فعال صنعت نانو در گفت‌وگو با جام‌جم:

تحریم‌ها موجب توسعه بومی صنعت نانو شد

صنعت نانو‌ از صنایع جدید و دانش‌ بنیان اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. کشورمان هم در چند سال اخیر در این حوزه پیشرفت‌های ملموسی کرده و شرکت‌های متعددی در این بخش راه‌اندازی شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۹۰۶۱
تحریم‌ها موجب توسعه بومی صنعت نانو شد

جام‌جم به‌منظور آشنایی با وضعیت شرکت‌های فعال در صنعت نانو، با سعید شجاعی، از مدیران فعال در صنعت نانو گفت‌وگویی داشته و از وی درباره جایگاه شرکت‌های دانش‌ بنیان در اقتصاد امروز کشورمان پرسیده است.

اهمیت شرکت‌های دانش‌ بنیان در اقتصاد چیست؟

با توجه به پیشرفت‌هایی که در صنایع مختلف ایجاد شده، هر روز سهم فناوری در صنایع بیشتر از قبل شده و وابستگی آن بیشتر شده است. پس دور از ذهن نیست اگر بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کاتالیزور را در اقتصاد کشور اعمال می‌کنند. این درحالی است که در بسیاری از موارد، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند عاملی باشد برای رونق دوباره صنایع راکد. از سوی دیگر آشنایی و نزدیکی شرکت‌های دانش‌بنیان با صاحبان صنایع می‌تواند علاوه بر ارتقای دانش ‌فنی تولیدکنندگان، به نوعی توسعه اقتصادی را برای آنها به ارمغان بیاورد که سرانجام افزایش ثروت ملی را به کشور هدیه می‌دهد. اما نکته اصلی درباره حضور گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان این است که اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

شرکت شما چه نوع فعالیتی در بخش اقتصاد دانش‌بنیان انجام می‌دهد؟

با توجه به این‌که ایران دارای ذخایر غنی مواد نفتی است، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند داشته باشند، مربوط به صنعت نفت است و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل ما با درنظر گرفتن تخصصی که داریم؛ در بخش تولید ذرات نانو و نانو کاتالیزها فعالیت می‌کنیم که در بخش‌های مختلف صنایع نفتی و دیگر صنایع کاربرد دارند.

آیا محصولات دانش‌بنیان، جزو تحریم‌های غرب علیه اقتصاد کشور بوده است؟

بله، قبل از این‌که بخواهم درباره فعالیت این شرکت و ارتباط آن با تحریم‌ها سخن بگویم بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که اهمیت این‌گونه شرکت‌ها آنچنان است که دولت‌های غربی با درنظر گرفتن این جایگاه، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ بودند که اغلب محصولات دانش‌بنیان در فهرست تحریم‌هایشان قرار گرفته بود. اما درباره محصولات نانو، همان‌طور که اشاره شد چون این مواد در صنایع مختلف کاربرد دارند و کشورمان به میزان قابل توجهی به آنها وابسته بود، به همین دلیل حجم قابل توجهی ارز از کشور برای تأمین آنها خارج می‌شد. در دوران تحریم‌های خصمانه غرب علیه ایران متاسفانه تأمین آنها برای صنایع یاد‌شده، بسیار مشکل شد. بنابراین می‌توان گفت به نوعی تحریم‌ها نعمتی بود برای ایران چون در این زمینه با توجه به توانمندی متخصصان کشورمان تولیدکننده شدیم و توانستیم بخش قابل توجهی از نیازهای بازار داخلی را تأمین کنیم که در صورت حمایت‌های قانونی، بدون تردید نه‌تنها خودکفا خواهیم شد، بلکه می‌توانیم صادرکننده این مواد نیز باشیم.

براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار است مسئولان و دولت با تمام امکانات از این‌گونه شرکت‌ها حمایت کنند، آیا این حمایت‌ها در فعالیت اقتصادی شما ملموس است؟

اجازه دهید پاسخ شما را با یک ضرب‌المثل مشهور در میان مردم بدهم که می‌گوید «ما را به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان». فقط کافی است اجازه دهند ما خودمان براساس قوانین کشور و طبق منافع ملی ایران فعالیت کنیم. بدون تردید آن افرادی که وارد این میدان شده‌اند، آن‌قدر ذکاوت و هوشیار هستند که در واقع نیازی به هیچ حمایتی از دولت نداشته باشند، بجز آن‌که محصولات ما را با خارجی‌ها یکسان ببینند و به بازی بگیرند.

منظور شما این است که از محصولات شما حمایت نمی‌شود و هنوز هم از نمونه‌های خارجی خریداری می‌شود؟

ببینید محصولات این‌گونه شرکت‌ها دارای بالاترین استانداردهاست و بدون تردید در بسیاری از موارد از کیفیت مناسبی برخوردار است. بنابراین نباید میان تولیدات ایرانی و خارجی تفاوتی باشد درحالی که هنگام خرید و سفارش از سوی شرکت‌های دولتی ما در اولویت دوم قرار می‌گیریم. به صورتی که مواد تولید شده خارجی را بدون هرگونه تست خریداری می‌کنند، اما وقتی صحبت از محصولات ایرانی به میان می‌آید چند تست باید از سر بگذرانیم تا محصولمان با وجود کیفیت بالا شاید تائید شود. به همین دلیل تولیدات داخل کشور متوقف شده و موجب بیکاری، جرم و جنایت و افزایش دزدی می‌شود.

کدام گروه مانع خرید محصولات ایرانی شده‌اند؟

مدیران خصولتی که نفع‌شان در خرید همین مواد از خارج کشور است، چون پورسانت و همچنین سفرهای خارجی در آنها وجود دارد. به همین دلایل تمایلی به استفاده از تولیدات داخلی ندارند.

پیشنهاد شما در این رابطه چیست؟

همان‌طور که می‌دانید حدود دو و نیم سال است که سیاست‌های اقتصادمقاومتی از سوی بالاترین مقام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مدیران دولتی ابلاغ شده است. پس بجاست که مسئولان با نظارت دقیق بر اجرای این فرمایشات، مدیران خاطی را جریمه کنند تا زمینه اجرای دقیق اقتصادمقاومتی مهیا شود. به‌طور کلی لازم است فرقی بین مدیران خیرخواه و تلاش‌شان در رابطه با تولیدات داخلی با مدیرانی که خیرخواه مملکت نیستند، وجود داشته باشد. از این رو مصوبه روی کاغذ به هیچ عنوان منافع شرکت‌های دانش‌بنیان را به ارمغان نخواهد داشت، بلکه باید رسیدگی کنیم و ببینم این مصوبه‌ها عملی شده‌اند یا خیر.

مهدیه آخوندزاده - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها