محور گناوه به دیلم به دلیل عرض کم و دوطرفه بودن همچنان یکی از پرحادثه‌خیزترین جاده‌های استان بوشهر محسوب می‌شود که تلفات بسیار زیادی برجا می‌گذارد، حال آن که هنوز وعده‌های مسئولان برای اصلاح این مسیر به بار ننشسته است.
کد خبر: ۹۲۸۰۶۵

به گزارش جام‌جم، جاده گناوه به دیلم از جاده‌های پرتردد و مواصلاتی شمال استان بوشهر محسوب می‌شود که نقش مهمی در جابه‌جایی کالا و اجناس خارجی از بنادر دیلم و گناوه به عنوان قطب تجاری شمال استان دارد. افزون بر این، عبور کاروان‌های زیارتی راهیان نور و مسافران در ایام نوروز در این محور، حوادث مختلفی را رقم زده و با مرگ تعداد زیادی از هموطنانمان در این سال‌های اخیر، خانواده‌های بی‌شماری را داغدار کرده است. البته عملیات اجرایی تعریض و دوبانده کردن جاده گناوه به دیلم از سه سال پیش تاکنون هنوز ادامه دارد و مسئولان کمبود اعتبار را دلیل کندی روند اتمام این طرح اعلام می‌کنند.

براساس آمارهای مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی و نیز پزشکی قانونی استان بوشهر در خلال سال‌های 93و94 به ترتیب آمار تلفات و کشته‌شدگان حوادث ترافیکی این محور به ترتیب 20 و 24 نفر بوده و در حالی که جاده‌های استان در سال93، تعداد 67 نفر را به کام مرگ فرو برده است در سال گذشته این رقم به 216 نفر رسیده و تعداد کشته‌های محور گناوه به دیلم به 24نفر افزایش پیدا کرده است.

جاده مرگ و سرعت بالای شوتی‌ها

یکی از رانندگان گناوه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم ضمن بیان این که تقریبا هر روز در این جاده تصادف و برخورد مرگبار خودروهای عبوری را شاهد هستم، می‌گوید: رانندگی در این مسیر آن‌قدر از نظر ایمنی خطرناک شده که بین ما رانندگان به جاده مرگ معروف شده است.

عباس زارعی می‌افزاید: عرض کم جاده، نبود علائم ترافیکی و سرعت بالای خودروهای عبوری بخصوص«شوتی‌ها» یا همان ماشین‌های قاچاق‌بر، خطرات بسیار زیادی را رقم زده است به‌طوری که طی این سال‌ها که در این جاده رفت و آمد می‌کنم، انواع و اقسام تصادف و مرگ و میر افراد را به چشم دیده‌ام.

وی با اشاره به این که چندسالی است برای اصلاح و تعریض این جاده کار می‌کنند، ولی با این سرعت فکر نکنم به این زودی‌ها به پایان برسد، اضافه می‌کند: این همه حوادث اتفاق افتاده است و افراد زیادی از بین رفته‌اند، بنابراین از مسئولان می‌خواهیم هر چه زودتر چاره‌ای بیندیشند و برای نجات جان رانندگان و مسافران، این مسیر را زودتر تمام کنند و به بهره‌برداری برسانند.

سرعت کند تحقق وعده‌ها

هر چند مسئولان در وعده‌های متعدد خود خبر از اتمام هر چه زودتر این طرح می‌دهند، ولی این هیولای مرگ است که با سرعت هرچه تمام‌تر از همه وعده‌ها سبقت گرفته و جان بسیاری را ستانده و عده زیادی را نیز معلول و ازکار افتاده می‌کند.

به عنوان مثال، مرحوم قائد اسلامی‌نسب، چهره ماندگار روزهای پرشور انقلاب اسلامی که مردم ایران او را در قاب تلویزیون و در روز فرار شاه که صفحه اول روزنامه اطلاعات را با تیتر «شاه رفت» به دور سرش پیچانده بود به یاد می‌آورند، یکی از جان‌باختگان حوادثی از این دست در محور گناوه به دیلم است که در آبان سال گذشته به همراه همسر و دخترش جانشان را از دست دادند. مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ضمن بیان این که با هماهنگی پلیس راه استان و نیز سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان تاکنون نقطه‌های حادثه‌خیز در سطح جاده‌های استان بوشهر شناسایی و برنامه‌ریزی برای اصلاح یا حذف این نقاط صورت گرفته است به جام‌جم می‌گوید: تا پایان سال گذشته، 20‌نقطه حادثه‌خیز حذف شده و امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم این روند تسریع شود.

فرزاد رستمی با اشاره به این که عملیات اجرایی محور گناوه به دیلم از سال 90شروع شده و کار برای پایان این طرح همچنان ادامه دارد می‌افزاید: از ابتدای شروع کار تا الان 270میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و برای اتمام آن به 140میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

بازهم کمبود اعتبار

وی تصریح می‌کند: کمبود اعتبار در سال‌های گذشته، مهم‌ترین عامل تاخیر در اجرای طرح گناوه به دیلم بوده، ولی در حال حاضر این طرح با فعالیت شبانه‌روزی پیمانکار فعال، پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است و امیدواریم تا پایان سال95به پایان برسد.

رئیس اداره راه و شهرسازی بندر گناوه نیز درخصوص آخرین وضعیت محور گناوه ـ دیلم می‌گوید: از پاسگاه بینک تا ابتدای ورودی دو راهی چاهک به سمت گناوه فقط در قسمت انتهایی، یعنی کیلومتر صد تا 103 به علت برخی مشکلات، رکود کاری بود که با حمایت فرماندار شهرستان، این مشکل حل شد و پیمانکار در حال انجام عملیات خاکی و آسفالت است و این طرح سرانجام تا هفته دولت تقدیم همشهریان می‌شود.

محمد عبداللهی اضافه می‌کند: ادامه این محور از دوراهی چاهک به سمت گناوه نیز قیر پاشی‌اش به پایان رسیده و بیشتر محور آسفالت شده و هم‌اکنون پیمانکار مشغول ادامه عملیات است.

افزایش آمار تلفات در جاده گناوه به دیلم

جاده گناوه به دیلم از جاده‌های پرتردد و مواصلاتی شمال استان بوشهر محسوب می‌شود که نقش مهمی در جابه‌جایی کالا و مسافر دارد، با این‌حال یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های کشور به‌شمار می‌رود که طبق آمار این حوادث در حال افزایش است.

سال

جادهای

شهری

محور گناوه به دیلم

تلفات

مصدومان

تلفات

مصدومان

تلفات

مصدومان

سال94

216

2363

72

2249

24

80

سال93

67

3683

39

4087

20

102

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها