نوشابه‌های انرژی‌زا بخصوص اگر در حجم زیاد مصرف شوند عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، کاهش حافظه، تومور مغزی و حمله‌های صرع ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۳۱۱۶

لیلا شوورزی، کارشناس تغذیه به جام‌جم گفت: نوشابه‌های گازدار، انواع ماءالشعیر، شربت‌ها وآبمیوه‌های صنعتی شکر بسیار زیاد وویتامین و املاح معدنی بسیار کمی دارند.همچنین در نوشابه‌های رژیمی به جای شکر از شیرین‌کننده‌های مصنوعی (آسپارتام) استفاده می‌شود. این ماده اشتها آور است و می‌تواند بر خلاف تصور عموم، باعث چاقی شود.

وی با اشاره به عوارض مصرف نوشابه افزود: مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار به دلیل اسید فسفریک موجود در آنها موجب کاهش جذب کلسیم از دستگاه گوارش و افزایش برداشت کلسیم از استخوان‌ها و پوکی استخوان می‌شود. غیر از این مصرف نوشابه‌ها با ایجاد چاقی، زمینه را برای ابتلا به انواع سرطان‌ها فراهم می‌کند. رنگ‌های موجود در نوشابه نیز به دلیل سمی بودن در کبد که محل سم‌زدایی از خون است، تجمع پیدا می‌کند و به مرور باعث ایجاد عوارضی مانند نارسایی‌های کبدی یا حتی سرطان کبد می‌شوند.

وی تاکید کرد: هر لیوان نوشابه حاوی تقریبا دو قاشق غذا خوری شکر، یعنی برابر با دو بسته شکلات است. بنابراین مصرف بیش از حد نوشابه، باعث ایجاد چاقی می‌شود که چاقی خود به بیماری‌هایی مثل دیابت، قلبی ـ عروقی و سرطان منجر می‌شود. از سوی دیگر، گاز و اسید نوشابه باعث سوءهاضمه و اختلالات گوارشی بخصوص در افراد مبتلا به زخم معده می‌شود. بعلاوه وقتی میزان اسید فسفریک خون افزایش یابد کلیه‌ها قادر به دفع سریع آن نیستند. بنابراین فشار مضاعفی روی کلیه‌ها تحمیل می‌شود.

وی هشدار داد: مصرف نوشابه‌های گاز دار سبب می‌شود کلسیم از استخوان‌ها بر‌داشته شود و درون خون جریان یابد واین موضوع موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه‌ها شده که در نهایت به سنگ کلیه منجر می‌شود.

پوسیدگی دندان‌ها دیگر آسیب مرتبط با استفاده از نوشابه‌های گازدار است که این کارشناس تغذیه درباره آن گفت: نوشابه‌های گازدار به دلیل داشتن اسید فراوان موجب از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی آنها می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها