گروهک های تروریستی در سال‌های اخیر عملیات زیادی را در کشورهای مختلف اروپایی و اسلامی انجام دادند و این در حالی است که برخی دولت‌های غربی حمایت‌های گسترده‌ای از این گروهک‌های تکفیری و تروریستی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۷۴۱۳

حال پرسش اینجاست که با وجود حمایت‌های گسترده از این گروهک‌ها چرا عملیات تروریستی در همین کشورها انجام می‌شود؟

دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با جام‌سیاست می گوید: کشورهای غربی منافعشان را در حمایت در تروریست و ایجاد بحران در جهان می‌بینند و برای این کار حمایت‌های لازم را از گروه‌های ترویستی انجام می‌دهند.

وی معتقد است: دلیل این‌که گروه‌های تروریستی به کشورهای اروپایی حمله می‌کنند این است که قدرت گرفته‌اند و می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند و برای هدف خود از افرادی استفاده می‌کنند که از امکانات یکسان در این کشورها برخوردار نیستند و به نوعی شهروند درجه سه و چهار محسوب می‌شوند و در جایگاه اقتصاد، جامعه و سیاست جایی ندارد. این افراد برای انتقام از کشورهایی که علیه آنها ظلم می‌کنند شکار گروه‌های تروریستی شده و اقدام به عملیات انتحاری می‌زنند. گفت‌وگوی جام سیاست را با این استاد دانشگاه بخوانید:

به نظر شما دلیل افزایش اقدامات تروریستی در کشورها توسعه یافته غربی ناشی از چیست؟

این که برخی کشورها ماشین‌آلات پیشرفته داشته باشند نشانه پیشرفته بودن نیست. البته شرط لازم است، اما شرط کافی نیست. همان‌طور که در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود اقدامات تروریستی در کشورهای غربی بیشتر شده و بخش قابل توجه این موضوع از واکنش‌های مربوط به تبعیض نشات می‌گیرد. شما ببینید در کشورهایی که تبعیض بیشتر است اقدامات تروریستی بیشتر مشاهده می‌شود و این جریان درباره رنگین پوست‌ها موضوعیت بیشتری دارد. برخی از مردم جهان تصور می‌کنند که اگر به این کشورها مهاجرت کنند از زندگی مطلوبی برخوردار خواهند شد، اما غافل از این‌که کشورهای آمریکایی و اروپایی بسیار نژادپرست هستند، اصلا حقوق بشر برایشان معنایی ندارد. این‌که دفتر سازمان ملل و حقوق بشر در این کشورها آن هم به دلیل قدرتی که دارند بنا شده نشانه رعایت کردن‌آن نیست. همان‌طور که در سال‌های اخیر مشاهده شده همین کشورها حقوق بشر را نقض می‌کنند و افراد زیادی را در سراسر جهان می‌کشند. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که تبعیض در آن بیشتر از سایر کشورها دیده می‌شود و دلیل اصلی این موضوع هم حمایت‌های بیشتر این کشور از تروریست است. هر روز شاهد کشتار زیادی از مسلمانان بی‌گناه و رنگین پوست‌ها در فرانسه هستیم و تنها دلیل این موضوع نیز تبعیض نژادی است که آنها خود را نژاد برتر می‌دانند.

اقدامات تروریستی ناشی از تبعیض نژادی است. این گفته شما به این معنی است که برخی از اقدامات تروریستی توسط افرادی که در آن جامعه سهم زیادی ندارند انجام می‌شود؟

بله. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است افرادی که اقدامات تروریستی و عملیات انتخاری انجام می‌دهند جزو اقشار ضعیف جامعه هستند و در اقتصاد و جامعه نقش پررنگی ندارند. همچنین این افراد با وجود این‌که نسبت به سایر شهروندان باید مالیات یکسانی بپردازند از امکانات کمتری برخوردار می‌شوند و شهروند درجه سه و چهار محسوب می‌شوند، به این معنا که برای هر کاری که می‌خواهند انجام دهند با مانعی روبه‌رو شده و عطایش را به لقایش می‌بخشند. همچنین باید گفت‌ افرادی که عملیات انتحاری انجام می‌دهند به نوعی انتقام اجدادشان را از آن کشور می‌گیرند که با آنها رفتار مناسبی نداشتند. این اتفاقات را در کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و آلمان شاهد هستیم. دقیقا کشورهایی که تبعیض در آن موج می‌زند و همچنان ادامه دارد. فرانسه بیشتر درگیر حملات تروریستی قرار دارد و گروهک‌های تروریستی افرادی که در این جوامع مورد تبعیض هستند را جذب می‌کنند و هزینه‌هایی را برای انجام اهدافشان می‌پردازند. خیلی از افرادی که عملیاتی را در کشورهای اروپایی انجام دادند دارای علایق مذهبی نبودند و تنها برای فشار جامعه این کار را قبول کردند. همه این مسائل نشات گرفته از سرکوب‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که از کشورهای توسعه‌یافته به این افراد تحمیل می‌شود و آنها نیز برای انتقام از این کشورها دست به چنین اقداماتی می‌زنند. آلمان نیز سابقه استعماری دارد و اکنون درگیر با تروریست‌هایی است که عملیات انتحاری انجام می‌دهند و این‌گونه اتفاقات قطعا در همه نقاط جهان نا امنی را ترویج می‌دهد. این کشورها همیشه مدعی این موضوع هستند که دارای امنیت فراوان بوده و برای این کار کشورهای دیگر را با هم به جنگ می‌اندازند تا خودشان بیشترین نفع را ببرند.

در صحبت هایتان به درجه بندی شهروندان اشاره کردید. در این مورد توضیح می‌دهید که چه افرادی طبق چه آیین‌نامه‌ای درجه شهروندی می‌گیرند؟

افرادی که در آن کشورها هستند و نسلشان ادامه دارد شهروند درجه یک هستند، شهروندان درجه دو اروپاییانی هستند که از کشورهای دیگر به یک کشور دیگر سفر می کنند و در آنجا زندگی خود را ادامه می‌دهند، اما شهروندان درجه سه و چهار مسلمانان و افرادی هستند که برای ادامه زندگی بهتر به این کشورها سفر می‌کنند اما بعد از مدتی اقامت متوجه می‌شوند شرایط آنطور که فکر می‌کنند برایشان رقم نخورده و در بازی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این کشورها جایگاهی ندارند. تحقیرهای زیاد این کشورها به شهروندان درجه سه و چهار باعث می‌شود تا ‌گروهک‌های تروریستی به راحتی این افراد را شکار کنند و از آنها برای اهداف خود بهره ببرند.

با توجه به این‌که کشورهای اروپایی از تروریسم حمایت می‌کنند و اکنون خود با این چالش مواجه شده‌اند احتمال دارد که این حمایت کاسته شود؟

ببینید، این اتفاقات در کشورهای اروپایی بخش ناچیزی از حمایت‌های گسترده آنها از تروریست است. هر روز ده‌ها و صدها نفر از مسلمانان در کشورهای اسلامی کشته می‌شوند، اما هیچ واکنشی از سوی غربی‌ها دیده نمی‌شود، اما کافی است همین اتفاق در یکی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی بیفتد همه آنها این اتفاقات را محکوم کرده و خواستار بازگشت آرامش به آن کشور هستند. البته حملات تروریستی در کشورهای اروپایی را می‌توان پیامدهای ناخواسته آنها از این حمایت‌های بدون حساب و کتاب تلقی کرد. آن چیزی که روشن است هدف غرب برای امنیت خود، ایجاد بحران بین کشورهای دیگر است و از این موضوع منافع اقتصادی و سیاسی می‌برد. برای این‌که کشورهای اروپایی به برخی منافع اقتصادی دست یابند افرادی را به کشورهای سوریه و عراق اعزام کردند تا با حکومت آنها بجنگند، غافل از این‌که دشمن اصلی این کشورها داعشی است که دست‌پرورده همین اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست. اسرائیل یکی از کشورهایی است که ناقض اصلی حقوق بشر است و عملیات نظامی زیادی را علیه مردم بی‌دفاع انجام می‌دهد، اما هر روز حمایت‌های گسترده‌تری از کشورهای آمریکایی و اروپایی از این کشور انجام می‌شود. به نظر می‌رسد گروهک‌های تروریستی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند و کشورهای اروپایی نیز از این بحران منافع اقتصادی و سیاسی خود را تامین خواهند کرد.

آیا این کشورها می‌توانند بحران را در کشورهای دیگر ریشه‌کن کنند؟

قطعا. اینها خود تدوین‌کنندگان بحران هستند و می‌توانند به کشورهایی مانند قطر و ترکیه که هر روز اقدامات تروریستی زیادی انجام می‌دهند و حمایت‌های لازم را از این گروهک‌ها دارند دستور دهند که باید این امکانات قطع شود، اما آنها خودشان این موضوع را مدیریت می‌کنند. قطع کردن منابع گروهک‌های تروریستی قطعا حیات آنها را قطع خواهد کرد، اما اکنون شاهد پر‌قدرت شدن آنها هستیم و از تجهیزات روز نظامی برخوردار می‌شوند. این موضوع مساله‌ای نیست که کشورهای غربی با آن آشنا نباشند. آنها بخوبی می‌دانند که چه کاری را مدیریت می‌کنند و چه تبعاتی دارد، اما خب گاهی اوقات نیز خودشان غافلگیر می‌شوند و باید عملیات تروریستی را در کشورشان شاهد باشند. تبعیض نژادی بخشی از فرهنگ غربی است و حقوق بشر از نظر آنها به این معناست که هر که از ما نیست نمی‌تواند مانند ما دارای امکانات باشد. ناآرامی‌های به وجود آمده از دو دهه پیش قدرت گرفته و حمایت‌های بی‌حد و حصر را شاهد هستیم. به بیان بهتر این پدیده تا دو دهه پیش شناخته شده نبود اما اکنون به یکی از ابزارهای تهدید تبدیل شده است. کشورهای غربی نمی‌خواهند که جهان از تروریسم آسوده باشد به این دلیل که منافع و بقای آنها در گرو حمایت از همین بخش است. کشورهای کوچک مانند بنگلادش و کشورهایی که مرکز ناآرامی هستند مانند افغانستان، سوریه و عراق برای غربی‌ها منافع زیادی دارند و همین امر باعث شده تا این پدیده به این موضوع جهانی تبدیل شود. به نظر می‌رسد تا زمانی که عزم جدی و جهانی برای مقابله با این پدیده شوم وجود نداشته باشد انتظار بهبود نباید داشته باشیم. کشورهای غربی بحران را حذف نمی‌کنند بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌کنند. این کشورها سعی کردند که با اعمال تحریم‌های سخت ایران را نیز درگیر این ماجرا کنند، اما قدرت دفاعی ایران اجازه نداد که کشورهای غربی به داخل نفوذی داشته باشند.

محمدحسین علی‌اکبری / اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها