اقتصاددانان در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کردند

رونق اقتصادی با نگاه به ظرفیت‌های داخلی

رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیروز مجددا درباره راه‌های برون‌رفت از رکود اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی مردم نکاتی را درخصوص لزوم توجه به تولید داخل مطرح کردند که پیش از این نیز بارها بر آن تاکید فرموده بودند، اما شاید انتظارات بی‌فرجام به برجام، سبب کم‌توجهی به این تذکرات شده بود.
کد خبر: ۹۲۷۷۶۷

به گزارش جام‌جم، تیرماه سال گذشته ایران با کشورهای غربی به توافق جامع هسته‌ای رسید و اجرای این توافق از 27 دی سال گذشته کلید خورد. درحالی که اجرای برجام در کشور یک دریچه روشن برای ورود مجدد به بازار جهانی تلقی می‌شد، اما با گذشت شش ماه از اجرای برجام، وضعیت اقتصادی کشور تغییر خاصی نکرده و انتظارات گشایش اقتصادی در روابط تجاری با کشورهای دیگر بخصوص اروپایی‌ها به علت توطئه‌های آمریکا محقق نشده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند باید هرچه سریع‌تر بدون توجه به وضعیت اجرای برجام، سیاست‌های اقتصادی کشور را بر مبنای توان تولید داخلی تنظیم کرد.

اولویت با اقتصاد مقاومتی است

دکتر مهدی حنطه، کارشناس اقتصادی درباره راهکارهای رونق اقتصادی به خبرنگار ما گفت: درحالی که کشورهای غربی بشدت به دنبال بازار مصرفی ایران هستند نه انتقال فناوری، برای پیشرفت کشور باید تمرکز دولتمردان بر اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی افزود: اگر در واقع به دنبال حل مشکلات اقتصادی کشور هستیم، باید اقتصاد را به صورت واقعی به مردم بسپاریم و قانون اصل 44 را با جدیت دنبال کنیم. حنطه ادامه داد: بعد از اجرای برجام شاهد حضور گسترده هیات‌های خارجی بودیم، اما آنها به دنبال بازار ایران هستند و هیچ‌کدام از آنها هنوز حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران نشده‌اند.

این کارشناس اقتصادی توجه به ظرفیت‌های داخل کشور را یکی از راه‌های پیشرفت دانست و اظهار کرد: کشور ما از نظر ظرفیت و فضای تولید بسیار مناسب است، اما این ظرفیت مغفول مانده و بخشی از کالاهایی که ظرفیت تولید در داخل کشور دارند، از کشورهای دیگر وارد می‌شود که این واردات به معنای بیکاری کارگران ایرانی و اشتغال برای کارگران کشورهای دیگر است.

تأثیر تحریم‌ها 10 تا 20 درصد

دکتر عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی نیز به جام‌جم گفت: تأثیر تحریم‌ها در اقتصاد ایران بین 10 تا 20 درصد بود که رهبر معظم انقلاب هم بارها روی این موضوع تاکید داشتند، اما برخی با تبلیغاتی که برای توافق هسته‌ای انجام دادند، اقتصاد را به رکودی عمیق‌تر هدایت کردند. سپس مردم را به صبر دعوت کردند تا برجام کامل اجرا شود، درحالی که مشکلات اصلی اقتصاد داخلی کشور ربطی به مسائل بیرونی نداشت و ندارد.

وی افزود: در برجام ذکر شده بود که ایران می‌تواند با کشورهای دیگر در ارتباط باشد، اما اکنون می‌بینیم به کشورهایی که می‌خواهند با ایران مراودات تجاری داشته باشند، از جانب آمریکا فشار وارد می‌شود.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده، اما هنوز مراودات بانک‌های بین‌المللی با ایران برقرار نشده و از سوی دیگر مبادلات دلاری انجام نمی‌شود و تجار باید همچنان پول‌های خود را با واسطه بفرستند که این مساله باعث شده تا رفع تحریم‌ها اثری در اقتصاد ایران نداشته باشد.

شیخی اظهار کرد: همیشه عنوان می‌شد که همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم گره خورده است، درحالی که ساختار اقتصادی کشور دارای ایراد است و نباید با امید به خارج، مسائل را پیش برد؛ بلکه باید با نظرات و تصمیم‌های کارشناسی اقدام کرد.

وی تاکید کرد: برجام شاید در سیاست تأثیر داشته باشد، اما قطعا در اقتصاد بی‌تأثیر خواهد بود و نتایج به دست آمده از شش ماهی که اجرا می‌شود، نشان‌دهنده این موضوع است.

باید به فکر اشتغال بود

دکتر ابراهیم رزاقی، استاد باسابقه اقتصاد کشور در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: کشوری که از نظر اقتصادی خود را ضعیف جلوه می‌دهد، قطعا مورد حملات کشورهای دیگر در این حوزه قرار می‌گیرد و ایران با وجود ظرفیت بالای تولیدی که دارد، نباید خود را ضعیف نشان ‌دهد تا با کشورهای دیگر رابطه برقرار کند. غرب با کشورهایی در حال مراوده است که دارای قدرت اقتصادی هستند و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند.

وی افزود: اگر چرخ تولیدات کشور بچرخد و اشتغال جوانان تأمین شود، قطعا یک قدرت اقتصادی برتر در منطقه خواهیم بود، اما از نگاه برخی همه مشکلات به برجام برمی‌گردد و برای رسیدن به این هدف نیز هزینه‌های زیادی داده شده که اگر این کار در بخش ایجاد شغل انجام می‌شد، آمار بیکاری کشور هر روز روند فزاینده‌ای نداشت.

رزاقی برجام را در اقتصاد ایران بی‌تأثیر دانست و خاطرنشان کرد: توجه به ظرفیت‌های تولید داخل و همچنین ایجاد شغل باید اولویت برنامه‌های دولت باشد، نه این‌که هر روز در مورد برجام یک و دو و سه اظهارنظر کرده و با وجود اجرا نکردن آن از سوی غرب، از آن دفاع کنیم.

مهم‌ترین تذکرات اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان روز گذشته

1ـ تکیه بر ظرفیت‌های داخلی تنها راه‌حل مشکلات مردم است.

2ـ راه پیشرفت کشور و بهبود وضع زندگی مردم، توجه به داخل است.

3ـ تنها راه تبدیل ایران به یک کشور نمونه، تکیه بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی است.

4ـ تحقق پیشرفت، نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی صحیح، کار و تلاش بی‌وقفه است.

5ـ آمریکا به مانع‌تراشی و تخریب روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مشغول است.

6ـ آیا پس از شش ماه (از اجرای برجام) هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می‌شود؟

7ـ لزوم تکیه نظری و عملی مسئولان بر ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان داخلی کشور.

8ـ احیای واحدهای کوچک و متوسط و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان.

9ـ دعوت از مردم برای مصرف کالاهای داخلی از جمله لوازم خانگی.

10ـ تأکید بر ضرورت ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه داخلی.

11ـ برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده و از بین بردن اجناس کلان قاچاق، کاملا ضروری است.

12ـ بیکاری جوانان، رکود بیشتر و زندگی دشوار مردم، اینها را که دیگر نمی‌شود با ارتباط با آمریکا و اروپا حل کرد، بلکه باید مسئولان اقدام کنند.

13ـ راه‌حل این مشکلات تنها در گرو توجه و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است.

14ـ رفت‌وآمد ماه‌های اخیر تجار خارجی حداقل تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

15ـ هدف هیات‌های تجاری خارجی، تسلط بر بازار مصرف داخلی است درحالی که این مراودات باید به سرمایه‌گذاری واقعی و انتقال فناوری جدید بینجامد.

16ـ کارهایی در جهت اقتصاد مقاومتی شده است اما باید نتیجه این کارها، برای مردم محسوس و ملموس باشد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها