ترزا می، نخست‌وزیر جدید انگلیس به سرعت کار تشکیل کابینه خود را آغاز کرد. یکی از جنجالی‌ترین انتصاب‌های او در این زمینه، انتخاب بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به عنوان وزیر خارجه این کشور بود. این انتخاب با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۹۲۲۰۱۴

در همین راستا، ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، این همتای انگلیسی خود را «دروغگو» خواند و گفت: درست در زمانی که به یک نفر قابل اعتماد برای ایفای نقش وزیر خارجه نیاز هست، انگلیس کسی را انتخاب کرده است که دیگر «راه فرار» ندارد.

او در این مورد توضیح داد: بوریس جانسون در طول کارزار خود برای همه‌پرسی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به مردم دروغ گفت.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز برای رأی‌دهندگان انگلیسی اظهار تأسف کرد.

ظاهرا مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هنگام شنیدن خبر انتصاب جانسون به مقام وزارت خارجه انگلیس لبخندی به کنایه زده و تلاش کرد به بیان اظهارات بی‎طرفانه و دیپلماتیک خود ادامه دهد.

وی گفت: با توجه به رابطه ویژه این دو کشور، آمریکا همواره به همکاری با انگلیس ادامه خواهد داد. در همین حال به گزارش منابع انگلیسی، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در تماسی با بوریس جانسون، از انگلیس خواسته است که در ارتباط با مساله برگزیت «معقول» باشد.

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون امور خارجی دومای روسیه‌ در توییتر خود نوشته است که فیلیپ هاموند که پیش از جانسون تصدی وزارت خارجه انگلیس را بر عهده داشت در ارتباط با روسیه «دارای عقده‎های دردناکی بود» و ابراز امیدواری کرد که جانشین او دارای چنین عقده‎هایی نباشد.

بینالی ایلدریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز که درست قبل از انتصاب جانسون به مقام وزیر خارجه صحبت می‎کرد، گفت که اظهارات شهردار سابق لندن در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا «تاسف‎بار» بود. او در جواب به خبرنگاران در مورد این‌که دلش می‎خواهد به جانسون چه بگوید، پاسخ داد: امیدوارم خدا به او کمک کرده و او را اصلاح کند. کارل بیلد، وزیر خارجه سابق سوئد نیز در توییتر خود نوشت: ای کاش خبر انتصاب جانسون به سمت وزیر خارجه بریتانیا «یک جوک» باشد.

در این میان، خبرگزاری آناتولی ترکیه جانسون را ترک‌تبار معرفی کرد. به گزارش این منبع خبری، جانسون 52 ساله پسر نوه (نتیجه) علی کمال‌بیگ در دوره حکومت داماد فرید پاشا در امپراتوری عثمانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها