وزیر دادگستری با بیان اینکه در مبارزه با فساد راهمان را یافته ایم، گفت: گرچه اکنون موضوع حقوق غیرمتعارف برجسته شده اما بزرگتر از آن فسادهای بزرگی است که داریم آن ها را باز می کنیم.
کد خبر: ۹۲۹۶۳۰
انتشار فیش های حقوقی مثبت بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، مصطفی پورمحمدی در نشست صمیمی با اهالی رسانه که به مناسبت روز خبرنگار در محل وزارت دادگستری برگزار شد، گفت: تبادل اطلاعات به سرعت در حال انجام است و این دستاورد بزرگی برای جامعه ما است.

وی اظهار داشت: ما خواهان تداوم این روند هستیم و وظیفه مان هم حمایت است و به حمایت از فضای رسانه متعهد هستیم.

پورمحمدی با بیان اینکه ابزارها و مکانیزم و ساختارهای رسمی رشد خوبی دارد، گفت: در کنار آن ساختارهای غیررسمی مثل فضای مجازی در حال رشد است و به رقیبی برای خبرنگاران تبدیل شده است و خبرنگاران با این فضای غیررسمی مواجه هستند. این حجم گسترده اطلاعات آثار خوب و عوارض منفی هم دارد و مثل باران رحمت می ماند و اگر کانال ها و پوشش طبیعی مراتع و جنگل ها فراهم نباشد تبدیل به سیل می شود اما اگر بسترها فراهم باشد در کنارش پویش و شادابی به وجود می آید.

وزیر دادگستری اظهار داشت: جامعه ما در امنیت خوبی به سر می برد و دستاوردهای خوبی داشته ایم. همانطور که دولت متعهد شده نرخ رشد ۵ درصدی را با حفظ تورم موجود یا کاهش آن تامین کند. همچنین تک نرخی شدن نرخ ارز و کاهش سود بانکی و مبارزه با فساد که همچنان ادامه دارد را در سال گذشته و امسال مفید ارزیابی می کنم.

وی با بیان مصوبات دولت در خصوص فیش های حقوقی گفت: به طور مقدماتی در زمینه حقوق های نامتعارف دو کار انجام دادیم اول اینکه حقوق مقامات ارشد حداکثر زیر ۱۰ میلیون تومان باشد و سقف آن این مقدار است و مصوبه دوم دولت این بود که کل صاحب منصبان و متخصصین حداکثر دریافت حقوقشان ۱۸ میلیون تومان است تا فضای حقوقی روشن و شفاف شود و از نظام پرداخت های مستقل جلوگیری شود.

وزیر دادگستری افزود: سال گذشته سه هزار میوه قاچاق معدوم کردیم و امسال هم با آن برخورد می کنیم.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که انتقال محکومین بیش از ۳۰۰ تبعه افغان به کشورشان به کجارسیده گفت: این مسئله در آینده نزدیک به انجام می رسد. بیش از ۵۰ نفر از کویت منتقل شده اند و توافق نامه های قضایی و معاضدت مدنی و کیفری روال خوبی را داشته است و با ۵۰ کشور توافق نامه داشته ایم.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای وصول معوقات بانکی گفت: بحث جدی است و معوقه در همه کشورها وجود دارد و یک نسابی دارد که باید رعایت شود و در دوسال گذشته، درصد آن را سه واحد کاهش دادیم و الان به بیش از ۱۱ رسیده است و این مثبت است.

پورمحمدی تصریح کرد: شاید عدد بالا رفته باشد زیرا بهره ها بالا می رود ولی این مهم است که نگذاریم افزایش یابد و همت بانک ها موثر بوده است و بانک ملی در این زمینه موثر بوده و سازمان ثبت اسناد برای به اجرا گذاشتن ضمانت های معوقات بانکی موفق بوده است و سعی داریم که معوقات جدیدی تولید نشود. یک مشکل معوقات، بدهی دولت و شرکت های دولتی است و از این جهت معوقات صرفا به بخش خصوصی اختصاص ندارد.

وزیر دادگستری افزود: فیش های حقوقی موضوعی نبوده که در گذشته مطرح باشد و جدیدا مطرح است. ما در گذشته برداشت های غیرقانونی و تصرف در بیت المال داشتیم که به محاکم و دادگاه فرستادیم و الان هم از آن جنس وجود دارد و بحث فیش های حقوقی که مطرح است اقدامات به شکل سوء استفاده از تخلفات و مقررات کم است و درصد مثل گذشته است ولی آنچه که به عنوان فیش حقوقی مطرح است روند نامناسبی بوده که از گذشته بوده و تا الان ادامه داشته است.

افزایش ارجاع آمار پرونده قاچاق به مراجع قضایی و تعزیرات به ۱۸ هزار پرونده

وی ادامه داد: آمار پرونده قاچاق که به مراجع قضایی و تعزیرات رفته در سال گذشته ۱۰ هزار و ۹۷۷ بوده که به ۱۸ هزار و ۲۰۰ رسیده است و ارزش مالی قاچاق بیش از ۱۸۶ میلیارد تومان بوده که در سال جاری به ۱۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

پورمحمدی افزود: در سال گذشته در لوازم یدکی و خودرو ۴۸ هزار قطعه کشف شد و آمار آن امسال به یک میلیون و ۷۴۸ هزار قطعه رسیده است. در لوازم خانگی ۳ میلیون و ۶۸ هزار در سال گذشته کشفیات داشتیم که در چهار ماه امسال تقریبا دو برابر آمار مکشوفات بوده است. آمار سیگار قاچاق از ۸۵ هزار نخ در سال گذشته به ۲۶۴ هزار در سال جاری رسیده است. در تجهیزات یارانه ای غیر از تلفن موبایل از ۴۷ هزار وسیله به ۳۲۰ وسیله رسیده است و ۵۷۰ درصد رشد داشته است.

انتشار فیش ها در دولت یک دستاورد مثبت بوده است

وزیر دادگستری تاکید کرد: در دولت انتشار فیش ها یک دستاورد مثبت بوده است. امروز فساد بزرگ، فرار مالیاتی است و یکسال فرار مالیاتی ما بیش از ۲۰ هزار میلیارد است. ما جلوی فرار مالیاتی را گرفتیم که دستاورد بزرگی است. ما در حوزه گمرک از ۷ هزار میلیارد در سال ۹۲ به ۱۴ هزار میلیارد در سال جاری رسیدیم. موسسه غیرمجازی ۵۴۰ شعبه داشته و بیش از یک میلیون و خرده ای سپرده گذار دارد که دو سال و خرده ای است آنرا ارزیابی می کنیم. یک بیمه هزار میلیارد روی دست ما خسارت گذاشته که اینها فساد بزرگ است. حال حقوق غیر متعارف برجسته شده اما بزرگتر از آن فسادهای بزرگی است که داریم آن ها را باز می کنیم و در مبارزه با فساد راهمان را یافته ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها