گفت: بخش نخست اجرای ما تکنوازی من است که با خواندن چند بیت از مولانا همراه می‌شود. در این تکنوازی آیین مشکاتیان با نواختن سازهای کوبه‌ای من را همراهی می‌کند.

او ادامه داد: بخش دوم این اجرا سه‌نوازی من، تهمورس و سهراب با همراهی سازهای کوبه‌ای است. در این بخش سه قطعه بی‌کلام از ساخته‌های قدیمی من و یک قطعه جدید اجرا می‌کنیم. بخش پایانی اجرای گروه شمس به گروه‌نوازی تنبورنوازان شمس اختصاص دارد.

سومین شب با دو گروه جوان

کامنت و داماهی، از گروه‌های جوان موسیقی هستند که تا کنون آثاری شنیدنی ارائه کرده‌اند. این دو گروه در سومین شب جشنواره بارانا به اجرای موسیقی پرداخته و البته قطعه‌ای را هم به طور مشترک اجرا می‌کنند. آرین کشیشی، سرپرست گروه کامنت و رضا کولغانی، خواننده گروه داماهی درباره این اجرا توضیح دادند. کشیشی گفت: در مجموع ده قطعه می‌نوازیم و برای نخستین بار یک قطعه به صورت مشترک با گروه داماهی اجرا می‌کنیم. در ادامه کولغانی گفت: خوشحالیم که در جشنواره‌ای حضور داریم که بزرگانی چون چکناواریان، کیخسرو پورناظری، شهرداد روحانی و گروه کامکارها حضور دارند. ما در این اجرا قطعه «مُردن مردانه» را با همراهی گروه کامنت به صورت مشترک اجرا می‌کنیم.

چهارمین شب با شهرداد

شهرداد روحانی، رهبر ارکستر نیز همراه با گروهی در جشنواره روی صحنه می‌رود. او در سخنانی گفت: برای من جالب است و هیجان‌زده هستم که در فضای باز کنسرت برگزار می‌کنم. این برای اولین‌بار است در کشورم چنین کاری را انجام می‌دهم.

روحانی افزود: من در این برنامه قطعاتی از خودم را همراه با پیانو اجرا می‌کنم و یک کوئینتت زهی مرا همراهی می‌کند. همچنین در این اجرا نازلی بخشایش، ساز هارپ و صابر جعفری و آرش اسلامی، سازهای کوبه‌ای را می‌نوازند.

پالت و اجرا در شب پنجم

پالت هم از جمله گروه‌های موفق و جوان موسیقی کشورمان است. این گروه که در پنجمین شب جشنواره به اجرای موسیقی می‌پردازد، امید نعمتی، خواننده خود را به نشست خبری بارانا فرستاده بود. او در این نشست گفت: مفتخریم که در این جشنواره هستیم. ما شاگردان این استادان بوده‌ایم و اکنون افتخار حضور در کنار آنان را داریم. هیجانی که برای دیدن کنسرت‌های کامکارها، پورناظری‌ها، شهرداد روحانی و چکناواریان داشتیم هنوز در خاطرمان هست. امیدوارم افتخار حضور در کنار این بزرگان برای ما باز هم میسر باشد.

شب ششم با لوریس چکناواریان

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر،دیگر هنرمندی است که در جشنواره بارانا روی صحنه می‌رود. او درباره این اجرا گفت: 9 سال پیش نخستین جشنواره محک را طی 9 شب برگزار کردیم. او افزود: در اجرای ما میترا حجار هم حضور دارد که دکلمه اشعار را به‌عهده دارد. در این اجرا 18 لاوسانگ تنظیم شده برای ارکستر زهی را با اشعاری از شاعران مختلف ایران اجرا می‌کنیم.

شب هفتم با سهراب پورناظری و آنتونیو ری

سهراب پورناظری و آنتونیو ری پیش از این هم اجرایی مشترک داشته‌اند. این دو هنرمند در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته روی صحنه رفتند و اجرایشان با استقبال خوبی روبه رو شد. هر چند هیچ یک از این دو هنرمند در نشست حضور نداشتند، اما هفتمین و آخرین شب بارانا به اجرای آنها تعلق دارد.

خوشحالی رئیس جشنواره از خدمت به موسیقی

تهمورس پورناظری، رئیس جشنواره موسیقی بارانا، آخرین سخنران این برنامه بود. او اظهار کرد: خوشحالم که به عنوان نخستین موزیسینی باشم که می‌توانم به موسیقی خدمت کنم و این خدمت از راه خدمت به بزرگان موسیقی است. در جشنواره بارانا تعداد برنامه‌ها اندک است، اما وزن و چگالی این اجراها بسیار زیاد است. او همچنین گفت: خوشحالم بعد از سالیان درازی که آسمان را از موسیقی گرفته بودند بار دیگر موسیقی به زیر آسمان برمی‌گردد.

زینب مرتضایی فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها