جدیدترین اختراع اپل نگرانی‌هایی را در خصوص افزایش آسیب‌پذیری خودروهای هوشمند ایجاد کرده است

سوئیچ دیجیتال، نوآوری اپل برای خودروهای هوشمند

مدت‌هاست خبرگزاری‌های مختلف گمانه‌زنی می‌کنند که تا چندی دیگر اپل با عرضه آی‌کار (iCar) در ردیف کمپانی‌های سازنده خودروهای هوشمند قرار خواهد گرفت. اما این کمپانی تا امروز هیچ یک از این گمانه‌زنی‌ها را تائید یا تکذیب نکرده است. با این حال، شواهد بسیاری حاکی از تلاش محرمانه اپل برای ورود به بازار خودرو وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۷۸۲۰

جدیدترین اختراع اپل بار دیگر بر این گمانه‌زنی‌ها دامن زده است. این اختراع «دسترسی به وسایل نقلیه از طریق دستگاه‌های همراه» نام دارد و از طریق گوشی‌های آیفون قابل دسترسی است. اختراعی که از آن صحبت می‌کنیم در واقع نوعی کلید دیجیتالی است که روی گوشی‌های آیفون نصب شده و به کاربر امکان می‌دهد قفل خودروی خود را از طریق بلوتوث باز کرده یا اقدام به روشن کردن آن کند. این کلید به گونه‌ای طراحی شده که کاربر می‌تواند دسترسی آن را روی دیگر گوشی‌های آیفون نیز آزاد کند تا همه اعضای خانواده نیز بتوانند از این کلید دیجیتال استفاده کنند.

این اختراع با وجود مزایایی که دارد، در حوزه امنیت اطلاعات بسیار بحث‌برانگیز شده است. هر اطلاعاتی بعد از این که به دنیای اینترنت راه پیدا کرد، همواره در معرض حمله هکرها قرار دارد. بر همین اساس، گفته می‌شود کلید دیجیتال اپل موجب افزایش آسیب‌پذیری خودروهای هوشمند خواهد شد. چنانچه مدیریت این کلیدهای دیجیتال به دست هکرها بیفتد، می‌توانند بدون اطلاع کاربر اصلی اعمال مختلفی را که قابلیت کنترل از راه دور دارند در دست بگیرند. روشن کردن چراغ‌ها، جلوگیری از باز شدن در جلو یا مثلا دستکاری ترموستات فقط بخش کوچکی از خرابکاری‌هایی هستند که امکان دارد از سوی هکرها
اتفاق بیفتند.

البته، پیشینه اپل نشان می‌دهد این کمپانی در همه حال سعی کرده به امنیت اطلاعات کاربران احترام بگذارد. چندی پیش، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا از این کمپانی درخواست کرد قفل یک دستگاه گوشی آیفون5سی را به منظور تکمیل تحقیقات جنایی باز کند. گوشی مورد نظر متعلق به شخصی بود که سال گذشته در یک کشتار دسته جمعی ده‌ها تن را با شلیک گلوله کشته و زخمی کرده بود. در پی این درخواست، اپل از باز کردن قفل گوشی امتناع و اعلام کرد: چنانچه شاه کلید مورد نظر پلیس فدرال به دست افراد نامطمئن بیفتد، پیامدهای فاجعه باری به همراه خواهد داشت.

ایده کلیدهای مبتنی بر گوشی‌های هوشمند پیشتر از سوی کمپانی ولوو نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. در همین راستا، کمپانی‌های تویوتا و فورد با همکاری مایکروسافت و آمازون قصد دارند گستره اتصال خودروهای هوشمند را افزایش دهند. پروژه‌هایی از این قبیل نشان می‌دهند قابلیت اتصال خودروهای هوشمند به سایر تجهیزات هوشمندی که در زندگی روزمره‌‌مان کاربرد دارند رو به گسترش است.

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

منبع: BBC

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها