انتظار می‌رود مازاد عرضه، در بازار نفت در نیمه دوم سال 2016 تا حدودی کمتر شود و با بهتر شدن شرایط اقتصاد جهان در پایان سال، تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا برقرار شود.
کد خبر: ۹۲۲۷۲۶

با وجود آغاز نسبتا ضعیف ابتدای امسال برای اقتصاد جهان پیش‌بینی می‌شود اوضاع اقتصاد جهانی در ادامه سال بهبود یابد و رشد اقتصادی جهان به 1/3 درصد برسد؛ درحالی که این رقم سال گذشته 9/2 درصد گزارش شده بود.

میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی آمریکا در ادامه سال جاری نسبت به رشد اقتصادی دیده شده اوایل سال بهبود یابد. درخصوص منطقه یورو پیش‌بینی می‌شود پس از رشد اقتصادی نسبتا خوب این ناحیه در نیمه نخست سال، اقتصاد این کشورها با حرکتی آرام‌تر از پیش بهبود یابد.

میان کشورهای غیرعضو اویی‌سی‌دی بیشترین بهبود برای اقتصاد روسیه پیش‌بینی شده است. دلیل اصلی این بهبود، افزایش قیمت نفت و گاز این کشور است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی ژاپن برای ادامه امسال کمتر از نیمه اول سال 2016 باشد. پیش‌بینی شده است تقاضای نفت در نیمه دوم سال 2016 به روند فزاینده خود ادامه دهد و نسبت به مدت مشابه پارسال، یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد. انتظار می‌رود تقاضای نفت در کشورهای عضو او یی سی دی حدود 2/0 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. تحلیلگران دلیل اصلی این افزایش را افزایش تقاضا برای سوخت‌های مخصوص حمل ونقل در فصل رانندگی و سوخت‌های گرمایشی در نیمکره شمالی تا پایان امسال می‌دانند. میزان افزایش تقاضا برای نفت درکشورهای غیر اویی‌سی‌دی، یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود عمده این افزایش در هند صورت گیرد. در چین، عامل اصلی افزایش تقاضا، بالارفتن حجم تقاضا از سوی دو بخش حمل ونقل و کارخانجات پتروشیمی فعال در آن کشور است. این در حالی است که انتظار می‌رود مصرف سوخت در مراکز صنعتی چین کاهش یابد.

عرضه کشورهای اویی‌سی‌دی در نیمه دوم سال نسبت به نیمه نخست، حدود 280 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که بخشی از این کاهش، با افزایش عرضه کشورهای در حال توسعه به میزان 270 هزار بشکه در روز جبران خواهد شد. کاهش عرضه نفت کشورهای آسیای میانه و روسیه نیز در نیمه دوم سال 2016 معادل 200 هزار بشکه خواهد بود که 120 هزار بشکه در روز از این کاهش مربوط به روسیه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها