این روزها پهپادها (پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور) همه جا هستند و همه کاری می‌کنند: از جاسوسی و مبارزه با تروریست‌ها گرفته تا تحویل کتاب و غذا به مشتری. مدتی است پای پهپادها به دنیای انرژی خورشیدی نیز باز شده است. در آینده نه‌چندان دور از پهپادها برای مشخص کردن بهترین مکان قرار دادن سلول‌های خورشیدی و همچنین نصب آن‌ روی سقف خانه‌ها استفاده خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۷۱۵۸

در بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهایی که چندان آفتابگیر نیستند، مردم در مناطق شهری و روستایی روی سقف خانه‌هایشان سلول‌های خورشیدی نصب می‌کنند تا هم هزینه برق خود را کاهش دهند و هم سهمی در کاهش استفاده از نفت گاز برای تولید انرژی داشته باشند. در بعضی کشورها مردم حتی می‌توانند برق اضافی تولید شده با سلول‌های خورشیدی خانه‌های خود را به شرکت‌های توزیع برق بفروشند؛ در نتیجه نه تنها از برق رایگان استفاده کرده‌اند، بلکه درآمد نیز کسب کرده‌اند و در کاهش آلودگی محیط‌زیست هم نقش داشته‌اند. از این به بعد با استفاده از پهپادها نصب سلول‌های خورشیدی نیز در چشم بر‌هم‌زدنی انجام ‌خواهد شد.

سه سال پیش، شرکت آمازون اعلام کرد، از پهپادها برای تحویل سفارش مشتریان خود استفاده خواهد کرد. این خبر واکنش‌های گوناگونی به همراه داشت و باعث هیجان عده‌ای و وحشت عده‌ دیگر شد. چند ماه پیش از پروژه جدید این شرکت برای استفاده از پهپادها به منظور نصب سلول‌های خورشیدی اطلاعاتی منتشر شد. بر اساس این اطلاعات از پهپادها برای نصب سلول‌های خورشیدی در مناطق شهری و سقف خانه‌ها استفاده خواهد شد و تخمین زده می‌شود این فناوری تا دو سال دیگر قابل استفاده باشد.

چندی پیش نیز اعلام شد دو شرکت درون‌دپلوی و دی‌جی‌آی قصد دارند با همکاری هم فناوری‌هایی را توسعه دهند تا از پهپادها برای افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی استفاده شود. شرکت درون‌دپلوی، سازنده پلتفرم‌های نرم‌افزاری ابری برای هدایت پهپادهای تجاری و شرکت دی‌جی‌آی، از پیشگامان فناوری‌های مربوط به پهپاد و دوربین‌ تصویربرداری است. فناوری‌های مورد استفاده برای بررسی سقف خانه‌ها از نظر میزان تابش نور خورشید، مدت‌هاست تغییری نکرده است. این دو شرکت قصد دارند از پهپادها برای تصویربرداری گرمایی مناطق شهری استفاده کنند و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، مدل‌های سه بعدی دقیقی ایجاد کنند که براساس آنها سلول‌های خورشیدی در بهترین جا و بهترین زاویه نصب شوند.

ضمن کار با تلفن همراه، افرادی که قصد نصب سلول‌های خورشیدی را دارند، پهپادی را به پرواز در می‌آورند تا با تصویربرداری فروسرخ اطلاعات مربوط به میزان تابش نور خورشید در منطقه را جمع‌آوری کند. با بهره‌گیری از این اطلاعات سلول‌های خورشیدی به گونه‌ای نصب می‌شوند که بیش‌ترین بازده را داشته باشند. این فناوری همچنین زمان لازم برای نصب توسط کارگران را کاهش می‌دهد و عملیات تعمیر و نگهداری از سلول‌های خورشیدی فعلی را نیز آسان می‌کند. در نتیجه هزینه نصب کاهش می‌یابد.

شرکت دوک‌انرژی نیز از پهپادهای مجهز به دوربین‌های فروسرخ برای یافتن اختلال در پنل‌های نیروگاه‌های خورشیدی استفاده می‌کند. در حال حاضر کارگران باید در نیروگاه خورشیدی گشت بزنند و پنل‌های معیوب را شناسایی کنند. به کارگیری پهپادها سرعت شناسایی را افزایش می‌دهد و هر چه اختلال‌ها سریع‌تر شناسایی و تعمیر شوند، برق بیشتری تولید می‌شود.

منبع: گرین‌تک‌مدیا

احسان حاجیان

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها