به دنبال شعله‌ور شدن آتش خشم مردم بحرین اعلام شد

بحرین بزرگ‌ترین زندان غرب آسیا

رژیم آل‌خلیفه که از پنج سال پیش تاکنون در معرض اعتراضات گسترده مردمی قرار گرفته و مفری برای رهایی خود نمی‌یابد، می‌کوشد تا با بازداشت، محاکمه، لغو تابعیت یا حتی اخراج رهبران مذهبی و سیاسی این کشور اندکی بقا و ثبات برای رژیم متزلزل خود دست و پا کند.
کد خبر: ۹۲۶۵۰۸
بحرین بزرگ‌ترین زندان غرب آسیا

روز گذشته دادستان عمومی بحرین تصمیم گرفته بود شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته این کشور را به اتهام پولشویی و کمک به تروریسم محاکمه کند، اما به دلیل بی‌اعتنایی شیخ قاسم و حاضر نشدن او در دادگاه، مقامات بحرینی بناچار جلسه بعدی دادگاه او را به 24 مرداد موکول کردند. این درحالی بود که صبح دیروز دولت بحرین تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده و حتی به گفته شهروندان، سرعت اینترنت را کاهش داده بود تا بتواند اوضاع را کنترل کند. طرفداران شیخ عیسی قاسم از چند روز پیش با تحصن در محله الدراز شهر منامه مانع هرگونه دسترسی مقامات امنیتی به حریم شیخ عیسی قاسم شده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برنامه محاکمه شیخ عیسی قاسم را «اقدامی گستاخانه» توصیف کرد.

از سوی دیگر دولت بحرین همچنین اعلام کرده است قصد دارد 138 شهروند این کشور را به اتهام‌های مختلف از جمله «تشکیل یک گروه تروریستی و جاسوسی و حمله مسلحانه علیه افسران پلیس» محاکمه کند.

بزرگ‌ترین زندان خاورمیانه

این درحالی است که منابع خبری از بحرین به عنوان «بزرگ‌ترین زندان خاورمیانه» یاد می‌کنند و می‌گویند این کشور به نسبت جمعیت خود بالاترین درصد زندانیان سیاسی را دارد. براساس فهرستی که وبگاه «Prison Studies» منتشر کرده، رژیم بحرین در رتبه نخست قرار دارد. براساس گزارشی که وزارت خارجه آمریکا دسامبر 2013 منتشر کرد، تعداد زندانیانی که توسط رژیم آل‌خلیفه محبوس شده‌اند، به 4028 نفر رسیده بود. تعداد افراد بازداشت شده طی پنج سال گذشته بیش از صد هزار نفر تخمین زده می‌شود. برخی منابع تعداد کل زندانیان بحرین را 6000 نفر برآورد می‌کنند .

چندی پیش انجمن حقوق بشر بحرین با پیگیری حوادث یک هفته (از 15 تا 22 آوریل 2016)، به 39 مورد بازداشت خودسرانه و 66 مورد شکنجه و بدرفتاری با شهروندان و 46 مورد حمله غیرقانونی، سرکوب 15 اعتراض مسالمت‌آمیز و صدور 130 سال حبس برای 16 شهروند و 3 مورد آدم‌ربایی اشاره کرد. در میان بازداشت‌شدگان وکلا، روحانیون، دانش‌آموزان و بازرگانان یا مردمان عادی حضور دارند و در بین آنها زنان و کودکان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی گزارش‌ها می‌گوید از سال 2011 یعنی آغاز انقلاب مسالمت‌آمیز مردم بحرین تاکنون بیش از 166 مورد قتل شهروندان از جمله چهار تبعه خارجی، به دست نیروهای آل‌خلیفه ثبت شده است که 79 نفر آنها بر اثر خفگی ناشی از گاز اشک‌آور، 20 مورد بر اثر شکنجه، 17 نفر بر اثر گلوله‌های ساچمه‌ای، 9 نفر با شلیک گلوله جنگی، هفت نفر بر اثر محرومیت از معالجه، هفت مورد با سلاح گرم و 27 نفر دیگر به دلایل مختلف کشته شده‌اند.

نقش پررنگ زنان

حضور زنان در مبارزات مسالمت‌آمیز مردم بحرین کاملا برجسته است. پایگاه الوفاق وابسته به مخالفان بحرین در گزارشی به وضعیت اسفبار زنان بحرین و اقدامات غیرانسانی رژیم آل‌خلیفه علیه آنها پرداخته و نوشت: بیش از 230 زن از آغاز تحرکات مردمی در بحرین بازداشت و بیش از 14 زن شهید شده‌اند. به گفته این منبع تاکنون بیش از 200 دانشجوی دختر از دانشگاه‌های بحرین اخراج و بیش از 380 زن از کار برکنار شده‌اند.

لغو تابعیت سلاح بی‌رحمانه

یکی از سلاح‌های غیرانسانی و بی‌رحمانه‌ای که رژیم آل‌خلیفه علیه مخالفان خود به کار می‌گیرد «لغو تابعیت» است. رژیم حاکم بر بحرین با اتخاذ این شیوه هرکس را که احساس کند مخالف سرسخت و خطرناکی است، لغو تابعیت کرده و او را از کشور اخراج می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها