تبریز و جلفا، دو شهر آذربایجان شرقی هستند که یک نقطه مشترک دارند. این دو شهر در سال‌های اخیر به گورستان مجتمع‌های تجاری نیمه‌کاره و غیرفعال تبدیل شده‌اند. وجود بیش از 40 مجتمع تجاری نیمه‌ساخته یا نیمه‌فعال این شهرها را به گورستان مجتمع‌های تجاری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۹۲۸۸۸۰

به گزارش جام‌جم، تب ساختن مجتمع‌های تجاری در آذربایجان شرقی از اواخر دهه 80 آغاز شده است و در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش اعطای مجوز برای ساخت این نوع مجتمع‌ها هستیم. بخصوص این‌که با مطرح شدن تبریز سال 2018 در سطح وسیع از ساخت مجتمع‌های تجاری مدرن به عنوان یکی از مراحل آماده‌سازی تبریز برای این رویداد مهم گردشگری نام برده می‌شود. به طوری که شهرداری تبریز نیز با آسان‌تر کردن مراحل اعطای زمین و مجوز به سرمایه‌گذاران و پشتیبانی‌های مالی، راه را برای افزایش این مجتمع‌ها باز کرده است. این در حالی‌است که هم اکنون فقط در تبریز بیشتر از پنج مجتمع عظیم تجاری در حال ساخت است که نیمی از این آنها به صورت نیمه‌کاره رها شده و بخشی دیگر نیز به همراه پاساژهای تازه‌ساز تبریز، راکد یا نیمه‌راکد بوده و حرکتی از فعالیت اقتصادی و تجاری در این مکان‌ها دیده نمی‌شود.

جلفا نیز این گونه است...

وضعیت جلفا نیز به مراتب بدتر عنوان می‌شود و صدور مجوز ساخت مجتمع تجاری برای بیش از 40 سرمایه‌گذار از جمله دلایلی است که در هر سمت از این شهر ساختمان‌های غول پیکر در مرحله اسکلت به حال خود رها شده‌اند. از مجتمع‌های عظیم افتتاح شده در این شهر نیز انتظار رونق نمی‌رود و برای نمونه در یک مجتمع 400واحدی، تعداد واحدهای فعال در طول چند ماه افتتاح به عدد 50 هم نمی‌رسد. پرس‌وجو در این زمینه نشان می‌دهد که در تبریز و جلفا بسیاری از سهامداران این مجتمع‌ها و کسانی که واحدهای تجاری را پیش خرید کرده‌اند نیز متضرر شده‌اند .

لزوم سیاستگذاری و نظارت بیشتر

دراین باره، عضو شورای اسلامی تبریز با اشاره به این‌که در برخی از مناطق شهر این نوع مجوزهای ساخت بسیار بیشتر از ظرفیت لازم داده شده است، عنوان می‌کند: این نوع مناطق اختیارات بیشتری نسبت به سایر مناطق شهر دارند و مجتمع سازی در این مکان‌ها به آسانی انجام می‌شود.

رسول درسخوان ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که باید نظارت بیشتری بر روند آسان اعطای مجوز ساخت مجتمع‌های تجاری وجود داشته باشد و کمیسیون ماده 5 استانداری باید به افزایش احداث مجتمع‌های تجاری در تبریز نظارت کافی داشته باشد.

آذربایجان شرقی این مقدار ظرفیت ندارد

استاد دانشگاه‌های تبریز و کارشناس شهرسازی نیز معتقد است که تبریز و جلفا ظرفیت این مقدار مجتمع تجاری را ندارند و با احتساب مجوزهای اعطا شده و مجتمع‌های در دست ساخت، این دو شهر در صدر شهرهای جهان از نظر سرانه فضای تجاری قرار می‌گیرند. کریم حسین‌زاده دلیر اظهار می‌کند: اگر این تجاری‌سازی هدف اولش پولسازی و کسب درآمد برای شهرداری‌ها و شهر باشد، واقعا جای تاسف دارد .

وی تصریح می‌کند: جانمایی‌ها و مکان‌یابی‌های اشتباه نیز باعث شده است که هم‌اکنون در شلوغ‌ترین نقطه شهر چندین پاساژ و مجتمع تجاری با ظرفیت پارکینگ کم داشته باشیم و وضعیت عبور و مرور شهر و رفاه مردم نیز با مشکل روبه‌رو شود. شهرساز برتر کشور در سال 94 با اشاره به وضعیت اسفناک ده‌ها مجتمع نیمه‌کاره در جلفا و تبریز اظهار می‌کند: آنچه مشهود است در این شهرهای استان، سیاستگذاری درست و آینده نگری لازم قابل مشاهده نیست و اصول علمی در این زمینه رعایت نمی‌شود.

تکرار، تقلید و شکست تجاری

کارشناس ساخت و مدیریت مجتمع‌های تجاری و مدیر یکی از مجتمع‌های تجاری جلفا که سابقه ساخت اولین مجتمع تجاری مدرن و موفق تبریز را نیز در کارنامه دارد، در این باره می‌گوید: بعد از موفقیت اولین مجتمع مدرن تجاری تبریز، یکباره تب ساخت مجتمع‌های تجاری در این شهر و سایر شهرهای استان از جمله جلفا آغاز شد و سرانجام نیز بیشتر این طرح‌ها، جزو طرح‌های شکست خورده و ورشکسته هستند.

مهدی اسعدی‌نژاد اظهار می‌کند: متاسفانه دلیل این شکست، تقلیدی است که صورت می‌گیرد و هیچ نوع برنامه، ایده و نوآوری وجود ندارد و صرفا در حال ساخت هستند تا در آینده بتوانند مغازه‌ها و واحدها را به افراد مختلف واگذار کنند.

گردشگران، بازار سنتی تبریز را ترجیح می‌دهند

اسعدی‌نژاد می‌گوید: بسیاری از مجتمع‌های تجاری کنونی در تبریز و جلفا، نیمه‌کاره رها شده‌اند و به نظر نمی‌رسد به انجام برسند.

وی در مورد نیاز تبریز به مجتمع‌های تجاری در سال 2018 نیز عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد گردشگرانی که به تبریز می‌آیند، بازار سنتی تبریز را به مجتمع‌ها ترجیح دهند . اسعدی‌نژاد می‌افزاید: به طور قطع هیچ یک از مجتمع‌های تجاری در دست ساخت تبریز و جلفا برای ‌سال2018 آماده نخواهند شد و عملا گردشگران نیز با مجتمع‌های نیمه‌کاره و در دست ساخت مواجه خواهند بود.

علی فرهاد

جام‌جم آذربایجان شرقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها