محبوبه شب یا یاس شب از گیاهان همیشه سبز بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که برگ‌های بیضی شکل ترد و شکننده آن تا 3 متر هم رشد می‌کند.
کد خبر: ۹۲۹۵۲۰

مهم‌ترین ویژگی این درختچه زینتی، معطر بودن گل‌های آن است. بعضی از انواع گل‌های سفید و سبز و زرد و بنفش این گیاه شب‌ها عطر خوشی از خود منتشر می‌کند که باعث عطرآگین شدن فضا می‌شود. شاخ و برگ‌های محبوبه شب نامنظم رشد می‌کند و از هر طرف اضافه شدن ابعاد گیاه امکان دارد. به همین دلیل هر سال بعد از پایان فصل گل‌دهی شاخه‌های گیاه را هرس می‌کنند تا منظم‌تر رشد کند. محبوبه شب گیاه فضای باز و حیاط و باغچه است. البته در فصل‌هایی که هوا خنک می‌شود گیاه را باید به داخل آپارتمان یا گلخانه منتقل کرد.

محبوبه شب به آفتاب کامل برای رشد و گل‌دهی نیاز دارد.

این گیاه به آبیاری منظم، حداقل سه بار در هفته احتیاج دارد. تابستان‌ها محبوبه‌تان را هر روز آبیاری کنید نگذارید خاک گیاه خشک شود.

بهترین دما برای رشد محبوبه شب 15 تا 35 درجه سانتی‌گراد است.

هر سه هفته یک بار، به محبوبه شب کود تقویتی حاوی فسفات آلومینیوم بدهید تا گیاه رشد و نمو بهتری داشته باشد و گل دهی آن بهتر باشد.

محبوبه شب را از دو طریق بذر و قلمه زدن تکثیر می‌کنند.

اگر آب و هوای منطقه و محیط زندگی‌تان ملایم و مرطوب باشد بذر گیاه را در خاک پراکنده می‌کنند و باعث به وجود آمدن شاخه‌های جدید می‌شوند.

برای قلمه زدن هم در اوایل پاییز از شاخه‌های جانبی نازک آن قلمه‌هایی 10 سانتی متری تهیه کنید و در ماسه بگذارید. در دمای 10 ـ 15 درجه نگه دارید. بعد 3 ماه ریشه می‌زنند و می‌توانید در گلدان بکارید.

محبوبه شب سمی است و باید دور از دسترس کودکان نگه داری شود. حتی به همین دلیل در بسیاری کشور‌ها محبوبه شب را یک گیاه هرز می‌شناسند.

نسیبه‌سادات میرباقر / کارشناس ارشد کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها