یکی از خانم‌های هنرمند حاضر در جشن حافظ گفته اگر لباسی که تنم بوده یا گریم صورتم، با سلیقه خودم و مردم همخوانی نداشته، به این دلیل بوده که بعضی از طراحان آن‌طور که خودشان دوست دارند لباس طراحی می‌کنند و مرا گریم می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۶۲۶۵

این وضعیت ناخوشایندی شده که هر کس بی‌شناخت از اندام و شخصیت فرد و بی‌توجه به عقبه لباس پوشیدن او، برایش لباس طراحی می‌کند. در خارج هم یک هنرمند و یک ستاره، یک‌شبه روال لباس پوشیدنش را تغییر نمی‌دهد. حتی آنها هم روالی در نوع پوشش خود دارند.

هنرمندان ما قرار نیست هر لباسی که طراحان تنشان کردند، بپوشند. هنرمندی که با یک تیپ خاص لباس می‌پوشد، می‌تواند وقارش را حتی در چنین جشن‌هایی حفظ کند. هنرمندان اگر از طراحان ناراضی هستند خودشان طرح پیشنهاد بدهند، نه این‌که طراح بدوزد و آنها مفت تنشان کنند تا طراح را تبلیغ کنند.

در لباسی که یکی از بازیگران جشن حافظ پوشیده بود، با طرحی برگرفته از برج آزادی مواجه بودیم. متاسفانه ترکیب رنگی آن به هیچ وجه خوشایند نبود. جدای از این موضوع، این لباس می‌تواند برای یک مجمع معماری مناسب باشد و نه یک نشست سینمایی؛ چون برگرفته از یک المان معماری است.

موضوع دیگری که این هفته زیاد درباره آن صحبت شد، لباس رسمی ایران در المپیک بود. لباس رسمی ورزشکارانمان در المپیک را که دیدم، خیلی تعجب کردم. این عکس‌ها شوکی برای من بود. وقتی تصور کردم ورزشکاران مطرح ما، پهلوانان ما، افتخارآفرینان ما، قرار است این لباس‌ها را بپوشند، باورم نمی‌شد. کارها به لحاظ الگوسازی نامناسب، طراحی ضعیف و کیفیت بد دوخت اشکالات بسیاری داشت و نشان می‌داد که کار به دست متخصصان داده نشده است. ارائه کار خوب در یک میدان بین‌المللی از پراهمیت‌ترین اموری است که برای آن باید وقت گذاشت و گروه‌های متخصص باید درباره‌اش نظر بدهند.

فکر نمی‌کردم کمیته ملی المپیک بی سر و صدا این کار را انجام دهد و بعد از رونمایی همه را شوکه کند. کارگروه ساماندهی برای ساماندهی وضعیت پوشاک در ایران چند سالی است فعالیت می‌کند و وزارتخانه‌های متعددی درباره آن تبادل نظر می‌کنند. در این کارگروه، اعضای انجمن طراحان، استادان دانشگاه و طراحان جوان حضور دارند. بنابراین نمی‌دانم چرا دوستان خودسر برای طراحی لباس ورزشکاران خودسر عمل کرده‌اند!

کمیته المپیک دو سال قبل با انجمن طراحان لباس و پارچه ارتباط برقرار کرد. از ما خواست برای بازی‌های المپیک، گرمکن طراحی کنیم. ما هم کار را انجام دادیم، اما نمی‌دانستیم آنها برای لباس رسمی چنین تصمیمی گرفتند. برای همان طراحی گرمکن متخصصان و طراحان و حتی افرادی از خود کمیته حضور داشتند و طرح را انتخاب کردند. متعجبم چگونه با وجود این همه نظارت و دقت در انتخاب گرمکن و تی‌شرت از سوی آنها، چرا لباس رسمی به این شکل درمی‌آید؟ حتی در جلسات انتخاب طرح گرمکن نمایندگان شرکت چینی للینگ هم حضور داشتند که به عنوان مجری طرف قرارداد برای دوخت کار، جزئیات را از ما گرفتند. اما باز هم آنها قسمت بالاتنه طرح‌ها را دستکاری کرده بودند. من برای این کار اعتراض کردم، اما امروز تاسف می‌خورم که چرا باید لباس رسمی ورزشکاران ما دست متخصصان و طراحان نیفتد. حالا هم دوستان کمیته ملی المپیک باز می‌خواهند با یک ناآگاهی لباسی را انتخاب کنند که شاید از دید برخی طراحان جالب نباشد.

صدیقه پاک‌بین

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، طراح لباس و پژوهشگر پوشاک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها