همه می‌دانیم قاچاق معضلی است که تبعات آن نه فقط گریبان اقتصاد کلان جامعه را خواهد گرفت بلکه خانواده‌ها را نیز به دلیل افزایش نرخ بیکاری درگیر خود می‌کند، به همین دلیل تمامی دولت‌ها و مسئولان یا دست‌اندرکاران کشور نسبت به اهمیت برخورد با این معضل بزرگ اقدام و بعضاً سیاستگذاری کرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۸۹۷۹

این در حالی است که متاسفانه به دلایل مختلف می‌بینیم طی یکی دو سال گذشته، روند رو به رشد این مشکل به گونه‌ای بوده که براساس آمارهای موجود، ارقام مربوط به ورود کالاهای غیرقانونی کم‌کم نزدیک به واردات رسمی کالا در کشورمان شده بود که این علاوه بر معضلات اقتصادی، حامل پیامی بزرگ‌تر و نگران‌کننده‌تر برای کل کشورمان بود.

نکته پنهان افزایش قاچاق در کشورمان بخصوص طی یکی دو سال اخیر این بود که این موضوع به رویه‌ای کاملاً عرف در بازار تبدیل شده بود به صورتی که دور از ذهن نبود اگر می‌گفتیم این معضل تبدیل به فرهنگی در میان برخی از فعالان بازار یعنی آن دسته که اهل سودجویی بودند، شده بود؛ فرهنگی که شاید اثراتش بیشتر از معضل اقتصادی قاچاق بود و می‌توانست کم‌کم در بخش‌های مختلف اجتماع رسوخ کند.

از این رو برخی، عامل افزایش روند ورود کالاهای غیرقانونی را خلأهای قانونی می‌دانستند و گروهی دیگر نبود دقت در اجرای قوانین را عامل اصلی معرفی می‌کردند و معتقد بودند تناسب غیرمنطقی احکام موجود و قاچاق، هزینه این اقدام نگران‌کننده را برای افراد سودجو در کشورمان ناچیز کرده است. تا جایی که مقام معظم رهبری با ریزبینی هرچه تمام‌تر به استناد همان قانونی که گروهی معتقد بودند مشکلاتی دارد، طی سخنان اخیرشان امر به آتش زدن کالاهای قاچاق دادند.

ایشان درباره برخورد قاطع با کالاهای قاچاق از واژه آتش زدن استفاده فرمودند چون این کار نه‌تنها بیانگر قاطعیت نظام و مسئولان در مبارزه با این پدیده شوم است بلکه در کنار این موضوع،شعله‌های آتش این برخورد قاطع، می‌تواند زمینه‌ای برای جلوگیری از افزایش و انتشار همان فرهنگی که آینده نگران‌کننده‌ای برایمان به ارمغان خواهد آورد نیز باشد. پس می‌بینیم که مقام معظم رهبری در این سخنان خود، نه‌تنها با قاطعیت نسبت به برخورد با پدیده شوم قاچاق تاکید فرموده‌اند بلکه ضمناً پیامی فرهنگی به آحاد مردم داده‌اند تا زمینه فرهنگ‌سازی مقابله با قاچاق را در بخش‌های مختلف جامعه فراهم کنند.

دکتر مهدی پازوکی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها