تحرکات محمود احمدی‌نژاد در یک سال باقی‌مانده تا انتخابات موجب شد با برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در جریان‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازیم.
کد خبر: ۹۲۵۴۶۵
همه آنچه که سیاسیون درباره احمدی‌نژاد می‌گویند؟
به گزارش جام جم و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحرکات محمود احمدی‌نژاد در یک سال باقی‌مانده تا انتخابات موجب شد با برخی از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در جریان‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازیم.
بسته ویژه خبری این هفته در گفت‌وگو با "حسین قربانزاده" مشاور سیاسی قالیباف و دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، سیدمحمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت دهم، محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی و احمد شریف رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب، انجام شده است.
همه آنچه که سیاسیون درباره احمدی‌نژاد می‌گویند؟

**قربانزاده:احمدی‌نژاد در حال آماده شدن برای انتخابات 96 است/اصولگرایان از رئیس جمهور سابق حمایت نمی‌کنند

***آیا احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می‌کند؟

احمدی‌نژاد مایل است و اشتیاق به شرکت دارد. حضورش در محافل عمومی که چندین ماه است آغاز شده نشان می‌دهد که شخصا تمایل دارد در فضای سیاسی کشور حضور پیدا کند و برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در حال آماده شدن است.

اما چقدر فضا و اقتضائات اجازه می‌دهد وی به عنوان بازیگر اصلی انتخابات نقش ایفا کند، مشخص نیست از این رو باید تا ماه‌های آخر و شروع انتخابات صبر کرد.

افکار عمومی هم تعیین کننده است و با محاسبه‌ای که احمدی‌نژاد قرار است انجام دهد، اقبال افکار عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

*** آیا احمدی نژاد در انتخابات 96 تایید و یا رد صلاحیت می شود؟

نمی‌توان از حالا به این سوال پاسخ داد، باید ببینیم در آن زمان چه اتفاقی می‌افتد چرا که ممکن است خیلی از مناسبات احمدی‌نژاد در این مدت تغییر کند و این تغییر مناسبات از سوی احمدی‌نژاد در نوع برخورد شورای نگهبان تعیین کننده است.

*** آیا اصولگرایان در انتخابات 96 از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند؟

بعید است اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کنند چرا که سابقه منازعات در دوران ریاست جمهوری وی و فاصله گرفتن احمدی‌نژاد از اصول اصولگرایان حتما این نتیجه را خواهد داشت که در انتخابات 96 چنین رویکرد و ارتباطی ایجاد نشود. حتی اگر دو قطبی روحانی و احمدی‌نژاد شکل گیرد بعید است این اتفاق رخ دهد.

***ممکن است احمدی‌نژاد در جریان انتخابات از فرد دیگری حمایت کند؟

از احتمالاتِ قوی است. در واقع احمدی‌نژاد برای هر تصمیمی فضا را می‌سنجد از این رو قطعا فضای عمومی سنجیده می شود تا وی تصمیم ورود به عرصه رقابت ریاست جمهوری را بگیرد.

حمایت احمدی‌نژاد از چهره های شناخته شده و یا ناآشنا در انتخابات 96 تفاوتی ندارد اما پروژه نیابتی بودن کاندیدا کمتر در کشور ما جواب می‌دهد و چنین تفکری مبنی بر اینکه حمایت احمدی‌نژاد از فرد دیگری در انتخابات 96 منجر به انتقال سبد رای وی(احمدی‌نژاد) به فرد دیگر می‌شود، اشتباه است.

***چرایی بازگشت احمدی نژاد به انتخابات را در چه جمله‌ای خلاصه می‌کنید؟

در دو کلمه خلاصه می‌کنم، اشتیاق به قدرت. اشتیاق حضور در مسند ریاست جمهوری ممکن است موجب تصمیم وی برای شرکت در انتخابات 96 شود. شاید وی تصور کند اگر نواقصی در دوره‌های گذشته بوده در دوره آینده برطرف خواهد کرد و از این رو انگیزه زیاد دیگری برای شرکت در انتخابات نمی‌خواهد.

همه آنچه که سیاسیون درباره احمدی‌نژاد می‌گویند؟

***حسینی:احمدی‌نژاد از سیاست کنار نرفته که بخواهد بازگردد/شخصیت‌های شناخته شده‌ اصولگرا تمایلی به حمایت از رئیس دولت گذشته ندارند

***آیا احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می‌کند؟

احمدی نژاد تاکنون درخصوص کاندیداتوری درانتخابات ریاست جمهوری اعلام موضع نکرده است به نظرم بعید است این بار اقدامی نکند. اگر احمدی‌نژاد کاندیدا شود، فضای رقابتی جدی در کشور بوجود می آید و یا احمدی نژاد از گزینه مورد نظر خود حمایت می کند که در این حالت هم انتخابات پرشوری خواهیم داشت.
***آیا احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 تایید صلاحیت می‌شود؟
احمدی‌نژاد منصوب مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بعید به نظر می‌رسد تایید صلاحیت نشود. اگر قرار باشد احمدی‌نژاد بخاطر برخی مواضع یا اظهارات و رفتارها تائید نشود، این وضعیت و تردید درخصوص دیگر داوطلبان ازجمله روحانی که نقدها و اشکالات جدی به او وجود دارد، نیز مطرح می شود؛ در هرحال بعید به نظر می رسد شورای نگهبان چنین برنامه ای داشته باشد. اظهارنظر افراد بیشتر براساس دیدگاه‌ها و آرزوهای خودشان است و درباره ردصلاحیت ها پیشاپیش فضاسازی می کنند.
*** آیا اصول گرایان در انتخابات 96 از احمدی نژاد حمایت می کنند؟
اصول‌گرایان هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند،البته احزاب و شخصیت‌های شناخته شده‌ اصولگرا چندان تمایلی به حمایت از احمدی‌نژاد ندارند اما بدنه مردمی نیروهای انقلاب و ارزشی بر این باورند که تنها احمدی نژاد می تواند شرایط را تغییر دهد چون از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است.
***ممکن است احمدی‌نژاد در جریان انتخابات از فرد دیگری حمایت کند؟
ممکن است احمدی‌نژاد نقش دیگری را ایفا کند و از فرد دیگری حمایت کند اما این طور نیست که سکوت را انتخاب کند. احمدی‌نژاد در انتخابات 96 می‌تواند تاثیرگذاری داشته باشد و در موقعیتی قرار بگیرد که بازگشت وی موثر واقع شود.
***چرایی بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست را در چه جمله‌ای خلاصه می‌کنید؟
احمدی‌نژاد مانند دیگر سیاستمداران از سیاست کنار نمی‌رود و حضور مؤثر در انقلاب و نظام را وظیفه خود می داند، البته کناره گیری نکرده که بخواهد بازگردد. موقعیت ها و مسئولیت‌ها در مقاطع مختلف متفاوت است مثلا این امکان وجود دارد که در انتخابات سال 96 از فرد دیگری حمایت کند. رجال سیاسی معمولا پس از مسئولیت این عرصه را رها نمی کنند. احمدی‌نژاد هم با پیشینه ای که در نظام اسلامی دارد و پایگاه مردمی درخور توجه‌ش قطعا در انتخابات سال آینده ازچهره های تأثیرگذار و نقش آفرین خواهد بود.
همه آنچه که سیاسیون درباره احمدی‌نژاد می‌گویند؟
**حق‌شناس:حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 به نفع جریان اصلاح طلب است/اولین حضور احمدی‌نژاد در فضای سیاسی موجب شکاف جدی در جریان اصولگرایی خواهد شد
***آیا احمدی نژاد در انتخابات 96 شرکت می کند؟
تحرکات، سفرها و حضور در مجامع سیاسی که در ماه های اخیر از سوی احمدی نژاد صورت گرفته است نشان می دهد که وی قصد ورود به انتخابات را دارد.
***آیا احمدی نژاد در انتخابات 96 تایید صلاحیت و یا رد صلاحیت می شود؟
این مسئله از چند منظر قابل بررسی است، موضع جریان اصلاح طلب در خصوص رد صلاحیت احمدی نژاد یکی از آنها است و قطعا حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 به نفع جریان اصلاح طلب است.
حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده انگیزه حداکثری برای نیروهای خاکستری اصلاح طلب فراهم می کند تا در صحنه رقابت های سیاسی، مشارکت و حضور پیدا کنند.
در بحث منافع ملی حضور احمدی نژاد در انتخابات 96 هزینه های زیادی را برای نظام سیاسی کشور به بار خواهد آورد، البته نظام سیاسی می تواند دو رویکرد در قبال این موضوع داشته باشد؛ این دو رویکرد تایید صلاحیت و رد صلاحیت وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است که اگر تایید صلاحیت شود هزینه های قابل توجهی برای نظام سیاسی کشور خواهد داشت. بنده و جریان اصلاح طلب از رد صلاحیت احمدی نژاد استقبال نمی کنیم و این روند را به نفع کشور و جامعه نمی دانیم.
***آیا اصولگرایان در انتخابات 96 از احمدی نژاد حمایت می کند؟
جریان اصولگرا نسبت به احمدی نژاد نمی تواند به توافق برسد چرا که احمدی نژاد در جریان اصولگرایی با دو طیف روبرو است؛ عده ای صد درصد با حضور وی موافق هستند و عده ای معتقدند احمدی نژاد به جریان اصولگرایی و کشور صدمه وارد کرده است، از این رو حضور مجدد وی مشکلات مجموعه را اضافه می کند.
حضور احمدی نژاد در فضای سیاسی کشور موجب شکاف و انشقاق جدی در جریان اصولگرایی خواهد شد.
***آیا ممکن است احمدی نژاد در انتخابات 96 از فرد دیگری حمایت می کند؟
به نظر می رسد یکی از گزینه های پیش رو حمایت احمدی نژاد از فرد دیگری باشد. این جریان سیاسی برای نقد دولت روحانی و عدم پرداخت هزینه این کار می خواهد از حضور احمدی نژاد استفاده کند تا با حضور او زمینه برای جریان رقیب دولت فعلی آماده شود از این رو ممکن است نسبت به کناره گیری و یا کنار گذاشتن احمدی نژاد اقدام کنند.
توصیه می کنیم نسبت به حضور احمدی نژاد در انتخابات با دقت بیشتری برخورد شود تا با آرامش از گردنه ای که با آن روبرو هستیم، عبور کنیم.
***چرایی بازگشت احمدی نژاد به انتخابات را در چه جمله ای خلاصه می کنید؟
احمدی نژاد دلبسته شدید به قدرت است و هیچگاه نمی خواهد که از صحنه دور باشد از این رو همواره می خواهد در مرکز قدرت قرار گیرد.
همه آنچه که سیاسیون درباره احمدی‌نژاد می‌گویند؟
**شریف:احتمال حمایت قسمت اعظم اصولگرایان از رئیس دولت بهار پایین است

***آیا احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شرکت می کند؟

با توجه به شواهد و قرائن احتمال شرکت وی را ضعیف ارزیابی می کنم و فکر می کنم تحرکات وی در ماه های اخیر فضاسازی است.

*** آیا احمدی‌نژاد در انتخابات 96 تایید و یا رد صلاحیت می‌شود؟

اگر به تخلفاتی که در دوران زمامداری وی اتفاق افتاده از سوی قوه قضاییه رسیدگی شود و همچنین به پرونده هایی که از طریق مجلس و دیوان محاسبات به قوه قضاییه ارسال شده، رسیدگی شود، با توجه به اینکه کاندیدای ریاست جمهوری نیاز به عدم سوء پیشینه دارد، ایجاد سابقه محکومیت برای وی احتمال تایید احمدی نژاد را ضعیف می کند.

تایید صلاحیت احمدی نژاد بستگی به این دارد که پرونده های وی در قوه قضاییه در ماه‌های منتهی به انتخابات رسیدگی و حکم صادر شود.

***آیا اصول گرایان در انتخابات 96 از احمدی نژاد حمایت می کنند؟

با توجه به این در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد اصول گرایان از وی تبری جستند و فاصله خودشان را با مواضع احمدی نژاد زیاد کردند این احتمال از سوی قسمت اعظم اصول گرایان پایین است اما ممکن است بخشی از جبهه پایداری از وی حمایت کند.

***آیا ممکن است احمدی نژاد در جریان انتخابات 96 کناره گیری و فرد دیگری را معرفی کند؟

این احتمال غیرممکن نیست اما فرصت کافی برای معرفی افراد جدید وجود ندارد. احتمال می دهم وی از حلقه اول خود که در زمان مسئولیتش در مسند ریاست جمهوری، مسئولیت داشتند، فردی را انتخاب کنند.

گفتنی است؛ اظهارات برخی از سیاسیون دوشنبه هر هفته در این بسته خبری با موضوعی واحد منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
عبدالله
-
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
و این همه نظر شخصی آقایان مصاحبه شونده بود كه با واقعیت موجود و نظر اكثریت مردم ایران به ویژه شهرستانیها فاصله زیادی دارد.
قطعاً نظر آقایان مذكور در مرداد ماه 96 و پس از انتخابات با نظر فعلی آنها متفاوت خواهد بود.
حمید
-
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
با سلام
به نظر من احمدی نژاد نشان داد انسان توانایی است دوره اول ریاست جمهوری اش را همه دیدیم و همینطور نشان داد اگر بخواهد از تواناییش به ضرر كشور هم می تواند استفاده كند. او می خواست تنها ادای قهرمانان خیالی داستانها را در آورد سهام عدالت او را همه دیدیم لیست مفاسد اقتصادی او همچنان در جیب كاپشنش باقی ماند بگم بگم او فقط تحریك احساسات عوام بود نسنجیده سخن گفتن او ( خس و خاشاك ) كشور را به فتنه رساند و نتیجتا فشار اقتصادی امروز نتیجه بی فكری های او بود. هدفمندی یارانه ها همه تئوری و نظری بود همه حرف بود و شعار ما رو بدبخت كرد حالا نمیدونم چرا وقتی از او حرفی زده میشه اكثرا موضع میگیرن میگن اقای روحانی چكار كرد؟ هیچ كار هم نكرده باشه تورم300درصدی احمدی نژاد را تونست مهار كنه. امنیت و آرامش را تونست به كشور برگردونه و .... هرچند خودم با آقای روحانی موافق نیستم.
بی نام
-
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
ظلمی كه احمدی نژاد و دار و دستش در حق این مملكت كردند ناصرالدین شاه قاجار نكرد.
محسن
-
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
آقای احمدی نژاد یه پژوی كلنگی داشت كه اونم فروخت وخرج نیازمندان كرد.
او در تمام سختیها در كنار مردم بود
مردابMORDAB
-
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
سلام احمدی نژاد در روستا ها و شهرستان ها دارای ارای زیادی هست بدبخت های فقیر هم به او رای می دهند مهمترین چیز در یك دوره ریاست جمهوری رفاه و اسایش مردم هست كه الان وضع بدتر از زمان احمدی نژاد شده همه می گویند صد رحمت به احمدی نژاد اگر بیاید به احتمال قریب اگر دست اندازی نشود رای می آورد سری به سایت احمدی نژاد بزنید و ببینید طرفداران او چقدر زیاد هستند.بنده واقعیت رو گفتم و نظر شخصی خودم هست.
محمد جعفر
-
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
یه مرد تو این مملكت باشه همین احمدی نژاده صد بار دیگه هم كاندید بشه پیروزه.
ایرانی
-
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
قطعاً اگر خودش تمایل ورود داشته باشد بدلیل خدمات ارزنده ایشان در دوران مسئولیتش و برخوداری از حمایت توده مردم، سال 96 به حول قوه الهی رئیس جمهور ایران اسلامی می باشد. تا كور شود هر آنكه نتواند بیند.
صمد
-
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
احزاب در تهرانند او اگر آزاد شركت كند رای خوبی در شهرستانها خواهد داشت
فقیر صنعتی شریف
-
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
درود خدا بر احمدی نژاد
كه بمن نان داد و مرا به مدرسه فرستاد
درود هزاران درود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها