مردم نجیب خوزستان که هر ساله فصل گرم سال را با چاشنی گردوغبار و ریزگرد آغاز کرده و پشت‌سر می‌گذرانند، این روزها رطوبت بالای 90 درصدی هوا را هم تحمل می‌کنند؛ شرایطی که شاید فقط سخن گفتن از آن راحت است اما اگر قرار به زندگی در این آب و هوا باشد، (آن هم در استان محرومی چون خوزستان که از حداقل امکانات و خدمات رفاهی برخوردار است)، دیگر توانی و رمقی برای حتی نفس کشیدن باقی نخواهد ماند، چه رسد به کار و تلاش و زندگی.
کد خبر: ۹۲۷۱۸۹

به گزارش جام‌جم، مهم‌ترین اخباری که این روزها از خوزستان به گوش می‌رسد، اخبار مربوط به افزایش دما و پدیده شرجی هواست که دمای هوا به بالای 50 درجه سانتی‌گراد و میزان شرجی و رطوبت هوا نیز به 99 درصد رسیده است؛ شرایطی که باعث ایجاد مه داغ، لغو برخی پروازها و گرمازدگی بسیاری از شهروندان خوزستانی شده است. این شرایط حتی چند روز پیش سفر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور به شهرستان ماهشهر خوزستان را نیز به تعویق انداخت. با این همه حال و هوای این روزهای خوزستان را فقط اهالی آنجا می‌دانند و بس؛ مردمی که این داغی و رطوبت و گرما را که گاهی به غبار ریزگردها آمیخته است، غیرقابل وصف و مشابه سونایی دانسته‌اند که هیچ چاره‌اندیشی درخصوص فراهم کردن امکاناتی برای آسان کردن زندگی در این شرایط از سوی مسئولان اندیشیده نشده است. این روزها حتی از بازی و هیاهوی بچه‌ها در کوچه و خیابان‌ها هم خبری نیست و سالمندان نیز با سختی و دشواری تمام به امور خارج از منزل می‌پردازند.

خوزستانی‌ها دارند پخته می‌شوند

رطوبت بسیار بالای هوا به یک یا چند منطقه از خوزستان هم محدود نیست بلکه بیشتر شهرستان‌های این استان، شرایط دشوار آب و هوایی را تجربه می‌کنند، به‌طوری که مثلا در روز شنبه میزان رطوبت در امیدیه به 99 درصد، شادگان 91 درصد، آبادان92 درصد، اهواز، هندیجان و آغاجاری 90 درصد، دزفول و شوش 81 درصد و رامهرمز و بهبهان نیز به 78 درصد رسید.

این شرایط آب و هوایی متاسفانه شب و روز هم نمی‌شناسد و هیچ ساعتی را نمی‌توان یافت که هوا کمی خنک تر شود تا بتوان به امور خارج از منزل نیز رسیدگی کرد. این وضعیت که حدود یک هفته از ورود آن به خوزستان می‌گذرد، بسیاری از مردم را کلافه و عرصه را بر آنان تنگ کرده است. عرق از سر و روی همه شرشر می‌کند و از کنار هر رهگذری که عبور کنی براحتی صدای نفس‌های بریده بریده و بی رمقش شنیده می‌شود که گویی تا چند دقیقه دیگر قرار است نقش بر کف خیابان شود.

کولرها کم آورده‌اند

با این اوصاف طبیعی است که مصرف برق به‌واسطه روشن ماندن شبانه‌روزی کولرهای گازی به اوج خود برسد و البته با نواقصی همراه شود، به همین دلیل بازار تعمیرکاران کولر نیز این روزها داغ‌تر شده و وقت سرخاراندن ندارند. حسین که برقکار و تعمیرکار کولر و ساکن شهر آبادان است در این باره به مهر می‌گوید: امسال شرجی بودن و گرمای هوا بی سابقه بوده و این اوضاع موجب خرابی قطعات مختلف کولرها بویژه کولرهای دو تکه می‌شود.

احمد صمیمی، برقکار خرمشهری نیز با بیان این‌که در این هوای گرم و پررطوبت ریسک و خطر کار ما بسیار بالاتر رفته است، می‌گوید: شدت شرجی بودن هوا در برقکاری نیز اختلال وارد کرده، به گونه‌ای که در این مدت به علت رطوبت بالا چندین بار دچار برق‌گرفتگی شده‌ام. در واقع این روزها علاوه بر سختی و نفسگیر بودن کار، ایمنی در کار ما نیز بی‌معنی است، چون همه‌جا و از جمله بدن ما خیس خیس است.

پرنده در بازار پر نمی‌زند

این روزها هوای شرجی و پررطوبت، کسب و کار بازاریان را هم کساد کرده، چراکه کمتر کسی حاضر است برای خرید در این شرایط راهی بازار شود. احمد صالحی، یکی از بازاریان ماهشهر با اشاره به این‌که بازار رکود کرده و این روزها تقریبا از جیب می‌خوریم و فروش چندانی نداشته‌ایم، می‌گوید: البته مردم حق دارند، چون ترجیح می‌دهند در این هوای نفسگیر صرفا مایحتاج خورد و خوراکشان را تهیه کرده و با خنک‌تر شدن هوا به خرید دیگر اقلام خود بپردازند. محسن نیز که در بازار نادری اهواز، بساط دارد، می‌گوید: فروش داریم اما به‌دلیل شرایط آب وهوایی، مشتریمان بسیار کمتر شده است، گرچه اوضاع مجتمع‌های تجاری و پاساژها بهتر است، چون مردم سعی دارند خود را سریع به مراکزی که کولر دارند، برسانند اما در مجموع بازار خوابیده و از رونق افتاده است.

اتوبوس‌ها؛ دخمه‌های داغ بدون کولر

گرچه هوا غیرقابل تحمل است، اما گاهی چاره‌ای از بیرون رفتن و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تاکسی نیست. اینجاست که شرایط پیچیده‌تر هم می‌شود، زیرا بسیاری از اتوبوس‌ها بدون کولر یا با کولر خراب و به طور نامنظم در سطح شهر تردد می‌کنند و کولر تاکسی‌ها هم یا خاموش است یا ضعیف کار می‌کند تا به گفته رانندگان مصرف بنزینشان زیاد نشود. حتی دراین میان پای پول گرفتن جدیدی به نام حق کولر هم به میان آمده تا هوای شرجی و گرما، زندگی این روزها درخوزستان را پیچیده‌تر کند.

دمای امروز خوزستان: 51 درجه!

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: دمای هوا در 11 منطقه استان‌ امروز بین 49 تا 51 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. کوروش بهادری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: همچنین انتظار می‌رود تا سه شنبه از شدت پدیده شرجی کاسته شود و مجدد از روز چهارشنبه به بعد شاهد افزایش رطوبت و پدیده شرجی در خوزستان باشیم. وی بیان کرد: بیشترین دمای هوای امروزدر شوش 51، اهواز، آبادان، بستان، رادار اهواز و دزفول به 50 و امیدیه و شوشتر، ماهشهر، آغاجاری و گتوند به 49 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها