یک دور باطل سال‌هاست در این فوتبال تکرار می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۲۴۷
این هولیگانیسم بدخیم

جام جم آنلاین - تماشاگر هتک حرمت می‌کند و تیم خاطی هم به انجام یک بازی بدون تماشاگر محکوم می‌شود. وقتی جریمه‌های سنگین نقدی اثرگذار نیست، قانونگذار مجبور می‌شود از اهرم قوی‌تر برای اصلاح وضعیت موجود استفاده کند و این اهرم، فعلا چیزی نیست جز بازی بدون حضور تماشاگر؛ آخرین حکم برای استقلال تهران صادر شده تا آنها مجبور باشند لیگ شانزدهم را بدون تماشاگر آغاز کنند.

با این حال به همین تصمیم هم نقدهای زیادی وارد است. می‌گوید فوتبال، بازی تماشاگرهاست و نباید هوادار را از حضور در ورزشگاه محروم کرد. اما کسی نیست که بگوید با بی‌انضباطی‌ها و بی‌اخلاقی‌های تماشاگران چه باید کرد؟ با فضای غیر‌فرهنگی حاکم بر ورزشگاه‌ها چه باید کرد؟ طبیعتا یک جای کار می‌لنگد وقتی نه جریمه نقدی کارساز است، نه بازی بدون تماشاگر و نه کسر امتیاز.

هنوز دو هفته از پایان رقابت‌های یورو نمی‌گذرد. گرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این یورو به لحاظ نمایش تاکتیک‌های نوین فوتبالی، چیزی برای عرضه نداشت اما حداقل روی سکوها اتفاقاتی افتاد که می‌تواند برای هواداران فوتبال ما بزرگ‌ترین کلاس آموزشی باشد؛ این که چطور از تیم محبوب‌مان حمایت کنیم، چطور با موفقیت‌هایش خوشحال شویم و چطور با شکست‌هایش کنار بیاییم. فرانسه میزبان در فینال باخت بدون آن که حتی یکی از صندلی‌های ورزشگاه استاد ده فرنس شکسته شود. آلمان مدعی در نیمه نهایی حذف شد بی‌آن‌که هواداری، داور را به خاطر آن پنالتی به ناسزا بکشد. تیم‌های مدعی و بزرگی چون ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، بلژیک و کرواسی هم از جام کنار رفتند اما در لحظه شکست، حمایت هواداران را پشت سرشان احساس کردند. سرآمد همه این هواداران هم ایسلندی‌ها بودند که با نوع خاص تشویق‌هایشان به دنیا نشان دادند چگونه باید از تماشای فوتبال لذت برد. در شب‌های یورو، در کنار چهره زشت اوباشگری (هولیگانیزم) ، همه این صحنه‌های زیبا را به چشم دیدیم، اما چه سود وقتی باز هم شاهد بی‌اخلاقی در ورزشگاه‌‌های خودمان هستیم. همین دو روز پیش و در جریان بازی پرسپولیس و خونه به خونه بابل شاهد اتفاقات زشتی بودیم. این که در یک بازی دوستانه پیش فصل هواداران ده‌ها بطری شیشه‌ای را به شکل خطرناکی به سمت دروازه‌بان و گلزن تیم حریف پرتاب کنند در هیچ قاموسی نمی‌گنجد، اما اینجا و در این فوتبال هر اتفاقی ممکن است. فرقی هم نمی‌کند پای کدام تیم وسط باشد. این روزها تماشاگرنماها روی سکوی همه تیم‌ها هستند؛ از پرسپولیس و استقلال گرفته تا تراکتورسازی، سپاهان، صبا، پدیده، صنعت نفت و بقیه تیم‌های پرطرفدار. به نظر یک فصل فوتبالی دیگر را هم باید با این بداخلاقی‌ها سپری کرد.

رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها