سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد

مشارکت ایران در پروژه بین المللی گداخت هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از همکاری مشترک و تفاهم کلی با فرانسوی ها در ارتباط با پروژه جهانی گداخت هسته ای معروف به «ایتر» خبر داد و گفت: قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود.
کد خبر: ۹۲۰۸۹۶
گسترش همکاری ایران و فرانسه در پروژه جهانی گداخت هسته ای

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بهروز کمالوندی در پاسخ به این سوال که پس از سفر ریاست و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به فرانسه چه تصمیماتی در زمینه توافق فرانسه و ایران در گداخت هسته ای انجام گرفت؟ گفت: مسئولان ایران در ارتباط با پروژه جهانی گداخت هسته ای معروف به ایتر با فرانسه به همکاری مشترک و تفاهم کلی رسیدند.

وی افزود: این طرح از 10 سال پیش آغاز و قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود و تا سال 2040 نخستین راکتور مدل پانصد مگاواتی به بهره برداری خواهد رسید.

کمالوندی تصریح کرد: مشارکت دانشمندان ایرانی در این طرح جهانی مطرح شده و همچنین پیشنهاد همکاری با ایران در بخش نیروی انسانی ارائه شد.

وی تأکید کرد: ایران همکاری خود را با «ایتر» گسترش می دهد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات ایران و چین درخصوص بازطراحی راکتور آب سنگین اراک گفت: مذاکره بر سر این مساله که چه بخش هایی را چین با همکاری کشورهای 1+5 و به چه نحوی انجام دهند و چه بخش هایی را ایران بر عهده بگیرد، انجام شد.

وی با بیان این که بر سر مبانی حقوقی کار مذاکراتی صورت گرفت، افزود: پیش نویسی درباره مباحث مربوط به بازطراحی راکتور اراک میان ایران و طرف چینی با همراهی 1+5 آماده شده و به طرف چینی ارائه شد که در حال بررسی است.

وی در پایان تأکید کرد: بخش هایی از بازطراحی اراک که بر عهده ایران بوده در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها