بالاخره انتظارها به پایان رسید و شورای جهانی صنایع دستی پس از ماه‌ها بررسی شهرهای مشهد و لالجین همدان را به‌عنوان شهرهای جهانی سنگ‌های قیمتی و سفال انتخاب کرد.
کد خبر: ۹۲۰۲۲۸

به گزارش جام‌جم، در واپسین روزهای سال گذشته معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد شهرهای مشهد و لالجین همدان در شواری جهانی صنایع دستی نامزد شهرهای جهانی سنگ‌های قیمتی و سفال شده‌اند.

طی دو سه ماه گذشته گروهی از داوران شورای صنایع دستی برای بررسی این آثار و ظرفیت‌های این دو شهر به ایران آمدند.

بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در این باره به جام‌جم می‌گوید: در راستای ارسال پرونده‌های این دو شهر به شورای جهانی صنایع دستی، داوران این شورا اردیبهشت ماه امسال از شهرهای مشهد و لالجین بازدید کردند و داوری خود را ارائه دادند و نتایج آن را برای کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع‌دستی ارسال کردند.

به گفته او، پس از بررسی‌های نهایی و اعلام نظر روسای چهار منطقه اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای‌شمالی و آفریقا، خوشبختانه طبق نامه‌ای از سوی غدا هیجاوی، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه و نیز اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی، مشهد به‌عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و لالجین همدان به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شدند.

همچنین قرار است بزرگ‌ترین اتفاق سالانه صنایع دستی جهان پاییز امسال در شهر اصفهان برپا شود و خبر جهانی شدن دو شهر مشهد و لالجین کام همه علاقه‌مندان به هنر و صنایع دستی این سرزمین را شیرین کرد.

اهمیت جهانی شدن شهرهای صنایع‌دستی

پیش از این شهرهای اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش دستباف به چنین مقامی دست یافته بودند. اما عنوان جهانی شدن چه امتیازی برای این شهرها و صنایع دستی کشور دارد؟ آن‌طور که معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به جام‌جم، می‌گوید: کسب عنوان شهر جهانی می‌تواند در حوزه اقتصادی به معرفی وفروش محصولات و دست آفریده‌های ایرانی در سطح جهانی، تبدیل شدن به برند بین‌المللی، جهانی‌سازی و رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران منتهی شود.

به گفته نامور مطلق، زمانی که یک سازمان جهانی تائید کند که فلان شهر در زمینه تولید سنگ‌های قیمتی یا فرش درجه یک و ممتاز است، به نوعی در برندسازی تولیدات صنعتگران و هنرمندان این شهرها کمک کرده است ما با تبلیغات سعی می‌کنیم این زمینه را برای شهرهای کشور کسب کنیم و بقیه کار با هنرمندان آن شهرهاست که با اقدامات جدی‌تر و خلاقانه‌تر از چنین فرصتی استفاده کنند.

او معتقد است؛ این مسأله همچنین در زمینه فرهنگی نیز می تواند زمینه‌ساز معرفی زوایای فرهنگی جامعه منتخب، استوارتر شدن پایه ملی، فرهنگی و صنایع دستی این شهرها در سطح بین‌المللی و همچنین رونق و توسعه گردشگری محلی و منطقه‌ای باشد.

به گفته نامور مطلق مراسم گرامیداشت شهرهای جهانی مشهد و لالجین نیز براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با استان‌ها در مرداد ماه سال جاری در این دو شهر برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با بیان این‌که انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به ما ابلاغ شده است، در اهمیت انتخاب این شهر به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به ایسنا می‌گوید: وقتی موضوعی به‌صورت جهانی اعلام می‌شود، نشان‌دهنده وضعیت ویژه آن شهر در آن زمینه است و تعاملات بیشتری با دیگر کشور‌ها انجام می‌گیرد و مسئولان در آن بخش تمرکز بیشتری خواهند داشت تا نیاز‌های لازم را فراهم کنند.

حسین زارع صفت با بیان این‌که شهر جهانی شدن در زمینه سنگ‌های قیمتی یک فرصت بسیار عالی برای مشهد است که می‌تواند مکمل قسمت زیارتی و گردشگری شود، می‌افزاید: جهت‌گیری ما به صورتی است که الزاماتی که یک شهر جهانی دارد را فراهم کنیم و به استاندارد‌های بین‌المللی نزدیک شویم تا از ظرفیت‌های استان به نحو مطلوبی بهره ببریم. به گمان او، بر اثر این رویداد در حوزه آموزش، فرآوری سنگ‌های قیمتی، حوزه طراحی، حوزه تنوع تولید و حوزه صادرات با اتصال به بازار‌های جهانی شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

بررسی پرونده‌های قنات‌ها و کویر لوت در استانبول

همچنین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو از امروز - یکشنبه  - به مدت ده‌روز در استانبول برپا می‌شود و قرار است دو پرونده قنات ایرانی و بیابان لوت برای ثبت در فهرست میراث جهانی در این اجلاس مطرح شود. آن‌طور که فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار میراث فرهنگی به جام‌جم می‌گوید: هیات ایرانی برای شرکت در اجلاس استانبول راهی کشور ترکیه شده است. به گفته او، قرار است پرونده‌های ثبتی از روز پنجشنبه این هفته مورد بررسی قرار بگیرند. نظری با بیان این‌که تاریخ دقیق پرونده‌های ایران هنوز مشخص نیست ، درباره شانس موفقیت این پرونده‌ها عنوان می‌کند: پرونده‌های ما مشکل خاصی ندارند ولی همه‌چیز به رای داورها بستگی دارد.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها