دبیر شورای نگهبان در رابطه با خرید و فروش آرای انتخاباتی گفت: خلاء قوانین انتخاباتی باعث سوء استفاده افرادی که البته تعدادشان زیاد نیست می‌شود.
کد خبر: ۹۲۸۲۶۲
توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره خرید و فروش آراء در انتخابات

به گزارش جام جم آنلاین ،عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تخلف خرید و فروش آراء اظهار کرد: مطالبی که دبیر محترم شورای نگهبان اعلام کردند مطالب کلی است. یعنی همان آسیب‌هایی است که نظام انتخاباتی ما دارد. باید تلاش کنیم نظام انتخاباتی را اصلاح کنیم.

وی با بیان این‌که «یکی از این آسیب‌ها خلاء قوانین انتخاباتی است» تصریح کرد:‌ خلاءهایی که قوانین انتخاباتی ما دارد این اجازه را می‌دهد که به نوعی افرادی که البته تعدادشان زیاد نیست گاهی اوقات سوءاستفاده کنند و خرید و فروش آراء داشته باشند.

وی متذکر شد: در انتخاباتی که حوزه‌های مختلف داریم مانند انتخابات مجلس یا انتخابات دیگر، این اقدام بیشتر صورت می‌گیرد. در انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه است و کمتر این مساله اتفاق می‌افتد. ما ناچاریم که این مساله را اصلاح کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد:‌ این یک واقعیت است که نمی‌توان گفت تخلفات گسترده است. این هم واقعیتی است که متاسفانه از خلاء‌های قانونی سوء استفاده می‌شود.

وی راه حل این تخلف را این‌گونه تبیین کرد: به نظر می‌رسد راهکار اصلی این است که ما رای دهندگان را هم پیشاپیش بتوانیم ثبت نام کنیم و مشخصات آن‌ها را داشته باشیم.یعنی رای دهندگان ثبت نام اولیه داشته باشند. در غالب کشورها این‌گونه است و به راحتی از تخلفی که اشاره شد جلوگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که «وقتی خلاء قانونی وجود داشته باشد این تخلف در همه انتخابات می‌تواند اتفاق افتد و احتمال وقوع آن بعید نیست» افزود:‌ ما باید خلاء قانونی را اصلاح کنیم تا از سوء استفاده احتمالی افرادی که ممکن است خدایی ناکرده بخواهند با قصد تخریب آراء اقداماتی را انجام دهند جلوگیری کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
-
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
۰
۰
والله پیش از انقلاب داوطلبان شركت در مجلس شورا رای ها را با چلو كباب -هررای 5تومان-یا وعده های دیگر میخریدند ویك نفر كه آهی دربساط نداشت میگریست كه من فلانم وبهمانم بمن رای بدهید حتی روسای ایلاتی نیز با وعدهای دیگر سرراه بودند ولی عاقبت دولت یك نفر كشاورز را كه نامش نوك زبانمست ودیگر مهم نیست چون دنیایش را عوض كرده به سمت نمایندگی مجلس برگزید.واكنون فرزندان یا نواده هایشان در ان كشورند.

نیازمندی ها