نمایش آداب و رسوم اقوام ایرانی به بهانه یک مسابقه

بدون کارت دعوت «مهمان ما باشید»

نمایش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و معرفی مشاغل محلی و بومی که با اندک سرمایه‌ای به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار منجر می‌شود، از اهداف تعریف شده شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است. رادیو و تلویزیون به دلیل وسعت فراگیری و پوشش رسانه‌ای، یکی از ابزار موثر و تاثیرگذار تبلیغ و ترویج این اندیشه است. «مهمان ما باشید» نمونه‌ای از برنامه‌های موفق رسانه ملی است که به این مصادیق می‌پردازد. سری جدید آن قرار است از امروز ساعت 17 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه سه سیما برود.
کد خبر: ۹۲۸۵۸۴

رقابت با طعم رفاقت

تهیه‌کننده این برنامه به جام‌جم گفت: از ابتدای امسال پخش سری اول برنامه 58 قسمتی مهمان ما باشید آغاز شد که هشت قسمت آن در نوروز روی آنتن رفت و قسمت‌های بعدی آن از امشب و فردا و به عبارتی هر هفته پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 17 و 30 دقیقه از شبکه سه به مدت 60 دقیقه به نمایش درمی‌آید.

سیده معصومه پورحسینی افزود: برنامه مهمان ما باشید در واقع براساس ترویج و تبلیغ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی طراحی شده است. تمرکززدایی و دوری از فرهنگ پایتخت‌نشینی یکی از اهداف برنامه است؛ بنابراین عوامل برنامه‌ساز به استان‌های مختلف سفر می‌کنند و با حضور در اقوام و اهالی شهرهای مختلف، آداب و رسوم، نوع پوشش محلی، غذا، بازی‌ها، موسیقی، مناطق گردشگری و مشاغل بومی را به نمایش می‌گذارند.

وی با بیان این که این برنامه با تاکید بر تقویت روحیه همدلی میان اقوام ایرانی تولید می‌شود، تصریح کرد: مهمان ما باشید، ساختاری مسابقه محور دارد و هر هفته دو خانواده از دو شهر مختلف ایران مهمان یکدیگر می‌شوند و آداب و رسوم، غذاهای سنتی و جاذبه‌های گردشگری محل زندگی خود را به خانواده مهمان و بینندگان معرفی می‌کنند.

این تهیه‌کننده گفت: براساس تجربه‌ای که در مرحله نخست حاصل شد، تلاش می‌شود مرحله دوم که با قسمت نهم برنامه آغاز می‌شود بسیار جذاب‌تر و شادتر نشان داده شود. در این برنامه مسابقه بین دو خانواده تنها یک بهانه ساده است و هدف اصلی نمایش سبک زندگی اقوام و فرهنگ مهمان‌نوازی مردم شهرهای ایران است. حتی در راستای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی، در این برنامه به معرفی مشاغل بومی و صنایع دستی که بسیاری از آنها در حال فراموشی است، پرداخته می‌شود.

آیتم‌هایی از جنس مردم

پورحسینی با اشاره به آیتم‌های متنوع برنامه ادامه داد: آیتم‌های مهمان ما باشید عبارتند از اول، بخش استقبال که گروه برنامه ساز همراه خانواده میزبان به استقبال خانواده مهمان می‌روند. دوم، قسمت کارگاه که مجری برنامه یعنی آقای رجبی یک روز قبل از ورود مهمانان به خانه میزبان می‌رود و برنامه‌هایی را که برای مهمانی تدارک دیده‌اند، نهایی می‌کنند. سوم، آیتم گردشگری است که شامل معرفی مناطق تاریخی، ماجراجویی و مشاغل و صنایع دستی استان است. به عنوان مثال، دو خانواده همراه داور مربوط به گردشگری به سراغ یکی از مشاغل مانند شیرینی پزی یا گیوه دوزی استان می‌روند و از نزدیک با این هنر آشنا می‌شوند. چهارم، بخش غذاست. میزبان دو نوع غذای محلی برای مهمان آماده می‌کند به همراه آش محلی برای پیش‌غذا و یک شیرینی محلی به عنوان دسر. پنجم، بخش آداب و رسوم که شامل بازی‌های محلی، موسیقی، پوشش لباس و بسیاری دیگر می‌شود.

این برنامه‌ساز تلویزیونی گفت: در قسمت نهم که امشب پخش می‌شود، خانواده‌ای یزدی به هادیشهر جلفا می‌روند. یعنی خانواده‌ای از دل کویر با خانواده‌ای در مناطق کوهستانی و جنگلی آشنا می‌شوند.

ملتی همدل از اقوام مختلف

مهران رجبی نیز به عنوان مجری، این برنامه را در ادامه قسمت‌های قبل مهمان ما باشید دانست و گفت: هشت قسمت گذشته با استقبال فراوان مخاطبان شبکه سه روبه‌رو شد؛پس این رضایت‌مندی مخاطب انگیزه ما را برای تولید و ادامه برنامه افزایش داد.

مجری برنامه مهمان ما باشید افزود: نمایش آداب و رسوم متفاوت دو خانواده از دو استان در حقیقت این پیام را می‌رساند که مردم ایران از هر قوم، زبان و اقلیمی که باشند، یک ملت همدل و یکپارچه هستند. ملتی که مهمان نوازی و احترام به همنوع را یک اصل و الفبای ادب می‌داند.

رجبی گفت: نقش من در برنامه، مرضی‌الطرفین است و روند آشنایی و گفت‌وگو میان دو خانواده را تسهیل و تسریع می‌کنم. در عین حال، موارد شادی و نشاط را میان مکالمات دوجانبه وارد می‌کنم و همه جا همراه این دو خانواده هستم.

رقابتی بدون برد و باخت

در این برنامه دو متخصص آشپزی و گردشگری به عنوان داور به نوع مهمان‌نوازی، گردشگری، غذاها و موارد دیگر امتیاز می‌دهند. بعلاوه خانواده‌ها هم به یکدیگر امتیاز می‌دهند و بینندگان برنامه هم می‌توانند از طریق پیامک امتیاز دهند. در نهایت یک خانواده به عنوان برنده معرفی می‌شود. این نکته مهم است که در این رقابت تلویزیونی برد و باخت زیاد اهمیت ندارد، بلکه آنچه مهم است نشان دادن صمیمیت و سبک زندگی مردم ایران است.

وی در پایان همراهی و همکاری ادارات گردشگری، فرمانداری، ارشاد و دیگر نهادهای استانی را در تولید و ضبط برنامه بسیار خوب توصیف کرد و افزود: هشت قسمت جدید مهمان ما باشید در شهرهای جلفا، یزد، شیراز و میبد ضبط شده که تصویربرداری این چند قسمت بیش از یک ماه زمان برده است.

تقلیدی نیستیم

پور حسینی: برخی منتقدان این برنامه را تقلیدی از شام ایرانی یا برنامه بفرمایید شام یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای دانستند، در حالی که چنین نیست. شام ایرانی و آن برنامه دیگر شامل چهار نفرند که به صورت مجردی، ساعتی گردهم جمع می‌شوند، غذا می‌خورند و به یکدیگر امتیاز می‌دهند. در آن برنامه‌ها رقابت و برنده شدن خیلی مهم است، اما در برنامه مهمان ما باشید، دو خانواده چند روز کنار هم زندگی می‌کنند، غذای محلی می‌پزند، به جاهای دیدنی و اماکن تاریخی می‌روند، آداب و سنن خود را معرفی می‌کنند و در آخر امتیاز اصلی را مردم و داورها می‌دهند. در این برنامه رفاقت جای رقابت را می‌گیرد‌.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها