خود درمانی در بین مردم کشور ما بسیار شایع است . مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی بیوتیک ها به ترتیب بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می دهند. اما سوالی که وجود دارد این است که مصرف خود سرانه داروها چه عوارضی را به دنبال دارد ؟ در این خصوص و پاسخ به این سوال با یک داروساز گفت و گویی را انجام داده ایم .
کد خبر: ۹۲۵۷۵۳
مصرف برخی داروهای تاریخ گذشته عوارض جدی دارد / آنتی بیوتیک ها بدترین دارو ها هستند

دکتر کاوه سالارمند ، داروساز در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : آنتی بیوتیک ها به علت نوع تاثیر دارویی،در زمره بدترین داروهایی هستند که خودسرانه مصرف می شوند چرا که در صورت انتخاب اشتباه، مصرف ناکافی،یا مصرف غیر ضروری باعث ایجاد گونه های میکروبی مقاوم به داروها می شوند .این گونه ها در صورت ایجاد عفونت در بدن دیگر به آنتی بیوتیک هایی که نابجا یا به میزان ناکافی استفاده شده اند پاسخ نخواهند داد و اصطلاحا به درمان مقاوم خواهند بود.

در این حالت باید داروهای قوی تری را برای بیمار تجویز کرد که این موضوع به مراتب هم عوارض بیشتری را به همراه دارد وهم موجب افزایش هزینه درمان می شود.

وی افزود : زمانی که بیماری درست تشخیص داده نشود احتمال مصرف داروی اشتباه افزایش می یابد که این موضوع ممکن است بیماری را پیچیده تر کند. اگر بخواهیم آنتی بیوتیک ها را در نظر بگیریم مهمترین عارضه ای را که مصرف اشتباه دارو ممکن است به دنبال داشته باشد ، مقاومت دارویی است.

تنها پزشک است که می تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیک ها ٬ آنتی بیوتیک مؤثر بر بیماری شما را تشخیص دهد و داروی صحیحی را برای بیمار تجویز کند پس توصیه می شود افراد خود سرانه دارویی را مصرف نکنند چرا که پیامد های خطرناکی را به دنبال دارد .

دکتر سالارمند در پاسخ به این سوال که آیا دارو هایی که تاریخ انقضای آن می گذرد تاثیر گذاری خود را از دست می دهند بیان کرد : بسیاری از اقلام دارویی، با گذشت زمان و تمام شدن تاریخ مصرف شان، اثربخشی خودشان را از دست داده و غیرقابل مصرف می‌شوند، ولی یکسری از دارو ها هستند که با گذشتن تاریخ انقضا پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال دارند.

وی در ادامه متذکر شد : مثلا «تتراسایکلین » جز داروهایی است که اگر تاریخ مصرف اش بگذرد فرد مصرف کننده را دچار عوارض شدید کلیوی می کند و حتی ممکن است فرد کلیه خود را از دست بدهد.

این دارو ساز در پاسخ به این سوال که ، تجویز داروهایی که تاریخ انقضاء آنها نزدیک است چقدر مرسوم است بیان کرد: این کار خیلی معمول نیست ولی مشکل ساز هم نیست ، دارو یک سرمایه ملی است و برای تولید آن سالیانه میلیونها دلار ارز صرف واردات مواد اولیه و تجهیزات می شود.گذشتن تاریخ انقضا داروها به هر حال به کشور از بعد مالی صدمه می زند.

در تمام حرفی که با مواد با تاریخ انقضای مشخص سر و کار دارند بر اساس اصول پذیرفته شده علمی و منطقی،جهت کاهش هدر رفت منابع،اولویت مصرف با اقلامی خواهد بود که تاریخ انقضای کوتاه تری دارند.یعنی آنهایی که تاریخ انقضای کمتری دارند نسبت به آنهایی که تاریخ انقضای بلندتری دارند در اولویت مصرف قرار دارند.

به هر حال هر دارویی ، داروهای مشابه زیادی دارد که همان اثر را در بدن ایجاد می کنند . مثلا برای درمان کسی که آلرژی دارد فقط یک داروی خاص وجود ندارد بلکه چندین گزینه دارویی پیش روی پزشک وجود دارد که وی با صلاح دید خود می تواند دارو ها را تغییر دهد.این موضوع هم همین حالت را دارد دارویی که حتی یکماه از تاریخ مصرف اش باقی مانده باشد اثر گذاری خود را از دست نداده است و پزشک با آگاهی کافی آن دارو را تجویز می کند .

وی در پایان متذکر شد : هیچ گاه هیچ پزشک یا داروسازی وجهه کاری و حرفه ای خود را برای اینکه یک دارو تاریخ انقضایش نگذرد زیر سوال نمی برد بنابراین اگر در تجویز یک دارو تغییری ایجاد شد و داروی دیگری جایگزین آن شد جای نگرانی ندارد و پزشک با آگاهی کامل و بر اساس اصول علمی این کار را انجام داده و هیچ مشکلی از این بابت پیش نمی آید .

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها