همین چند روز پیش بود که رئیس‌جمهور روسیه از آمادگی کشورش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان و افزایش همکاری اقتصادی تجاری با ایران خبر داد و حالا مسئولان استان اردبیل نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا در راه‌اندازی این منطقه آزاد مشترک ورود پیدا کنند منطقه‌ای که در صورت تشکیل، اولین منطقه آزاد بین‌المللی ایران خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۰۳۴۲
اردبیل؛ نخستین منطقه آزاد بین‌المللی کشور

به گزارش جام‌جم، ایجاد مناطق آزاد در واقع گریزگاهی برای اقتصاد بسته دولتی است و در کشور ما که عمده درآمد ارزی آن حاصل از فروش منابع نفت و گاز است، می‌تواند به عنوان راهی برای ایجاد درآمد ارزی غیرنفتی به شمار رفته و مانع از ضربه‌پذیری و شکنندگی اقتصاد تک‌محصولی کشور شود.

در همین حال، بسیاری از کارشناسان افزایش مناطق آزاد تجاری را به نفع کشور و بویژه استان‌های کم برخوردار دانسته و در دفاع از نظر خود می‌گویند در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات کشور نداشتن ارتباط موثر بین‌المللی است، درحالی که اگر این ارتباط موثر در بخش تجاری و اقتصادی برقرار شود، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به کشور می‌آورد که این امر موجب افزایش رشد اقتصادی می‌شود. قطعا یکی از مهم‌ترین راه‌های شکل‌گیری این رابطه موثر ایجاد مناطق آزاد تجاری است که اگر به جای رابطه بین دو کشور به چند کشور گسترش یابد اثرات مثبت اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

چراغ سبز به مناطق آزاد

یکی از این افراد شکور پورحسین، نماینده پارس‌آباد استان اردبیل در مجلس دهم است که علاوه بر این‌که نگاه مثبتی به ایجاد مناطق آزاد بیشتر در کشور دارد، در کنار سایر مسئولان استان اردبیل از ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز حمایت کرده و استان اردبیل را مستعد قرار گرفتن در این منطقه تجاری می‌داند.

وی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: در بحث ایجاد مناطق آزاد تجاری، دولت معمولا چند فاکتور را در نظر می‌گیرد که یکی وجود نقاط صفر مرزی و دیگری بحث آمایش سرزمین و به عبارتی وجود ظرفیت‌های نقطه به نقطه یک منطقه است و از آنجا که دشت مغان اردبیل شامل اصلان‌دوز، پارس‌آباد، بیله‌سوار و گرمی هر دو فاکتور بالا را دارد، بنابراین می‌تواند منطقه بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در منطقه آزاد تجاری بین‌المللی بین ایران، روسیه وجمهوری آذربایجان باشد.

به گفته وی دشت مغان اردبیل از یک سو در نقطه صفر مرزی قرار گرفته و از دو نقطه اصلاندوز و بیله سوار با جمهوری آذربایجان هم مرز است و از سوی دیگر یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور و خاورمیانه بوده و ظرفیت‌های بسیاری دارد که بالقوه مانده و با سرمایه‌گذاری اندک قابلیت بالفعل شدن دارد.

نماینده پارس آباد به دیگر ظرفیت‌های دشت مغان برای قرار گرفتن در دایره منطقه آزاد تجاری سه کشور اشاره کرده و می‌افزاید: زیرساخت‌های مغان از جمله فرودگاه چهل ساله آن، پایاب سد خداآفرین که 72 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مغان را زیرکشت آبی می‌برد و همچنین فاصله کوتاه سه کیلومتری آن با جمهوری آذربایجان که می‌تواند شبکه سراسری راه آهن کشور را به نقطه صفر مرزی و سپس کشورهای اروپایی متصل کند، همه و همه از جمله ظرفیت‌های منحصربه فرد مغان در بخش‌های کشاورزی، حمل و نقل، ترانزیت کالا و صادرات است که این منطقه را مستعد جای گرفتن در یک منطقه تجاری اقتصادی بین‌المللی کرده است.

ما آماده‌ایم

در همین زمینه استاندار اردبیل نیز با اعلام آمادگی استان اردبیل برای راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با روسیه و جمهوری آذربایجان به فارس می‌گوید: به مسئولان کشوری اعلام کردیم تا این موضوع را در سفر جاری رئیس‌جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس مشترک ایران، روسیه و آذربایجان به مسئولان این دو کشور پیشنهاد دهند تا به مرکزیت اردبیل این منطقه آزاد راه‌اندازی شود.

مجید خدابخش می‌افزاید: راه‌اندازی این منطقه آزاد مشترک می‌تواند هر سه کشور را بویژه استان مرزی اردبیل را از نعمات و ثمرات اقتصادی و منافع مشترک راه‌اندازی این منطقه آزاد منتفع کند که در این زمینه امیدواریم این پیشنهاد با مرکزیت استان مرزی اردبیل به نتیجه رسیده و در شمال استان شاهد راه‌اندازی این منطقه آزاد مشترک برای تقویت و توسعه تجارت کشورمان به مقصد آذربایجان، آسیای میانه و روسیه باشیم.

وی تصریح می‌کند: بنده به محض شنیدن این خبر و پیشنهاد پوتین رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر راه‌اندازی منطقه آزاد ایران، روسیه و آذربایجان موضوع را با وزارت امور خارجه و مسئولان ارشد دولت در میان گذاشتم و پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم زمینه برای شکل‌گیری و فعالیت این منطقه فراهم آید.

استان اردبیل، برنده اصلی

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با استقبال از پیشنهاد راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک با روسیه و جمهوری آذربایجان می‌گوید: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در آستانه سفر به باکو و شرکت در اجلاس مشترک ایران و روسیه و آذربایجان پیشنهاد داده است منطقه آزاد تجاری بین این سه کشور تشکیل شود که به نظر می‌رسد استان اردبیل برنده اصلی این پیشنهاد باشد.

حسین وثوقی می‌افزاید: اراضی زرخیز مغان و آماده شدن 83 هزار هکتار از زمین‌های دیم برای آبیاری و موقعیت ویژه استان اردبیل بر روی کریدور شمال جنوب بین‌المللی و نفوذ ویژه تجار جمهوری آذربایجان در بازار مواد غذایی روسیه فرصت استثنایی برای پشتیبانی از منطقه آزاد اردبیل فراهم کرده است که لازم است بهره‌برداری شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
قزوینی
-
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
۰
۰
امیدوارم كه هرچه زودتر این امر مبارك انجام شود. و در واقع فرصتی است كه اگه استفاده نشه از دست و دل همه ما رفته.
بهزاد
-
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
۰
۰
این حق مسلم اردبیله و هر كسی مخالفت كنه دشمن مردمان مناطق مرزی و بخصوص تركهاست.۵
علی از مهران
-
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
۰
۰
اگرنمایندگان مرفه نشین بگذارن مناطق محروم تكان اقتصادی می خورند
رضا
-
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
۰
۰
انشالله جای امیدی برای منطقه ازاد اردبیل هست نگران نباشید بهترین منطقه ازاد استان میشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها