معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور

آزمایشگاه‌های مافیای مواد مخدر فعالند

مافیای مواد مخدر و روانگردان برای کسب سود بیشتر، برنامه‌ها و طرح‌های زیادی را عملی می‌کند، تغییر نام مواد روانگردان و شکل آنها یکی از این برنامه‌هاست، اما به نظر می‌رسد سیستم مبارزه با این مافیا در کشورمان بدرستی عمل نمی‌کند، چراکه والدین، اولیای مدارس، استادان دانشگاه و مشاوران خانواده آن طور که باید برای پیشگیری از این اعتیاد نوجوانان و جوانان آگاه نیستند. این مسائل را با محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درمیان گذاشته‌ایم.
کد خبر: ۹۲۹۲۷۷
آزمایشگاه‌های مافیای مواد مخدر فعالند

تازه‌ترین نامی که از مواد مخدر شنیده‌اید چه بوده؟

designer drugs”، “legal highs”، “herbal highs”، research chemicals”، “bath salts : و کروکودیل، بون‌سای، مفِدرون، گُل و بوه نام موادی است که بتازگی در بازار مواد مخدر و روانگردان کشورمان شنیده می‌شود.

این مواد بیشتر در کدام گروه قرار می‌گیرند؟

اساسا این مواد چندان جدید نیستند و عمری حدود 40 سال در دنیا را تجربه کرده‌اند، اما عموما از خانواده محرک و توهم‌زا محسوب می‌شود.

برخی کارشناسان می‌گویند این مواد با هدف ایجاد بازار جدید معرفی می‌شود.

داروهای روانگردان جدید با اسامی مختلف، اغلب مواد اعتیادآور صنعتی هستند که از دستکاری آزمایشگاهی پیش سازها یا داروهای روانگردان حاصل می‌شوند. عمده آنها محرک‌اند و از خانواده آمفتامین‌ها، متامفتامین، فن سیکلیدین و... هستند. آثار و نام این داروها هر بار با تغییراتی که در ساختار شیمیایی آنان به وجود می‌آید، متفاوت می‌شود.

مافیا بیشتر کدام آثار مواد مخدر را تغییر می‌دهد؟

هر بار بخشی ازاثرات مواد تقویت می‌شود؛ مثلا گاهی بخش توهم‌زایی آن تقویت می‌شود و گاهی بخش تقویت میل جنسی یا توان فیزیکی.

به نظرتان برنامه مافیای مواد مخدر برای جوانان چگونه است؟

این سیستم برای مخاطبان خود در سنین مختلف، محصولات متنوعی ارائه می‌دهد، جوانان که یکی از مهم‌ترین مخاطبان و گروه‌های هدف این سیستم هستند، به تنوع، تحرک، هیجان، ماجراجویی و... مشتاقند. لذا این سیستم، خود را با محصولات جذاب، متنوع و با آثاری متناسب با نیاز و تمایل جوانان معرفی می‌کند.

نقطه ضعف خانواده‌ها در این میان چیست؟

خانواده‌ها به دلیل نداشتن شناخت از آثار کلی مواد و نبود مهارت‌های کافی ارتباط با فرزندان و فرزندپروری مناسب و همچنین تغییرات عمده ارتباطی جامعه شکل گرفته عمدتا دیر متوجه مصرف مواد فرزندانشان می‌شوند.

دستگاه‌های مسئول چطور؟

خانواده‌ها و افرادی که در حوزه اعتیاد و پیشگیری از آن کار می‌کنند، باید همانند سیستم هوشمند اعتیاد، هوشمندانه رفتار کنند، ویژگی‌های واقعی گروه‌های هدف و بویژه جوانان را بشناسند، تحلیل دقیقی از زمینه‌های بروز رفتار اعتیادی داشته باشند، به نیازها، تمایلات، قابلیت‌ها و عوامل موثر بر آنان توجه داشته باشند و برای هر یک پاسخی متناسب ارائه دهند.

به نظر شما در آینده چه تغییراتی در نحوه تولید و مصرف مواد مخدر اتفاق خواهد افتاد؟

در دوره‌های مختلف تاریخی، شاهد ظهور مواد با نام‌های جدید و آثار جدید بوده و خواهیم بود که این تغییرات متناسب با تغییرات نیازها، ادراکات و نگرش‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها