تغذیه بعد از ماه رمضان چگونه باید باشد؟ چند کیلو کاهش وزن در ایام طبیعی محسوب می‌شود؟ چرا بعضی افراد با وجود رژیم غذایی در ماه رمضان، هنگام افطار و سحر و فاصله افطار تا سحر، باز هم چاق می‌شوند؟
کد خبر: ۹۲۱۰۶۴
پیشنهاداتی برای خورد و خوراک بعداز ماه رمضان

به گزارش جام جم سرا ، افراد سالم جامعه بعد از پایان ماه رمضان، دو تا چهار کیلوگرم وزن کاهش پیدا می‌کنند و این بر سلامت فرد تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده است،‌ حتی گرسنگی طولانی ریسک ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد که این از تاثیر مفید روزه‌داری بر سلامت است. به‌عنوان مثال،‌ وقتی غذای وعده سحری را مصرف می‌کنیم، حدود پنج ساعت انرژی بدن ما را تامین می‌کند. بعد از پنج ساعت، کبد از ذخیره‌های خودش استفاده می‌کند یعنی از گلیکوژن کبدی بدن استفاده و در ادامه گرسنگی،‌ بدن از چربی‌های ذخیره‌شده استفاده می‌کند که این قضیه باعث کاهش وزن می‌شود.

توصیه می‌شود، حالا که افراد بخصوص افراد مبتلا به دیابت توانستند تمرین روزه‌داری را با موفقیت انجام دهند و با محدودیت دریافت کالری، ایام روزه داری را پشت سر گذاشتند، این قضیه را ادامه دهند تا دچار مشکل نشوند.

افراد مبتلا به دیابت که مجاز به روزه‌داری بوده‌اند و با نظر پزشک معالج خود، دارو‌ها را به وقت افطار و سحر موکول کرده‌اند، باید بعد از ماه مبارک، وضعیت مصرف دارویی‌شان را تغییر دهند و به حالت قبل از ماه رمضان برگردانند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است داروهای صبح را به قبل از افطار منتقل کرده باشد و داروهای شب را به بعد از سحری؛ اما این تغییر دارویی در ماه رمضان است و بعد از این ماه باید مصرف دارو به حالت قبلی برگردد.

بعضی افراد معتقدند، با این‌که رژیم غذایی شان را رعایت می‌کنند باز هم در ماه رمضان لاغر نمی‌شوند. این مساله برمی گردد به متابولسیم پایه یعنی سوخت و ساز فرد در حالت استراحت و متابولسیم پایه در بعضی افراد بالاتر و در بعضی افراد پایین‌تر است. در افراد چاق، متابولیسم پایه کمتر و در افراد لاغر بیشتر است و این افراد علی‌رغم مصرف غذای زیاد لاغر هستند.

آیا فرد مبتلا به دیابت فقط باید قند خون خود را کنترل کند؟

فرد مبتلا به دیابت، نباید به کنترل قند خون بسنده کند و صرفا سنجش قندخون ناشتا و قندخون، دو ساعت بعد از غذا کافی نیست. این افراد باید در منزل، دستگاه فشارخون نیز داشته باشند و چربی خون خود را نیز کنترل کنند. علاوه بر این هموگلوبین قندی شده یا هموگلوبین A1C را نیز کنترل کنند. هموگلوبین A1C نشان می‌دهد که کنترل قندخون فرد در چند ماه گذشته مناسب بوده یا نه. امروزه یک عدد خاص را برای میزان هموگلوبین A1C یا هموگلوبین قندی شده تعریف نمی‌کنند و این عدد برای افراد بر اساس شرایطشان متفاوت است. افراد مبتلا به دیابت باید از نظر آسیب‌های چشمی، کلیوی و قلبی بررسی شوند و کنترل همه اینها به معنای کنترل دیابت است .

قرص لوتیروکسین بهتر است چه زمانی مصرف شود؟

بهتر است این قرص صبح‌ها و ناشتا میل شود، اما اگر بیماری با این روش مصرف دچار مشکل و به تهوع و استفراغ دچار می‌شود، بهتر است بعد از صبحانه قرص مصرف کند. البته بهترین زمان مصرف قرص، با معده خالی است.

دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی - فوق تخصص غدد و متابولسیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها