خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای بسیاری از صاحب‌نظران شگفت‌آور بود. آنقدر حیرت‌آور که کمتر صاحب‌نظری پیش از این آن را پیش‌بینی کرده بود.
کد خبر: ۹۱۹۱۰۹

با وجود این نویسنده کتاب «اروپا 2030؛ آینده پژوهی ساختار اتحادیه اروپا» توانسته بود این رویداد را پیش‌بینی کند. مهدی خانعلی‌زاده در این کتاب که انتشارات سخنوران آن را به چاپ رسانده، آورده است: «انگلستان سال 2017 همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا را برگزار می‌کند و با رای مثبت مردم این کشور، انگلیس رسما سال 2020 از این اتحادیه خارج می‌شود. خروج انگلیس با اقتصادی به حجم 5/2 تریلیون دلار که ششمین اقتصاد بزرگ جهان است، از اتحادیه اروپا، ضربه سختی به ساختار همگرایی این اتحادیه وارد می‌کند؛ چرا که هم روند رو به جلوی افزایش کمی و کیفی اعضای اتحادیه را برهم می‌زند و هم علاوه بر ریختن قبح خروج از اتحادیه که در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای جلوگیری از آن صورت گرفت (مانند ماجرای بحران اقتصادی یونان و حفظ این کشور در اتحادیه اروپا به هر قیمت)، موفقیت اقتصادی و تجاری اتحادیه را نیز که تاکنون برگ برنده اصلی آن برای تبدیل شدن به یک بلوک قدرتمند و تاثیرگذار جهانی بود، دچار خدشه جدی می‌کند.»

هرچند همه‌پرسی انگلیس یک سال زودتر از پیش‌بینی این کتاب رخ داد، اما برآورد دقیق مولف، پیش از طرح موضوع همه‌پرسی حاکی از دقت بالای آینده‌پژوهی صورت گرفته در این کتاب است.

واگرایی در منطقه‌ای که نماد همگرایی بود

خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چندان ساده نیست. یکی از دلایل پیچیدگی خروج از این اتحادیه، ملاحظات حقوقی حاکم بر ساختار این اتحادیه است. این موضوع در کنار بحث همگرایی در اروپا، بحثی است که دکتر مصطفی تقی زاده انصاری در کتاب «حقوق اتحادیه اروپا» به آن نظر انداخته است. در این کتاب تصریح شده است که دیوان دادگستری اروپایی و دیگر نهادهای قضایی، پلیسی مسئولیت رسیدگی به مسائل حقوقی و امنیتی در اتحادیه اروپا را بر عهده دارند. به این ترتیب اتحادیه اروپا تبدیل به الگویی موفق در همکاری‌های بین‌المللی گردیده و توانسته تا حدود بسیار زیادی به تحقق هدف اصلی خود که همانا تبدیل کشورهایی اروپایی به یک واحد سیاسی، اقتصادی و حقوقی است دست یابد.

این کتاب درحالی اتحادیه اروپا را به‌عنوان الگوی همگرایی منطقه‌ای در خاورمیانه مورد اشاره قرار می‌دهد که خروج انگلیس از اتحادیه، اروپا را هم به سرنوشت واگرایی خاورمیانه دچار کرده است.

روایتی تاریخی از جایگاه بریتانیا در اروپا

کتاب «تاریخ انگلستان» اثر هارولد. جی شولتز، 25 فصل از شالوده‌های دوران معاصر را دربرمی‌گیرد. نویسنده این اثر مورخی اهل کاناداست. در این اثر از حکومت‌ رومی‌ها بر انگلستان، تسلط وایکینگ‌ها با پادشاهی وسکس که تا سال 800 میلادی حاکمیت بر انگلستان داشتند و بالاخره از پادشاهی آلفرد کبیر که به عنوان رهبری انگلستان شناخته شد بحث می‌شود. پس از آن تاریخ اختصاصی این کشور آغاز می‌شود و تا دهه 70 سده بیستم میلادی را دربرمی‌گیرد. در این اثر از دیدگاه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ادبی، فلسفی و اقتصاد و جنگ به بررسی تاریخ انگلستان پرداخته شده است.

مطالعه این کتاب از آن جهت دارای اهمیت است که نگاهی تاریخی به جایگاه انگلستان در اروپا دارد و می‌تواند مخاطب را با پیشینه تاریخی مناسبات بریتانیا و دولت‌های مستقر در قاره سبز آشنا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها