کتاب و کتابخوانی از وقتی که خط و کتابت اختراع شد، به معضل بشریت تبدیل شد. عده‌ای از همان زمان می‌خواهند بی‌خود و بی‌جهت وقت مردم را بگیرند و آنها را به کتابخوانی تشویق کنند. مردم هم به زیرکی دستشان را خوانده‌اند و به هیچ وجه گول آنها را نمی‌خورند و به زور هم یک ورق کتاب نمی‌خوانند مگر این‌که کتاب درسی باشد و شب امتحان. بزرگان هم در طول تاریخ در مذمت کتابخوانی سخنان نغز و پندآموز گفته‌اند که ما از فضای مجازی کپی کرده‌ایم:
کد خبر: ۹۲۷۷۵۲

کورش کبیر: من اولین کسی بودم که منشور حقوق‌بشر را نوشتم ولی ایرانیان آخرین کسانی هستند که آن را می‌خوانند چون حوصله کتاب خواندن ندارند.

توماس ادیسون: من اگر تمام وقتم را صرف کتاب خواندن می‌کردم، الان مجبور بودید شب‌ها زیر نور شمع جشن بگیرید.

انیشتین: چه‌بسا امکان دارد یک کتاب، سرنوشت میلیون‌ها انسان را عوض کند، پس کتاب نخوانید.

ناپلئون بناپارت: دانشگاه واقعی جایی است که در آن کتابی برای خواندن وجود نداشته باشد و معلمان جزوه هایشان را از طریق تلگرام برای دانشجویان بفرستند.

آبراهام لینکلن: بدون کتاب می‌شود زندگی کرد ولی بدون اینترنت نه.

گاندی: من اگر می‌خواستم مردم هند را با کتاب خواندن و مطالعه به رهایی برسانم، حالا حالاها سر کار بودم.

حسین پناهی: هر شب من فیسبوکم را باز می‌کنم، پدرم کتابش را، عجب فاصله‌ای است بین دو نسل.

مونتسکیو: اگر کتاب بخوانید، می‌فهمید که هیچ چیزی نمی‌دانید، کتاب نخوانید تا احساس کنید علامه دهر هستید و همه چیز را می‌دانید.

سقراط: جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه کار روزانه‌اش باشد. اما فرزانگی و سعادت، آب و نان نمی‌شود. به فکر نان باشید.

اسکندر کبیر: وقتی مرا در میان تابوت می‌گذارید دست‌هایم را از تابوت بیرون بگذارید تا مردم بدانند که اسکندر سوسول نبود و در طول عمرش حتی یک کتاب هم دست نگرفت.

چنگیزخان مغول: وقتی در جنگ‌ها به کتابخانه‌ای می‌رسیدم و آن را آتش می‌زدم، از عمرهایی که برای خواندن این کتاب‌ها تلف شده، به گریه می‌افتادم.

نیما یوشیج: کتاب مثل آسمان است به تیرگی و صافی آن نمی‌توان اعتماد کرد. پس بهتر است در کتابخانه بماند.

فردوسی بزرگ: اگر می‌دانستم کسی قرار نیست کتاب بخواند، سی سال آزگار از عمرم را برای زنده کردن عجم بدین پارسی تلف نمی‌کردم.

مایکل شوماخر: هیچ چیزی سریع‌تر از خواندن یک کتاب نمی‌تواند وقت آدم را تلف کند.

امیرکبیر: ابتدا فکر می‌کردم که وزیر کتاب نمی‌خواند، او را کتابخوان کردم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد، بعد فکر کردم شاه کتاب نمی‌خواند، او را هم کتابخوان کردم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد، بعد فهمیدم ملت کتاب نمی‌خوانند و کلا بی‌خیال قضیه شدم.

علیرضا لبش

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها