سرنوشت فیلم و بی‌خبری کارگردان!

عجب شیرتوشیری

فکر می‌کردید جشنواره‌ای به نام عشق داشته باشیم؟ جواب مثبت است. ظاهرا جشنواره‌ای بین‌المللی به این نام در آمریکا وجود دارد که به فیلم‌هایی با رویکرد عشق و محبت و روابط عاطفی توجه می‌کند و به بهترین‌های آنها جایزه می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۸۶۰۵

روز گذشته خبر رسید که در دوره جدید این جشنواره بی‌نام و نشان که در لس‌آنجلس برگزار شد، لیلا اوتادی، بازیگر سینما برای بازی در فیلم «شیرتوشیر» به کارگردانی ابراهیم فروزش، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن این رویداد شد و همچنین قرار شد به عنوان سفیر صلح و عشق این جشنواره فعالیت کند. این در حالی است که مدتی قبل هم اخباری درباره موفقیت دو سینماگر دیگر ایرانی از این رویداد منتشر شده بود و ساره بیات و علیرضا برازنده، جوایز بهترین بازیگر زن و مدیر فیلمبرداری را به دست آورده بودند. حالا جواب این سوال که چرا برنده‌های این رویداد، با این فاصله اعلام شدند، بماند! تماس ما با اوتادی که اتفاقا امروز هم روز تولد اوست و به او تبریک می‌گوییم، بی‌نتیجه ماند. برای همین تصمیم گرفتیم با کارگردان شناخته شده و توانای سینمای کودک، ابراهیم فروزش تماس بگیریم و موفقیت بازیگر فیلمش را در جشنواره عشق تبریک بگوییم. ولی این فیلمساز حرف‌های جالب و تعجب‌آوری می‌زند و از اتفاقاتی سخن می‌گوید که فقط در سینمای ایران نمونه‌اش وجود دارد.

لیلا اوتادی

لیلا اوتادی، فعالیت سینمایی و تلویزیونی‌اش را از ابتدای دهه 80 شروع کرد و در ادامه بیشتر به عنوان بازیگر چهره در فیلم‌های بدنه و تجاری مطرح شد. چپ دست، زن‌ها فرشته‌اند و آقای الف، برخی از این آثار هستند. با این حال او سعی کرد تجربیات متفاوتی را هم با کارگردانان شاخص انجام دهد. بازی‌اش در «شیر تو شیر» هم از این دسته است. او در این فیلم، نقش زنی روستایی به نام ماهرخ را بازی می‌کند که فضل‌الله، زمانی دور و پیش از ازدواجش دل در گرو او داشت، اما قسمت نبود که آنها با هم ازدواج کنند. ولی وقتی امیرعلی نوزاد، نیازمند شیر بود، او یکی از زنانی بود که با مهر و بی‌منت به بچه شیر داده بود.

شیرتو شیر

شیر تو شیر، قصه مردی روستایی به نام فضل‌الله را روایت می‌کند که همسرش را هنگام زایمان از دست می‌دهد و ناچار می‌شود پسرش امیرعلی را به تنهایی بزرگ کند. اما مهم‌ترین مشکل او، تهیه کردن شیر برای نوزاد است. فضل‌الله، ابتدا شیر گاو و گوسفند به بچه‌اش می‌دهد، ولی امیرعلی کوچک حاضر به خوردن آنها نیست. شیر خشک هم به او نمی‌سازد، برای همین فضل‌الله سراغ زنان شیرده روستا می‌رود تا شیر بچه‌اش را تامین کند. این مساله باعث اتفاقات و ماجراهایی می‌شود که بعدها در زندگی امیرعلی دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد.

هدایت هاشمی، نقش فضل‌الله را بازی می‌کند و لیلا اوتادی، حسین قاسمی هنر، مائده طهمــاسبی، رابعه مدنی و ستاره اسکندری هم دیگـــر بازیگران فیلم هستند.

هدایت هاشمی

هدایت هاشمی در شیر تو شیر، نقش اصلی مرد را بازی می‌کند. این بازیگر با سابقه تئاتر در سال‌های اخیر، حضورهای موفقی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی دارد. اوس موسای مجموعه پایتخت، یکی از این بازی‌های دوست‌داشتنی است. هاشمی در حضورهای سینمایی‌اش هم قابل توجه عمل کرده و برای بازی‌اش در نقش روحانی «لطفا مزاحم نشوید» برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشـنـواره فیلم فـجر شد.

ابراهیم فروزش

ابراهیم فروزش، نویسنده و کارگردان توانا و شناخته شده سینما و از آن نیروهای نسل طلایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. او را با فیلم‌های موفقی چون کلید، خمره و بچه‌های نفت می‌شناسیم. او سال 90 شیر تو شیر را ساخت، اما این فیلم به جای این‌که در زمان خودش اکران شود، پس از پنج سال بدون اطلاع او وارد شبکه نمایش خانگی شد! این را وقتی متوجه شدیم که برای موفقیت فیلم و بازیگرش در جشنواره عشق آمریکا با او تماس گرفتیم.

فروزش در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه من به عنوان کارگردان اثر، آخر از همه متوجه این جوایز شدم؛ چون علاوه بر خانم اوتادی، بازیگر نوجوان فیلم هم برنده جایزه شد و فیلم جایزه بهترین فیلمنامه را هم به دست آورد. این در حد اطلاعاتی است که در اینترنت منتشر شده. جالب اینجاست که من اصلا از حضور فیلمم در این جشنواره خبر هم نداشتم و خود بنیاد سینمایی فارابی که در ساخت فیلم مشارکت داشت، اثر را برای شرکت در این جشنواره فرستاد.

در ادامه وقتی به این کارگردان خوب سینما درباره فیلمنامه می‌گوییم و به نام محمدمیرعلی اکبری، به عنوان یکی از نویسندگان با او صحبت می‌کنیم، با تعجب و بی‌خبری می‌خندد و می‌گوید: اصلا نمی‌دانم آقای اکبری کیست؟! من این فیلمنامه را از یکی از داستان‌های آقای هوشنگ مرادی کرمانی به نام «شیر» اقتباس کرده‌ام. هیچ کس دیگر در این اقتباس شریک نبوده و واقعا نمی‌دانم این آقای اکبری که حتی اسمش در تیتراژ فیلم هم کنار اسمم آمده، از کجا پیدایش شده است. اصلا نمی‌دانم این آقا وجود خارجی دارد یا نه؟! من وجود هرگونه همکاری و نوشتن فیلمنامه با مشارکت را در این فیلم تکذیب می‌کنم. در این مورد من باید با تهیه‌کننده صحبت کنم که چرا این اتفاق افتاده است. چون قرار بود کارهای یک تیتراژ ساده را ایشان پیگیری کنند و من دخالتی در این مورد نداشتم. واقعیت این است که نمی‌دانم این اتفاق چطور افتاده و این اسم چگونه در تیتراژ آمده.

فروزش نسبت به توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی هم اظهارتاسف می‌کند و ادامه می‌دهد: این فیلم قرار بود اکران شود، اما ناگهان سر از شبکه نمایش خانگی درآورد. من از این اتفاق گلایه دارم و مانده‌ام که دوستان بنیاد سینمایی فارابی چه جوابی می‌خواهند بدهند. خانم طائرپور و اعضای شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک، گفته بودند در این مدت دوساله، 40 فیلم کودک و نوجوان را دیده‌اند و از میان آنها فقط هشت فیلم قابلیت اکران در سینماها را داشت. «شیر تو شیر» هم یکی از همین فیلم‌ها بود که قرار بود در سینماها به نمایش دربیاید، اما بعدا بدون اطلاع من وارد شبکه نمایش خانگی شد.

این کارگردان درباره موفقیت اوتادی هم می‌گوید: همکاری خوبی با خانم اوتادی در این فیلم داشتیم. با این‌که ایشان به عنوان یک ستاره و چهره مطرح است، اما در این فیلم بخوبی در روستای ورکانه همدان با گروه همراه شد و بازی خوبی در نقش یک زن روستایی ارائه داد.

فروزش درباره جشنواره عشق هم توضیح می‌دهد: به شخصه این جشنواره را اصلا نمی‌شناسم و اطلاعی درباره اعتبار بین‌المللی آن ندارم. این‌که میزان اهمیت این جشنواره در مقایسه با رویدادهای معتبر سینمایی دنیا چقدر است و اصلا چطور شده فیلم «شیر تو شیر» سر از آن درآورده، سوالاتی است که باید از بنیاد سینمایی فارابی پرسید.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها