ریاض در دو سال گذشته و در دوره سلطنت ملک سلمان، تلاش کرده تا خود را به عنوان مهم‌ترین رقیب منطقه‌ای تهران مطرح کند، با این‌حال ماهیت این قدرت‌نمایی اندک‌اندک در حال روشن‌شدن است.
کد خبر: ۹۲۸۹۳۷

واقعیتی که نشان می‌دهد پشت پرده دشمنی‌های عربستان، متحد جدید این رژیم یعنی صهیونیست‌ها قرار دارند و در واقع عربستان گمان کرده بدون پشتیبانی تل‌آویو قادر به قدرت‌نمایی منطقه‌ای نیست.

عربستان سعودی که روزگاری به واشنگتن پیام می‌داد «سر افعی را قطع کنید»، حالا خود به‌طور آشکار تبدیل به افعی زخمی غرب آسیا شده است. سیاهه بلندبالای تنش‌آفرینی این رژیم که در دو سال اخیر تشدید شده، بخوبی نشان می‌دهد آل‌سعود خود را در خط مقدم بی‌ثباتی قرار داده و در این میان حتی سر سازش با متحدان سابق خود یعنی ایالات متحده هم ندارد. اما سوال اینجاست که چرا آل‌سعود یکباره سیاست منطقه‌ای محافظه‌کارانه خود را کنار گذاشته و به دشمنی آشکار با ایران می‌پردازد؟

نقش صهیونیست‌ها در تحریک آل‌سعود

اتفاقات چند هفته اخیر بخوبی نشان می‌دهد که دلیل کنار گذاشتن سیاست محافظه‌کارانه ریاض و روی آوردن این رژیم به حمایت مستقیم از تروریسم و درگیری با همه کشورهایی که حاضر به پذیرش سناریوی ایران‌هراسی نیستند، استراتژی تحریک‌آمیز صهیونیست‌هاست.

تل‌آویو که درگیر شدن کشورهای اسلامی را به سود خود می‌بیند، آنگاه که از تاثیرگذاری بر دولت باراک اوباما برای عدم مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان ناامید شد، رو به سوی ریاض آورد تا بلکه از طریق اعراب بتواند جلوی امضای برجام را بگیرد. با همه فشارهای نفتی و دیپلماتیک، هشیاری تهران مانع از اثرگذاری ائتلاف عبری ـ عربی بر مذاکره‌کنندگان غربی شد و در فضای پسابرجام اسرائیل تصمیم گرفت متحد پنهان خود یعنی عربستان را وادار کند تا چنان فضا را بر تهران سخت کرده که ایران مجبور شود همه مواهب احتمالی ناشی از برجام را صرف خنثی‌سازی شیطنت‌های برخی دولت‌های عربی کند.

از زمانی که مذاکرات هیات عربستان با صهیونیست‌ها از طریق انور عشقی افسر پیشین سرویس اطلاعاتی عربستان افشا شد و معلوم شد که چطور لابی صهیونیستی کمک کرده تا نام عربستان هم از پرونده کودک‌کشی یمن پاک شود و هم از پرونده یازدهم سپتامبر، اندک اندک تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که خشم کودکانه آل‌سعود از پیشرفت منطقه‌ای تهران باعث شده تا آنها تبدیل به بازیچه صهیونیست‌هایی شوند که به‌طور پنهانی هم می‌خواهند جهان اسلام را درگیر یک منازعه دیگر کرده و هم موقعیت خود را در بین برخی کشورهای عربی ضدایرانی تحکیم کنند.

ملک سلمان و دریوزگی بدترین دشمن اسلام

در همین راستا علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بتازگی در مصاحبه با شبکه المیادین درخصوص رابطه عربستان و رژیم صهیونیستی گفته است: باعث تاسف است که کلیدداران کعبه به دریوزگی بدترین دشمن اسلام بپردازند که از هیچ دشمنی علیه مسلمانان و اشغال سرزمین آنان دریغ نکردند و با آنان رابطه برقرار کردند.

این مدل رفتاری آل‌سعود درست در برابر رفتار ثبات‌آفرین تهران در منطقه است. علی لاریجانی رئیس مجلس روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی در قم درباره راهبرد ایران در تحولات غرب آسیا گفت: منطقه از نظر سیاسی و امنیتی آشفته است و در وضعیت ژله‌ای قرار دارد، به گونه‌ای که وضعیت هر روز در یک سمت قرار دارد، اما نکته قابل توجه این است که با وجود این شرایط برخلاف نگاه برخی کشورهای همسایه که زیگزاگی و توطئه‌آفرین بوده، رفتار جمهوری اسلامی ایران سنجیده و عاقلانه بوده است.

نقشه جدید علیه سوریه

اشاره ولایتی به توطئه تازه آل‌سعود و رژیم صهیونیستی علیه سوریه، ریشه در واقعیتی دارد که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دیروز آن را در کنفرانسی خبری در دمشق تشریح کرد و گفت: رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی همپیمانان آنها طرح مشترکی برای حمایت از حرکت‌های مسلحانه به منظور بازگشایی جبهه‌های جدید در جنوب سوریه دارند. او ادامه داد: پادگان‌ها و مقرهایی در خاک اردن برای آموزش گروه‌های تروریستی ساخته شده و این گروه‌ها با نظارت آمریکا، مسلح شده‌اند و این اقدامات در راستای فراهم کردن مقدمات برای ورود تروریست‌ها به نبردهای جبهه جنوب سوریه صورت گرفته است.

طرح‌های تازه اینچنینی، بار دیگر منافع مشترک ریاض و تل‌آویو در همپیمانی منطقه‌ای را آشکار می‌کند. همان منافع مشترکی که در یمن و لبنان نیز بی‌ثباتی و تنش‌آفرینی را دنبال می‌کند.

حکومت سعودی، خدمتگزار منطقه‌ای آمریکا

سعدالله زارعی

تحلیلگر مسائل منطقه

تلاش‌های عربستان برای تضعیف ایران ناشی از استیصال و ناتوانی آنهاست. هیچ کشوری در شرایط طبیعی روابط خود را با یک همسایه بزرگ بحرانی نمی‌کند. واضح است که چنین سیاستی با منافع و امنیت ملی یک کشور سازگار نیست. بنابراین باید پرسید چرا عربستان اقداماتی انجام می‌دهد که ارزش حیاتی هم ندارد.

مثلا سعودی‌ها با وجود هزینه‌ بیش از 200 میلیارد دلاری خود در رسیدن به هدفشان برای براندازی اسد، شکست خوردند. همه جا سخن از شکست عربستان است و اقدامات سعودی‌ها علیه ایران ابتکار عمل نیست؛ بلکه نوعی استیصال و اعتراف به شکست است.

وزارت امور خارجه کشورمان باید متناسب با چنین وضعیتی اقدامات دیپلماتیک خود را علیه سعودی‌ها انجام دهد و مانع از تاثیرگذاری آنها بر کشورهای منطقه شود. برای افکار عمومی جهان اسلام حقیقت تحریکات عربستان کاملا آشکار است. آنها می‌دانند که سعودی‌ها در طول دوره حکومتشان جز اختلاف‌افکنی و ضربه زدن به دولت‌های اسلامی کاری انجام ندادند. جهان اسلام، خصومت آمریکا را علیه خود درک می‌کند و به همین دلیل آمریکا در کانون نفرت ملل اسلامی قرار دارد. جوامع اسلامی می‌دانند که منشأ همه گرفتاری‌ها ناشی از آمریکا و رژیم صهیونیستی است. بنابراین هر دولتی که به این دو دولت نزدیک باشد، خدمه اجرای سیاست‌های آنان تلقی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها