استان خوزستان دارای ویژگی‌های خاصی است که در کمتر استانی از کشور چنین ویژگی‌هایی به چشم می‌خورد و همین موضوع عاملی شده تا استان خوزستان متمایز از سایر استان‌ها دیده شود و فرصت‌های مناسبی را فراهم آورده تا سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری از این فرصت‌ها استفاده کنند.
کد خبر: ۹۲۹۷۱۵

به گزارش جام‌جم، در این خصوص می‌توان به منابع عظیم نفت و گاز، تاسیسات فولادی، وجود کشت و صنعت‌های متعدد، دسترسی به آب‌های آزاد و بین‌المللی، وجود امکانات زیربنایی و همجواری با بازارهای مصرف جهانی (کشورهای حاشیه خلیج‌فارس) اشاره کرد. اما در سال‌های اخیر تورم ناگهانی، تصمیمات خلق‌الساعه و ثبات نداشتن نرخ ارز و همچنین کندی یا نپرداختن تسهیلات بانکی باعث می‌شود تا صنعتگران با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

این مشکلات اکنون تا حدی افزایش یافته که باعث شده صدای اعتراض مقامات ارشد استان نیز بلند شود.

دندان تیز بانک‌ها برای تملک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در این باره می‌گوید: بانک‌های استان از ابتدای امسال تاکنون بیشتر از آن‌که به واحدهای تولیدی تسهیلات بدهند، آنها را تملک کرده یا قصد تملک‌شان را داشته‌اند.

اخلاق محمدیان با اشاره به این که بانک‌ها کارشان بنگاه‌داری نیست، اظهار می‌کند: بانک‌ها طرح‌ها را تملک می‌کنند و با این کار اموال و ماشین‌آلات به مرور زمان مستهلک می‌شوند و شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که دیگر امکان فعالیت مجدد وجود ندارد.

وی با اشاره به تملک صد واحد صنعتی در شهرک‌های استان توسط بانک‌ها، تصریح می‌کند: بانک‌ها در مقابل پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی مقاومت می‌کنند که مسأله عدم پذیرش درخواست وام واحدهای صنعتی کوچک یکی دیگر از دغدغه‌های این واحدهاست.

محمدیان خاطرنشان می‌کند: واحدهای صنعتی با توجه به شرایط و اوضاع جامعه، پول محصولات عرضه شده خود را به صورت تعهدی دریافت می‌کنند، اما اداره‌کل مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده را نقدی از واحدهای تولیدی دریافت می‌کند که باید به این مسأله رسیدگی شود.

عملکرد ضعیف بانک‌های خوزستان در پرداخت تسهیلات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز می‌گوید: بانک‌ها تاکنون تنها پنج میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی برای حل مشکلاتشان پرداخت کرده‌اند که با این وضعیت مشکلات صنعت استان حل نخواهد شد.

نورالله حسن‌زاده با بیان این‌که نرخ 18 درصدی سود تسهیلات بانکی مشکلی از صنایع حل نمی‌کند، می‌افزاید: از مجموع 487 میلیارد تومان تسهیلات مصوب به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تاکنون تنها پنج میلیارد تومان توسط بانک‌ها پرداخت شده که رقمی بسیار ناچیز است.

وی با بیان این‌که نرخ بالای تورم و سود تسهیلات بانکی، واحدهای صنعتی را بشدت دچار مشکل کرده است، خاطرنشان می‌کند: ‌از یک‌سو منابع کشور با محدودیت رو به رو بود و از سوی دیگر دولت تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات بخش تولید کرد. برجام که فرصت بی‌بدیلی برای کشور بود و چگونگی استفاده از این فرصت یا این‌که آیا اصلا استفاده‌ای صورت گرفته، نیازمند کارشناسی‌های تخصصی است.

نبود حمایت از صنعتگران خوزستان

همچنین رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس گفت: در عمل هیچ حمایتی از تولیدکنندگان و صنعتگران استان نمی‌شود و سایه یأس و ناامیدی بر صنعت استان سنگینی می‌کند.

مجید ناصری‌نژاد با اشاره به مشکلات فراوان صنعتگران استان خوزستان، می‌افزاید: وضعیت صنعت استان نامطلوب است و با این روند نامناسب، صنعت استان رو به نابودی خواهد رفت، زیرا هیچ حمایتی از صنعتگران و تولید‌کنندگان در استان انجام نمی‌گیرد.

نماینده مردم شادگان اضافه می‌کند: بانک‌های استان نیز باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند و حرکت جدی‌تری را انجام دهند تا مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتگران استان کاهش پیدا کند.

بحران در صنعت خوزستان

ازسوی دیگر، بیژن پناهی‌زاده، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار می‌کند: بخش صنعت خوزستان بسختی به حیات خود ادامه می‌دهد، زیرا تا زمانی که نقدینگی به صنعت استان تزریق نشود، مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی می‌افزاید: دولت باید سهم صنعت را از قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند.حتی اگر نمی‌تواند مطالبات بخش تولید را پرداخت کند، می‌تواند آنها را در ازای سود، جرایم و دیرکردهای بانکی واحدهای تولیدی تهاتر کند تا صنایع استان و کشور از وضعیت نیمه تعطیلی رهایی یابند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح می‌کند: تنها راهی که می‌تواند بخش صنعت استان را از بحران و رکود نجات دهد، تزریق منابع مالی است که این موضوع فقط با همکاری دولت و ارگان‌های مربوط امکان‌پذیر است. بخش خصوصی در پنج سال گذشته آسیب‌های زیادی دیده است و دولت باید این ضرر و زیان را به هر نحوی جبران کند، زیرا معتقدیم تنها راه کشور برای پیشرفت، حمایت از صنعت و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مقاومت ممنوع!

استاندار خوزستان با انتقاد از سختگیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صنعتگران به جام‌جم می‌گوید: مقاومت‌هایی که از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و کمک به بخش خصوصی انجام می‌گیرد، باید شکسته شود و بانک‌ها باید طبق قانون عمل کنند. غلامرضا شریعتی می‌افزاید: عمل نکردن به دستورات ابلاغ شده، خلاف قانون است و هر کسی که خلاف قانون کار کند، باید با آن برخورد کرد تا ازاین رهگذرشاهد حل مشکلات استان در بخش‌های مختلف باشیم.

محمد علاف‌پور

جام‌جم خوزستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها