گزارش جام‌جم از 2 برنامه «پلاک هشت» و «حاضر ِغایب از نظر»

شبکه قرآن؛ منزلگاه همه مخاطبان تلویزیون

در میان هزاران شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای به جرأت می‌توان گفت تعداد شبکه‌های تخصصی قرآن‌کریم از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است.
کد خبر: ۹۲۷۷۸۴
شبکه قرآن؛ منزلگاه همه مخاطبان تلویزیون

بسیاری از کشورهای اسلامی برنامه‌سازی با موضوعات قرآنی را جدی نگرفته‌اند و بحث رسانه‌ای کردن این کتاب الهی را منوط به پخش آیاتی کوتاه آن هم در مناسبت‌های خاص کرده‌اند.

با توجه به اهمیت نشر مفاهیم قرآنی و ترویج و نمود این فرهنگ متعالی در سبک زندگی نوع بشر، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال 1379 اقدام به راه‌اندازی شبکه قرآن کرد. این شبکه امروزه به صورت تخصصی و
24 ساعته از کانال 8 سیما برنامه‌هایی متنوع با موضوع و محوریت قرآن از جمله مستند، فیلم‌های داستانی، سریال، اذان و قرائت، ترتیل خوانی، سرود و تواشیح، مسابقات، گفت‌وگو و بسیاری دیگر پخش می‌کند. ارتباط‌های صوتی و پیامکی با شبکه قرآن نشان و حکایت از کثرت مخاطبان این شبکه نه تنها در داخل بلکه خارج از کشور دارد.

شبکه 8، سیمای تخصصی قرآن

از جمله برنامه‌های موفق این شبکه، برنامه پلاک هشت است. تهیه‌کننده این برنامه در گفت‌وگو با جام‌جم معتقد است: شبکه قرآن، شبکه‌ای مسمّا به نام نامی امام هشتم، علی ابن موسی‌الرضا(ع) است. لذا بسیاری از مخاطبان رسانه ملی این شبکه را با عنوان شبکه هشت می‌شناسند.

مرتضی طمقائیل افزود: برنامه پلاک هشت یک فضای دوستانه و صمیمی برای مهمانانی است که حضور آنان در شبکه‌های مختلف باعث رونق آنتن می‌شود و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از قرائت، تواشیح، ترتیل و اذان آنان در طول شبانه روز انتفاع می‌برند. لذا نام این برنامه پلاک هشت گذاشته شد تا القاء‌کننده این امر باشد که شبکه قرآن نه‌تنها شبکه‌ای برای دوستداران کلام وحی بلکه منزلی برای حضور همه مخاطبان تلویزیون است. این تهیه‌کننده گفت: پلاک هشت برنامه‌ای گفت‌وگومحور است که شامل چند آیتم می‌شود. آیتم نخست مربوط به مهمانان برنامه است که از فعالان، پیشکسوتان و چهره‌های قرآنی انتخاب و به برنامه دعوت می‌شوند. این گفت‌وگو برخلاف اکثر گفت‌وگوهای تلویزیونی، بسیار صمیمانه و خودمانی است. آیتم دوم شامل مستندی کوتاه و تولیدی از زندگی خصوصی مهمان برنامه است. مخاطب در این بخش با فعالیت‌های شخصی، اخلاق و رفتار مهمان در خانه خود بیشتر آشنا می‌شود.

غافلگیری در برنامه‌ای زنده

وی افزود: آیتم سوم شامل بخش شگفتانه است. این بخش به نوعی مهمان برنامه را غافلگیر می‌کند. یک تماس تلفنی با دوستی قدیمی، نمایش یک عکس خاطره‌انگیز یا هر موردی که مهمان برنامه را شوکه کند در این آیتم قرار دارد. آیتم چهارم به چهره‌های قرآنی هفته تعلق دارد. به عبارتی با رصد اخبار و شناسایی چهره‌های قرآنی، سه چهره فعال قرآنی انتخاب و از مخاطبان می‌خواهیم با توجه به فعالیت هر یک، با پیامک، چهره برتر قرآنی هفته را انتخاب کنند.

وی در پایان یادآور شد: برنامه پلاک هشت هر پنجشنبه به صورت زنده به مدت 60 دقیقه از ساعت 22 از شبکه قرآن و با اجرای حیدر جاودان پخش می‌شود.

خیابان ولیعصر کجاست؟

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالله رضایی، تهیه‌کننده برنامه «حاضرِغایب از نظر» که یکی دیگر از برنامه‌های این شبکه است، گفت: «حاضر ِغایب از نظر» عنوان برنامه‌ای گفت‌وگومحور، ترکیبی و با رویکردی اجتماعی است که هر سه‌شنبه به مدت 60 دقیقه و از ساعت 21 به صورت زنده از مسجد جمکران تولید و پخش می‌شود.

وی افزود: موضوع این برنامه، زمینه‌سازی ظهور، نقش منتظران و مباحث قرآن و مهدویت است. این برنامه نوعی چالش فکری و رفتاری را مطرح می‌کند و آن این که همگان تصور می‌کنند امام دوازدهم شیعیان غایب است در حالی که ما با نوع رفتار، سبک زندگی، درآمد، خوراک، اندیشه و اعتقادات خویش جامعه‌ای ساخته‌ایم که ظرفیت پذیرش ایشان را ندارد. به عبارتی ما غایب و ایشان حاضر و ناظر به اعمال و رفتار انسان است.

رضایی تصریح کرد: آیتم‌های برنامه «حاضرِ غایب از نظر» عبارتند از نخست آیتم خیابان ولیعصر. این بخش می‌خواهد بگوید هر فردی که در محلی زندگی می‌کند، کسب و تجارت دارد یا در خیابانی که تردد می‌کند به نوعی در خیابان و مسیر ولیعصر است و باید امام عصر را ناظر بر کسب و کار و زندگی خود بداند.

امید، موضوع اصلی مهدویت

این برنامه‌ساز تلویزیونی با بیان این‌که تِم اصلی برنامه بر اساس امیدافزایی اجتماعی است، افزود: آیتم دوم شامل گزارشی از سطح شهر و بررسی بحث امید و ناامیدی در میان مردم است. موضوع مهدویت کاملا با بحث امید در ارتباط است و در این بخش نشان داده می‌شود که امید به مهدویت چه تاثیری می‌تواند در سلامت و سعادت زندگی فردی و اجتماعی موثر داشته باشد.

وی افزود: سوم، آیتم دُردانه است که شامل مباحث تربیتی مهدوی و نسبت آن با خانواده‌ها و فرزندان یک جامعه دینی است. در این بخش موضوع امام عصر از نگاه کودکان و نوجوانان مطرح می‌شود.

آیتم چهارم مسابقه پیامکی است که در آن به آیاتی از قرآن کریم که به موضوع مهدویت اشاره دارد، پرداخته می‌شود و جوایز نفیسی نیز به برندگان آن تعلق می‌گیرد. آیتم پنجم به معرفی کتاب با موضوع مهدویت و شرح و توضیح آن به صورت گرافیک و اینفوگرافیک می‌پردازد. آیتم ششم هم به مهمان ویژه برنامه اختصاص دارد. مهمان ویژه فردی است که نه‌تنها باید مهدی یاور و بلکه مهدی باور باشد، بلکه مانند یک کارآفرین موفق توانسته است علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال، اندیشه‌های دینی و مهدوی را نیز در زندگی خود و اطرافیانش ترویج دهد و عملی کند.

تحول در ساختار و محتوای شبکه قرآن

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما: تدوین سندجامع تحول و ارتقای شبکه قرآن و معارف سیما، اولویت این شبکه است. این تحول هم ساختاری و هم محتوایی خواهد بود. نحوه تعامل و جذب حداکثری مخاطب، افزایش تعامل با سایر نهادهای فرهنگی، ارتقای سیگنال‌رسانی و پوشش مطلوب در حوزه ساختاری و طرح مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری از مسئولان، تلاوت، آموزش معارف قرآنی و امور اطلاع‌رسانی مربوط به حوزه محتوایی خواهد بود. امیدواریم این سند تا سه ماه آینده اجرایی شود.

محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها