در بازی فینال جام ملت‌های اروپا که فرانسه و پرتغال رو‌در‌روی هم قرار گرفتند، در نیمه اول این بازی حساس، کریس رونالدو به دلیل ضربه‌ دیمتری پایت، بازیکن فرانسوی مصدوم شد.
کد خبر: ۹۲۲۲۳۰

این بازیکن معروف پرتغالی سعی کرد به بازی ادامه دهد، ولی سرانجام به دلیل شدت مصدومیت با چشمانی اشکبار زمین بازی را ترک کرد. هنوز چند دقیقه از این ماجرا نگذشته بود که ایرانی‌ها به صفحه اینستاگرام دیمتری پایت رفته و اعتراض خود را با جملات ناپسند ابراز کردند. جالب اینجاست که خون ایرانی‌ها بیشتر از پرتغالی‌ها به جوش آمد و آنها را به واکنش در شبکه‌های اجتماعی کشاند! به‌طوری که عادل فردوسی‌پور نیز حین گزارش بازی گفت: «مردم به پیج پایت رفتن و از خجالت او دراومدن»، اما این اعتراض نه‌تنها سودی نداشت، بلکه حتی تعداد کامنت‌های ایرانیان بعد از صحبت‌های فردوسی‌پور با سرعت بیشتری افزایش یافت.

این اولین بار نیست کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی به چنین اقدامی دست می‌زنند. فهرست واکنش‌های اینترنتی توهین‌آمیز و غیرمنطقی ایرانیان به اشخاص سیاسی، ستارگان هنری، ورزشی و‌
به قدری زیاد است که حتی صفحه‌ای با نام «فهرست واکنش‌های اینترنتی ایرانیان» در دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا وجود دارد. این صفحه پر است از اعتراضات خشمگین، بی‌نتیجه و گاه بی‌ربط ایرانی‌ها به چهره‌های ایرانی و خارجی. آخرین نمونه‌اش هم بعد از حمله به صفحه پایت، کامنت‌های بی‌ربط ایرانی‌ها در صفحه اینستاگرام دختر اوباما بود.

اگر کامنت‌های بی‌شمار ایرانی‌ها برای هرکدام از این ماجراها را بخوانید، خوشمزه‌بازی‌ها و توهین‌ها بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید. همین چند وقت پیش بود که توهین ایرانی‌ها به لیونل مسی برای گلی که در دقیقه نود بازی ایران و آرژانتین در رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال 2014 به ایران زد کار را به جایی کشاند که صدها ایرانی به دلیل رفتار زشت دیگر هموطنان خود از مسی عذرخواهی کرده و صفحاتی برای عذرخواهی ایجاد کردند. در این ماجرا رسانه‌های خارجی مانند روزنامه ال‌موندوی اسپانیا و هفته‌نامه اشپیگل آلمان نیز در گزارشی درباره حملات ناپسند ایرانی‌ها به صفحه این ستاره جهانی نوشتند.

اما چرا با وجود نوشته‌های فراوان درباره مذمت این کار و درخواست‌های مکرر برای ترک این عادت ناپسند، این مساله هربار تکرار می‌شود و کاربران ایرانی باز هم با کوچک‌ترین اتفاقی و حتی در بسیاری از موارد در موضوعاتی که ارتباطی با آنها ندارد، صفحات ستارگان را در شبکه‌های اجتماعی هدف قرار می‌دهند؟ آیا فرهنگسازی درستی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی صورت نگرفته است؟ آیا این مساله ریشه‌ای جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه دارد؟ آیا این فرهنگ غلط فقط بین تعداد مشخصی از کاربران شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده یا فراگیر شده است؟ این هفته در گزارشی کامل در صفحه 7 به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم. به هر حال این عمل، تصویر زشتی از ایرانی‌ها در جهان می سازد که به این سادگی‌ها نمی‌توان آن را اصلاح کرد.

مائده گیوه چین - دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها